Popis:
Úvod
Každá obec by se měla snažit, aby pro své občany byla příjemným místem k životu, aby nabídla svým obyvatelům zajímavý společenský a kulturní život a v neposlední řadě též kvalitní život s prvky moderní infrastruktury. Obec by se měla ve svém působení zaměřit především na cílovou skupinu občanů. Další skupinou mohou být místní organizace a spolky, které by podporovala v jejich aktivitách. Obec by však v péči neměla zapomínat ani na podporu místních drobných a středních podnikatelů a živnostníků, kteří zaměstnávají obyvatele obce, vytvářejí síť občanské vybavenosti a přispívají k rozvoji obce.
Jestliže chtějí zastupitelstva obcí vyhovět všem požadavkům, která jsou kladena na bedra veřejné správy, musejí se velmi dobře orientovat v dnešním prostředí. Rychlý vývoj a globalizace, stále větší požadavky na kvalitu života, sociální problémy či problémy vyplývající z poškozování životního prostředí jim to ani zdaleka neulehčují.
Zodpovězením otázky, jaké jsou vlastně požadavky obyvatel na zlepšení života v obcích, se zabývá právě tato bakalářská práce. K nalezení odpovědí může být využito mnoho analytických metod. Protože jedním z dílčích cílů této práce je analýza přání obyvatel, bude využito hned několik metod, kterými se autorka dobere k výsledkům. Za prvé bude za tímto účelem sestaven dotazník, kterým lze jednoduše zjistit veřejné mínění v obci a názory na nedostatky v kulturní, sociální či jiné oblasti. Dále bude využit skupinový rozhovor, tzv. focus group, který stejně jako dotazníkový výzkum pomůže zjistit postoje a názory veřejnosti, které by měly být směrodatné pro zastupitelstvo obce. Poslední použitá analytická metoda - SWOT analýza - popisuje stav a situaci obce a upozorňuje na možné hrozby pro naplňování cílů dlouhodobého rozvoje obce.
Klíčová slova:
analýza potřeb
Slabce
metodika
marketing
SWOT analýza
návrhy řešení
Obsah:
- Obsah -5-
Úvod -7-
1 Metodika práce -9-
2 Představení obce -11-
2.1 Občanská vybavenost -13-
2.2 Dopravní dostupnost -15-
2.3 Členství ve svazcích obcí -16-
2.4 Finanční řízení obce -17-
2.4.1 Příjmová část rozpočtu -18-
2.4.2 Výdajová část rozpočtu -19-
2.5 Historie obce -19-
2.5.1 Významné osobnosti -20-
2.6 Kulturně - historické památky -20-
3 Marketingový výzkum -223-.1 Proces marketingového výzkumu -223-.2 Metodika dotazníkového šetření -233-.2.1 Volba otázek -233-.2.2 Komunikace s obyvatelstvem -253-.2.3 Manipulace s dotazníkem -253-.2.4 Vyhodnocování dotazníků -25-
4 Analýza potřeb a přání veřejnosti v obci Slabce -27-
4.1 Účast veřejnosti -27-
4.2 Vyhodnocení jednotlivých otázek -28-
4.2.1 O respondentech -28-
4.2.2 Doprava a infrastruktura -30-
4.2.3 Veřejná prostranství -32-
4.2.4 Školství -33-
4.2.5 Kultura -34-
4.2.6 Služby -37-
4.2.7 Vlastní názor -44-
Obsah 6
5 Skupinová diskuze -45-
6 SWOT analýza obce Slabce -47-
6.1 Silné stránky -47-
6.2 Slabé stránky -48-
6.3 Příležitosti -48-
6.4 Rizika -48-
7 Návrhy řešení -50-
7.1 Možnosti financování -50-
7.2 Návrh řešení - otevření vyhlídky a expozice -54-
7.3 Návrh řešení - odpadkové koše -55-
7.4 Návrh řešení - nové oplocení dětského hřiště -56-
7.5 Návrh řešení - chodník a silnice v obci Slabce -57-
7.6 Návrh řešení - čistírna odpadních vod -58-
7.6.1 SFŽP - Operační program životní prostředí - Prioritní osa I. -59-
7.6.2 SZIF - PRV - Obnova a rozvoj vesnic -60-
7.6.3 MMR - Podpora výstavby technické infrastruktury -61-
7.6.4 Národní dotace Ministerstva zemědělství - Vodovody a kanalizace -61-
7.6.5 Municipální úvěr v programu OBEC 2 -62-
7.6.6 Municipální úvěr v programu MUFIS 2 -63-
Závěr -64-
Seznam tabulek -66-
Seznam obrázků a grafů -67-
Seznam použitých zkratek -68-
Seznam zdrojů a použité literatury -69-
Seznam příloh -74-
Abstrakt -80-
Abstract -81-