Popis:
Ve všech hospodářsky vyspělých zemích tvoří doprava velice podstatnou roli hospodářské politiky a plní důležité úlohy ve společenské a ekonomické oblasti. Doprava je způsob pohybování a přemísťování objektů z místa na místo a patří mezi nejrychleji se rozvíjející sektory národního hospodářství. Nezbytnou součástí každé přepravy jsou cestující. Lze je označit jako fyzické osoby, které na základě přepravní smlouvy cestují jedním nebo postupně více dopravními prostředky. Mezi ty nejčastěji využívané patří zajisté letecká, silniční a vlaková doprava. Tato bakalářská práce je zaměřena na autobusovou dopravu, a proto se zde o ní více zmíním.
Silniční dopravu lze považovat za individuální druh dopravy. Uskutečňuje se za pomoci dopravních prostředků zpravidla po silnicích či zpevněných cestách a využívá se především k přepravě osob a nákladů. Z hlediska energetické a finanční náročnosti představuje relativně nákladný způsob dopravy. Značně znečišťuje životní prostředí, což vede ke snahám ji omezit. Avšak oproti jiným druhům jsou silniční motorová vozidla velmi flexibilní a dostanou se na mnoho míst, kam například nevede železnice, a proto je tato doprava velmi žádaná. Autobusová doprava se neustále rozvíjí a řadí se do každodenního koloběhu velkého počtu lidí.
Dalším pojmem, který je propojen s dopravou a cestovním ruchem je cestování. Lze jej charakterizovat jako přepravu účastníků výletu či cesty nebo také jako přesun osoby či objektu z jednoho místa na druhé. Umožňuje nám poznávat krásy cizích měst, život tamních obyvatel, jejich kulturu a zvyky. Rozšiřuje i obzor našich znalostí o zážitky a zkušenosti. Většina lidí využívá pro cestování služeb cestovních kanceláří či agentur, ale existuje i velká část těch, kteří se vydávají na cesty takzvaně na vlastní pěst. Nelze opomenout, že cestováním se rozumí také každodenní činnosti, jako jsou například dojíždění do školy, práce, na schůzky či návštěvy.
Společnost STUDENT AGENCY se zde aktivně podílí na rozvoji cestovního ruchu, a to programy známými jako Cesty za kulturou, Cesty za sportem a nově i Cesty na míru. Zmíněné Cesty na míru jsou zájezdy, kdy společnost STUDENT AGENCY zajistí svým klientům levné letenky, spolehlivá auta, zajistí rovněž ubytování v hotelích, dále také víza, pojištění apod. Klienti si mohou vybrat ze široké nabídky zájezdů téměř do celého světa, na Nový Zéland, do Amsterdamu, na Krétu, Island, do Indie, Dubaje, Jihoafrické republiky apod. V rámci Cest za kulturou nabízí širokou škálu zájezdů na tropické ostrovy ve Spreewaldu u Berlína, návštěvu Muzejní noci, ZOO a zámků v Berlíně, návštěvu Osvětimi atd. Co se týče Cest za sportem, tam společnost organizuje zájezdy na mistrovství světa v Moto GP, ve fotbale a hokeji. Pořádá též putování za vínem a památkami po jižní Moravě.
Klíčová slova:
Student agency
konkurenceschopnost
SWOT analýza
PESTE analýza
Porterův model pěti sil
Obsah:
- 1 Úvod -8-
2 Metodika -10-
3 Literární přehled -11-
3.1 Prostředí managementu -11-
3.2 Vnitřní prostředí -11-
3.2.1 Situační analýza vnitřního prostředí -11-
3.2.2 Vnější prostředí -12-
3.2.3 Makroprostředí -12-
3.2.4 Oborové (odvětvové) prostředí -13-
3.3 Porterův model pěti sil -15-
Strukturální analýza odvětví -15-
Strukturální činitelé podmiňující intenzitu konkurence -16-
3.4 SWOT analýza -21-
3.5 Matice hodnocení faktorů vnějšího a vnitřního prostředí (EFE, IFE) -21-
3.5.1 Vnitřně - vnější matice ( IE) -23-
4 Vlastní práce -24-
4.1 Charakteristika STUDENT AGENCY -24-
4.1.1 Vozový park a služby -27-
4.2 PESTE analýza -29-
4.2.1 Politické a právní prostředí -30-
4.2.2 Ekonomické prostředí -31-
4.2.3 Sociálně-kulturní prostředí -33-
4.2.4 Technicko-technologické prostředí -34-
4.2.5 Ekologické prostředí -35-
4.3 Porterův model pěti sil analyzující STUDENT AGENCY -36-
4.3.1 Riziko vstupu potencionálních konkurentů -36-
4.3.2 Rivalita mezi stávajícími konkurenty -37-
4.3.3 Vyjednávací síla odběratelů -45-
4.3.4 Vyjednávací síla dodavatelů -45-
4.3.5 Hrozba substitučních výrobků -46-
4.4 SWOT analýza společnosti STUDENT AGENCY -46-
4.5 Vnitřně - vnější matice (IE) -48-
4.6 Návrhy na zlepšení poskytovaných služeb -49-
5 Závěr -51-
6 Literatura -52-
6.1 Literární zdroje -52-
6.2 Internetové zdroje -52-
7 Příloha -54-