Popis:
1 Úvod
Dřevní hmota se nachází všude kolem nás a to v mnoha podobách, ať už zpracovaná (nábytek, lavička v parku) tak nezpracovaná (strom v lese, parku). V surovém stavu, kdy je strom pokácen a poté nařezán na klády dané délky je nutné tyto klády naložit v místě těžby např.na vlak, či nákladní automobil, který je schopný je dále dovézt do místa zpracovaní, což jsou nejčastěji v prvním kroku pily na dřevo. Aby bylo možné, dřevní kulatinu (klády) naložit na dopravní prostředek, je nutné mít k tomu dostupnou mechanizaci, která člověku usnadní manipulaci s několik tun vážícím materiálem.
Prvním krokem při těžbě dřeva je vytyčená oblast pro těžbu, kde je nejčastěji využíván harvestor, což je stroj, který zajistí pokácení stromu, následné odvětvení a v posledním kroku nakrácení na určitou délku. Poté je stažena vyvážecím strojem, tento stroj také obsahuje jeřáb s kleštinou. Tato kleština je s horním uchycením. Dřevo je pomocí tohoto stroje svezeno. K naložení této nakrácené kulatiny pak slouží různé jeřáby. Nebo kolové nakladače vybavené kleštinou na dřevo. Tyto kolové nakladače jsou buď s horním uchycením kleštiny, nebo s čelním. Nakladače s čelní kleštinou jsou samozřejmě univerzálnější, protože dovolují místo kleštiny namontovat klasickou lopatu na sypké a jiné materiály.
Mým cílem je návrh a poté konstrukce s výkresovou dokumentaci drapákové kleštiny pro kolový nakladač s čelním uchycením. Pro zadané hodnoty, kterými jsou výkon a hmotnost nakladače, dále tlak v hydraulické soustavě a užitečná nosnost stroje.
Klíčová slova:
kleština
kolový nakladač
Volvo L90F
drapák
návrh
hydromotor
stabilita
Obsah:
- 1 Úvod -10-
2 Volba -11-
2.1 Volba kolového nakladače -11-
2.1.1 Technické parametry Volvo L90F -12-
2.1.2 Rozměrová charakteristika Volvo L90F -13-
2.2 Volba přímočarého hydromotoru -13-
2.3 Volba materiálu -14-
2.3.1 Materiál základu kleštiny -15-
2.3.2 Materiál pouzder čepů -15-
2.3.3 Materiál čepů -16-
3 Návrhový výpočet -17-
3.1 Návrh přímočarého hydromotoru -17-
3.2 Návrh čepů uchycení horní části kleštiny -20-
3.3 Návrh čepů uchycení hydromotorů -21-
3.3.1 Čep uchycen u pístu -21-
3.3.2 Čep uchycen u pístní tyče -22-
3.4 Zatížení spodní části kleštiny -22-
3.5 Zatížení vrchní pohyblivé části kleštiny -24-
3.6 zatížení částí připojovaných k výložníku -28-
4 Kontrola stability stroje -31-
4.1 Rozměrové parametry -31-
4.2 Statická kontrola -32-
4.3 Dynamická kontrola -33-
5 Závěr -36-
6 Seznam použitých zdrojů -37-
7 Seznam zkratek a symbolů -38-
8 Seznam výkresové dokumentace -40-
9 Seznam obrázků -41-
Zdroje:
- Katalog VOLVO. Volvo L90F product brochure EN pdf.
- Katalog HYDRAULICS. Hydraulics přímočarý hydromotor ZH2T pdf.
- Katalog TECHKING TM. Off the road radial tire. 2008. 14 s.
- ŠKOPÁN, M.; Hydraulické pohony strojů. Brno. 2004. 166 s.
- KLIMEŠ, P.; Části a mechanismy strojů I. 1. vydání Brno : CERM, 2003. 98 s. ISBN 80-214-2421-4
- LEINVEBER, J.; Strojnické tabulky: pomocná učebnice pro školy technického zaměření. 4.doplněné vydání. Úvaly : ALBRA, 2008. 913 s. ISBN 978-80-7361-051-7
- ČSN EN ISO 3450: 2009. Stroje pro zemní práce - Brzdové soustavy strojů na kolovém podvozku s pneumatikami - Soustavy, požadavky a zkušební postupy