Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Dvoudobé motory závodních motocyklů kategorie GP - Two-Stroke engines of road racing GP motorcycles

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
1 x
Velikost
5,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
4119
Poslední úprava
02.09.2014
Zobrazeno
2 268 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 Úvod
V této práci je mapována historie a vývoj dvoudobého spalovacího motoru, samostatná kapitola popisuje všechny používané druhy rozvodu výmeny smesi, tedy oblast konstrukce motoru, která má stežejní vliv na parametry dvoudobého motoru. Dále je dvoudobý motor srovnán se ctyrdobým z hlediska konstrukce a popsána etapa, kdy dvoudobé motory kralovaly na okruzích šampionátu Grand Prix silnicních motocyklu, vcetne predstavení konstrukcních zajímavostí u predstavitelu každé z jejích tríd. V záverecné cásti je pojednáváno o možnostech, jakými lze dvoudobý motor modernizovat pro plnení ekologických norem, které v soucasnosti výrazne omezují prodej motocyklu s temito motory.
Dvoudobý motor prošel ve 20. století obrovským vývojem, z puvodne mechanicky jednoduchého motoru urceného pro velké naftové lokomotivy a stabilní motory do továren vznikl výkonný motor o nízké hmotnosti, používaný ve motocyklech, snežných a vodních skútrech. Práve tyto dopravní prostredky, používané mimo dopravy osob i pro zábavu, požadují nízkou hmotnost a výkonný motor pro svou dynamiku. Od vzniku motocyklu se proto lidé snaží merit rychlost a spolehlivost stroju. Už s první zástavbou spalovacího motoru do podvozku vznikla touha porovnat svuj stroj s konkurencí a dobrými výsledky v závodech si udelat reklamu pro lepší prodej prvních motocyklu. Vznikaly tak ruzné závody, jak vytrvalostní, tak okruhové, kde vítezí nejvyšší prumerná rychlost. Tyto rychlostní závody donutily konstruktéry motoru ke zvyšování výkonu. Od okamžiku sestrojení prvního motocyklu Gottliebem Daimlerem mely ctyrdobé motory dominantní postavení a jejich vývoj byl na vyšším stupni, takže podávaly mnohem vyšší výkony a do 60. let 20. století dominovaly závodním tratím. Vývoj nemeckých závodních týmu však v dalších letech prozkoumal možnosti casování motoru a konstrukce výfuku a dvoudobé motory postupne svými výkony deklasovaly i moderní japonské víceválce. Marketingové agentury týmu závodících v mistrovství sveta využily úspechu na závodních tratích a svet zaplavily sportovne ladené silnicní stroje, v 80. a 90. letech prímo výkonné závodní repliky pro civilní použití.
V prubehu 80. let ale ve Spojených státech kvuli stále se rozrustající doprave, zhoršujícímu se ovzduší zavedli ekologické normy pro nove prodávané dopravní prostredky, které se v prubehu let stále zprísnují, v Evrope v soucasnosti platí norma Euro 5, která vylucuje prodej dvoudobého motocyklu bez úcinného katalyzátoru.
Rešením pro ekologický dvoudobý motor spalující cást oleje použitou pro mazání motoru je použití prímého vstriku paliva do válce s úcinným katalyzátorem výfukových plynu, jako ho má napr. skútr Aprilia SR 50 DiTech.

Klíčová slova:

Dvoudobý motor

silniční závodní motocykl

výkon

rozvod motoru

dvoutakt

moto gp



Obsah:
  • Obsah
    1 Úvod 1
    2 Vývoj motocyklu s dvoudobým motorem 2
    2.1 Vznik dvoudobého motoru 2
    2.2 Vznik dvoudobého cyklu v jeho klasické podobe 4
    2.3 Vznik moderního dvoudobého motoru 7
    2.4 Objev nesymetrického rozvodu a expanzní komory ve výfukovém potrubí 8
    2.5 Použití oddeleného mazání motoru a ovládání výfukového kanálu 10
    2.6 Prímé vstrikování 11
    3 Konstrukce sportovního dvoudobého motoru 12
    3.1 Definice a základní popis 12
    3.2 Srovnání dvoudobého a ctyrdobého motoru 14
    3.3 Druhy rízení rozvodu sání 15
    3.3.1 Rozvod pístem 16
    3.3.2 Rozvod rotacním diskovým šoupátkem 16
    3.3.3 Rozvod sání posuvným šoupátkem 21
    3.3.4 Rozvod sání válcovým šoupátkem 22
    3.3.5 Rozvod sání membránami (jazýckovým ventilem) 23
    3.4 Zpusoby vyplachování válce 25
    3.4.1 Prícné vyplachování 26
    3.4.2 Souproudé vyplachování 27
    3.4.3 Vratné vyplachování 28
    3.5 Výfuková soustava 29
    3.5.1 Ladené výfukové potrubí s expanzní komorou 30
    3.6 Výfukové prívery 31
    3.6.1 Regulace objemu výfuku pripojováním rezonancní komory 31
    3.6.2 Zmena casování rozvodu regulací horní hrany výfukového kanálu 34
    4 Struktura a historie šampionátu mistrovství sveta silnicních motocyklu 39
    4.1 Charakteristika závodu mistrovství sveta silnicních motocyklu 39
    4.2 Historie Velké ceny (Grand Prix) silnicních motocyklu 40
    5 Závodní motocykly jednotlivých objemových tríd 42
    5.1 Trídy do 50 a do 80 cm3 42
    5.1.1 Suzuki 50 RP68 (1968 42
    5.1.2 Tomos 50 (1971 44
    5.2 Trída do 125 cm3 45
    5.2.1 Suzuki 125 RS67/68 (1967 46
    5.2.2 Aprilia RSA 125 (2007 47
    5.3 Trída do 250 cm3 48
    5.3.1 Kawasaki KR 250 (1979 49
    5.4 Trída do 350 cm3 50
    5.4.1 Jawa 350 V4 typ 673 (1968 51
    5.5 Trída 500 cm3 54
    5.5.1 Yamaha YZR 500 54
    5.5.2 Honda NSR 500 61
    6 Budoucnost a perspektivy dvoudobého motoru 66
    Záver bakalárské práce 69
    Seznam použitých zdroju 71
    Seznam použitých znacek a symbolu 74

Zdroje:
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše