Popis:
Problematika specifických poruch učení a zejména dyskalkulie je předmětem zájmu pedagogických pracovníků i širší veřejnosti, rodičů nebo prarodičů. Včasná diagnostika problémů dětí v matematice a volba vhodných reedukačních a kompenzačních postupů může ušetřit dítě mnoha nedorozumění, které výuka matematiky může přinášet.
Monografie je výsledkem dlouholeté konkrétní činnosti s dětmi, u kterých se projevovaly výukové problémy v matematice, byly pro ně sestavovány vhodné individuální vzdělávací programy a hledány cesty ke zmírnění jejich potíží. Výzkumná práce se zaměřila na případové studie, na jejichž základě se sestavovaly vhodné postupy pro konkrétní děti. Hledaly se příčiny problémů, jak v oblasti osobnostních vlastností dětí, tak v oblasti matematické podstaty učiva i vhodných výukových postupů právě pro toto konkrétní dítě. Problémy dětí jsou výrazně individuální, avšak některé přístupy k výuce mohou mít obecnější charakter a platnost. U většiny dětí bylo nutné názorné vysvětlení, které se opíralo o matematickou podstatu dané problematiky a ukázalo se jako nemožné spoléhat pouze na pamětné zvládnutí učiva. Vzhledem k současnému trendu vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v rámci běžných základních škol je třeba hledat vhodné přístupy k jednotlivým dětem a účinné výukové postupy. S nimi je pak třeba seznamovat učitelskou i rodičovskou veřejnost. Při našem výzkumu se ukázalo, že některé navrhované reedukační postupy je možné uplatnit u všech dětí, které jsou v matematice méně úspěšné, tedy i u těch, které nemají dyskalkulii přímo diagnostikovanou.
Obsah publikace je zaměřen na učivo 1. stupně základní školy, zejména na obor přirozených čísel. Jednotlivé kapitoly podrobně analyzují podstatné jevy, které jsou důležité pro správné pochopení daného učiva a jsou východiskem reedukačních postupů. Pokud děti zvládnou základní elementy daného učiva, mohou být úspěšnější i v dalších tématech učiva matematiky. Kapitoly jsou vesměs uvedeny příběhem, který navozuje danou problematiku.
V závěru je prezentován výsledek výzkumu o procentuelním počtu dětí s vývojovými poruchami učení a s dyskalkulií, který byl proveden na základních školách v roce 2007.
Klíčová slova:
učení
představy
přirozená čísla
sčítaní
odčítaní
rozklad
geometrické představy
komunikace
Obsah:
- Úvod
1.Specifické poruchy učení
1.1. Terminologie
1.2. Formy poruch
1.3. Klasifikace poruch učení
1.4. Definice dyskalkulie
1.5. Klasifikace dyskalkulie
1.5.1. Klasifikace podle L. Košče
1.5.2. Klasifikace podle J.Nováka
1.5.3. Klasifikace podle matematického obsahu
1.5.4. Základní kriteria
1.6. Další příčiny poruch učení v matematice
1.6.1. Obsah učiva matematiky
1.6.2. Osobnost žáka
1.6.3. Osobnost učitele
1.6.4. Vliv rodičů
1.6.5. Společenské postavené osobnosti
2. Rozvoj předčíselných představ
2.1. Pojem přirozeného čísla
2.2. Postupné vytváření pojmu čísla u dětí
2.3. Propedeutická cvičení vyplývající z běžných činností a her
2.4. Činnosti směřující k vytvoření pojmu čísla
2.4.1. Třídění
2.4.2. Přiřazování
2.4.3. Uspořádání
2.5. Přirozená čísla
2.5.1. Význam čísla
2.5.2. Počítání po jedné
2.5.3. Příprava na operace s přirozenými čísly
2.6. Geometrické představy
3. Čísla přirozená
3.1. Systematický přístup při budování pojmu přirozeného čísla
3.2. Budování pojmu přirozeného čísla v mladším školním věku
3.2.1. Teoretická podstata pojmu přirozeného čísla
3.2.2. Význam čísla, číselné soustavy
3.3. Problémy dětí v oblasti chápání pojmu přirozeného čísla
3.4. Reedukační postupy
4. Porovnávání přirozených čísel
4.1. Porovnávání přirozených čísel s využitím zobrazení
4.2. Porovnávání přirozených čísel s využitím číselné osy
4.3. Porovnávání přirozených čísel s využitím zápisu v desítkové soustavě
4.4. Problémy dětí při porovnávání přirozených čísel
4.5. Reedukační postupy
5. Zaokroouhlování přirozených čísel
5.1. Teoretická východiska
5.2. Problémy děti při zaokrouhlování přirozených čísel
5.3. Reedukační postupy
6. Rozklady přirozených čísel
6.1. Rozklad čísla na dvě části
6.2. Rozklad čísla na desítky a jednotky
6.3. Rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě
6.4. Rozklad čísla na součin činitelů
6.5. Rozklad pro dělení mimo obor násobilek
7. Sčítání přirozených čísel
7.1. Pamětné sčítání
7.2. Problémy dětí při pamětném sčítání
7.3. Reedukační postupy
7.4. Písemné sčítání
7.5. Problémy dětí při písemném sčítání
7.6. Reedukační postupy
8. Odčítání přirozených čísel
8.1. Pamětné odčítání
8.2. Problémy dětí při pamětném odčítání
8.3. Reedukační postupy
8.4. Písemné odčítání
8.5. Problémy dětí při písemném odčítání
8.6. Reedukační postupy
9. Násobení přirozených čísel
9.1. Násobení v oboru násobilek
9.2. Násobení mimo obor násobilek zpaměti
9.3. Problémy dětí při pamětném násobení
9.4. Reedukační postupy
9.5. Písemné násobení
9.6. Problémy dětí při písemném násobení
9.7. Reedukační postupy
10. Dělení přirozených čísel
10.1. Pamětné dělení
10.2. Problémy dětí při pamětném dělení v oboru násobilek
10.3. Reedukační postupy
10.4. Dělení mimo obor násobilek
10.4.1. Dělení se zbytkem
10.4.2. Problémy dětí při dělení se zbytkem
10.4.3. Dělení mimo obor násobilek zpaměti
10.5. Reedukační postupy
10.6. Písemné dělení
10.7. Problémy dětí při písemném dělení
10.6. Reedukační postupy
11. Používání závorek, pořadí operací
11.1. Teoretická východiska
11.2. Problémy dětí
11.3. Reedukační postupy
12. Vytváření geometrických představ
12.1. Základní geometrické pojmy a geometrické útvary
12.2. Problémy dětí v geometrii
13. Hodnocení dětí s poruchami učení
14. Individuální vzdělávací program
15. Reedukace dyskalkulie
16. Komunikace v matematice
16.1. Komunikace v oblasti čtení matematického textu
16.2. Komunikace verbální
16.3. Komunikace verbálně symbolická
16.4. Komunikace grafická
16.5. Komunikace graficky symbolická
16.6. Komunikace obrazově symbolická
16.7. Komunikace obrazově názorná
17. Výzkumné šetření
18. Závěr
Literatura
Rejstřík