Popis:
Snad většina organizací se v současné době snaží o zisk pevného postavení na konkurenčním trhu. Mnohé společnosti si dnes uvědomují, že se dosažení tohoto cíle nemůže za žádných okolností obejít bez lidí. Lidské zdroje se tak stávají vysoce ceněnou složkou každého podniku. Organizace si začínají uvědomovat, že nestačí pouze pracovníky zaměstnávat, ale je nutné zvyšovat jejich hodnotu prostřednictvím dalšího vzdělávání, protože kvalifikovaný personál je nepostradatelný k dosažení strategických cílů podniků a udržení jeho konkurenceschopnosti.
Současná doba, která přináší neustálé změny, pro něž je charakteristická rychlost a rozsáhlost, v každém ohledu žádá investice do lidského kapitálu. Proto by každý pracovník v organizaci měl být veden k učení a vzdělávání. Společnost by mu proto měla poskytovat příležitosti k rozvoji jeho znalostí a dovedností do té míry, do jaké mu to jeho schopnosti dovolí.
Ačkoli v dnešní době organizace znají potřebu investice do dalšího vzdělávání a rozvoje svých pracovníků, větší část odpovědnosti leží stále na bedrech konkrétních jedinců. Ti svým postojem a vnímáním potřebnosti dalšího vzdělávání ovlivňují, nakolik je pro ně rozšiřování svých znalostí přínosné a kolik pozornosti mu budou věnovat. Podniková praxe se proto v žádném případě nemůže obejít bez motivace svých zaměstnanců k dalšímu vzdělávání, neboť jen zaměstnanec, jenž cítí, že pro něj nově získané znalosti a dovednosti budou mít nějaký přínos, je ochoten se dále vzdělávat. Vytváří-li podnik ovzduší vysoké motivace svých pracovníků ke vzdělávání, projeví se to v ochotě zaměstnanců učit se a rozvíjet.
Klíčová slova:
lidské zdroje
zaměstnanci
motivace
vzdělávání
operacionalizace
sběr dat
Obsah:
- ÚVOD 7
1 ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 10
1.1 Lidé v organizaci 11
1.2 Výkon personální práce v organizaci 12
1.3 Přehled prováděných personální činností v organizaci 14
1.4 Shrnutí kapitoly 14
2 VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ 16
2.1 Vzdělávání pracovníků jako investice do lidského kapitálu 16
2.2 Vzdělávání jako oblast zvyšování kvalifikace 17
2.3 Vzdělávání jako cyklus 19
2.3.1 Identifikace potřeb 21
2.3.2 Plánování vzdělávání 23
2.3.3 Realizace vzdělávacího procesu 24
2.3.4 Vyhodnocování vzdělávání 24
2.4 Metody vzdělávání 26
2.4.1 Metody vzdělávání na pracovišti: 26
2.4.2 Metody vzdělávání mimo pracoviště 28
2.4.3 Sebevzdělávání 30
2.5 Učení 30
2.6 Shrnutí kapitoly 33
3 VZDĚLÁVÁNÍ JAKO SOUČÁST MOTIVACE 34
3.1 Zdroje motivace 34
3.1.1 Potřeby 35
3.1.2 Návyky 35
3.1.3 Zájmy 35
3.1.4 Hodnoty 36
3.1.5 Ideály 36
3.2 Typy motivace 37
3.2.1 Vnitřní motivace 37
3.2.2 Vnější motivace 38
3.3 Vliv osobnosti na motivaci 38
3.3.1 Objevovatelé 39
3.3.2 Usměrňovatelé 40
3.3.3 Slaďovatelé 41
3.3.4 Zpřesňovatelé 42
3.4 Teorie motivace 43
3.4.1 Teorie instrumentality 44
3.4.2 Teorie zaměřené na obsah 44
3.4.3 Teorie zaměřené na proces 45
3.4.4 Další teorie motivace 47
3.5 Shrnutí kapitoly 49
4 METODOLOGIE 50
4.1 Cíle výzkumu 50
4.1.1 Poznávací cíl 50
4.1.2 Symbolický cíl 50
4.1.3 Aplikační cíl 51
4.2 Výzkumné otázky 51
4.2.1 Hlavní výzkumná otázka 51
4.2.2 Dílčí výzkumné otázky 51
4.3 Operacionalizace 52
4.3.1 Hlavní výzkumná otázka 52
4.3.2 Dílčí výzkumné otázky 53
4.4 Metody a techniky sběru dat 56
4.4.1 Studium dokumentů 56
4.4.2 Dotazníkové šetření 56
4.4.3 Polostrukturovaný rozhovor 57
4.5 Výběrový soubor pro dotazníkové šetření 58
4.5.1 Výběrový soubor pro dotazníkové šetření 58
4.5.2 Výběrový soubor pro polostrukturované rozhovory 59
5 CHARAKTERISTIKA SPOLEČNOSTI 60
5.1 Historie a předmět podnikání 60
5.2 Současnost 60
5.3 Předmět činnosti 61
5.4 Vize 61
5.5 Vzdělávání zaměstnanců 62
5.6 Personální struktura zaměstnanců 63
5.7 Organizační uspořádání společnosti 66
6 ANALÝZA ZÍSKANÝCH DAT 67
6.1 Zodpovězení dílčích výzkumných otázek 68
DVO 1: Jak organizace postupuje při identifikaci potřeb vzdělávání a jak vzdělávání plánuje? 68
DVO 2: Které vzdělávací metody jsou ve společnosti aplikovány z pohledu vzdělávání na pracovišti i mimo něj? 71
DVO 3: Jakým způsobem organizace hodnotí vzdělávání svých zaměstnanců? 73
DVO 4: Jak zaměstnanci vnímají další možnosti vzdělávání ve společnosti? 73
DVO 5: Je pro zaměstnance aplikovaný vzdělávací systém současně také motivačním činitelem? 75
DVO 6: Jak je koncepce vzdělávání vnímána managementem organizace? 76
6.2 Zodpovězení hlavní výzkumné otázky 77
HVO: Jaké jsou cesty k zefektivnění vzdělávacího systému ve společnosti? 77
ZÁVĚR 86
DISKUSE 89
SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 90
ANOTACE 92
JMENNÝ A VĚCNÝ REJSTŘÍK 93
SEZNAM TABULEK, OBRÁZKŮ A GRAFŮ 95
Příloha č. 1 - Dotazník 97
Příloha č. 2 - Scénář rozhovorů 101
Příloha č. 3 - Přepis rozhovoru 102
Příloha č. 4 - Organizační struktura společnosti 103
STAŤ 104