Implementace "Start&Stop" systému do osobního vozidla se zážehovým motorem - "Start&Stop" system spark ignition engine, passanger car implementation
Popis:
1. ÚVOD
Systém Stop&Start (Obr. 1.1) je zařízení, které automaticky vypíná spalovací motor vozidla při zastavení nebo delším stání vozidla na křižovatce, čí v koloně vozidel. Hlavní výhodou a prioritou tohoto systému je snížení spotřeby paliva a s tím související snížení emisních hodnot výfukových plynů. Celý systém pracuje automaticky bez jakéhokoli zásahu řidiče vozidla. Řidič provádí běžné úkony při řízení vozidla a systém se postará o automatické vypnutí a následně i nastartování spalovacího motoru.
V dnešní době masivního používání osobních vozidel se spalovacím motorem, je velký důraz kladen na emisní hodnoty. Tento problém se hlavně týká velkých měst, kde automobilová doprava hraje hlavní roli v přepravě osob. Z tohoto důvodu a z důvodu stále rostoucí ceny pohonných hmot je poměrně velký zájem všech výrobců vozidel dodávat na trh buď vozidla s nízkou spotřebou pohonných hmot, nebo varianty pro úsporu spotřeby paliva. Právě jednou z možností jsou hybridní vozidla s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru nebo právě systém Stop&Start.
Cílem této bakalářské práce je vypracovat technický popis systému Stop&Start u vozidel se zážehovým motorem, jeho konstrukční řešení a varianty jeho použití. Dále pak zhodnotit jeho výhody či nevýhody oproti běžným spalovacím motorům. Posoudit výhody jízdního cyklu v městském prostředí, jízdní komfort a ekonomickou stránku celého systému.
Klíčová slova:
start
stop
startér
SISS
ISG
zážehový motor
generátor
konventor
emise
Obsah:
- 1. Úvod 10
2. Historie systému stop&start a jeho první varianty 11
3. Funkce systému stop&start 14
4. Schéma celého systému stop&start 16
5. Provozní vlastnosti 18
5.1. Podmínky pro zastavení motoru 18
5.2. Podmínky pro nastartování motoru 19
5.3. Manuální vypnutí 19
6. Systém stop&start od firmy bosch 20
6.1. Řídicí jednotka 20
6.2. Stop&start startér 21
6.3. Generátor 21
6.4. Senzor pro sledování stavu akumulátoru 22
6.5. Dc/dc konventor 12v 22
6.6. Ostatní prvky systému bosch stop&start 23
7. Bosch di-motronic 24
7.1. Funkce di-motronic 24
7.2. Emisní hodnoty 26
8. Systém stars od firmy valeo 27
9. Smart idle stop system (siss 28
9.1. Funkce siss 28
10. Idle stop & go (isg) 30
10.1. Bezpečnost systému isg 31
11. Celková bezpečnost systému stop&start 32
12. Porovnání jednotlivých automobilek 33
12.1. Citroen 33
12.2. Peugeot 35
12.2.1.Spotřeba paliva a emise co2 model peugeot 107 35
12.3. Bmw 36
12.3.1. Spotřeba paliva a emise co2 u modelové řady bmw 1 37
12.4. Mercedes-benz 38
12.4.1. Spotřeba paliva a emise co2 u mercedes-benz třídy a 38
12.4.2. Spotřeba paliva a emise co2 u mercedes-benz třídy b 38
12.5. Toyota 39
12.5.1. Spotřeba paliva a emise co2 u toyoty 39
12.6. Audi 40
12.6.1. Spotřeba paliva a emise co2 u audi 41
12.7. Fiat 41
12.7.1. Spotřeba paliva a emise co2 u fiatu 41
12.8. Porsche 42
12.8.1. Spotřeba paliva a emise co2 u porsche 42
13. Závěr 43
Seznam použitých obrázků, tabulek a grafů 44
Zdroje 46
Zdroje:
- Audi: Start-stop [online].2009
- PoloDriver: Series 1 Polo [online].2010
- Auto-Sep: Fiat Regata [online].2009
- Fiat encyklopedie: Fiat Regata [online].2001-2002
- Golf page: Golf III [online].2010
- BMW EfficientDynamics: Funkce Auto Start Stop
- Toyota Stop&Start systém [online].2001-2008
- Robert Bosch GmbH [online].2010
- Valeo: Micro-hybrid StARS [online].2010
- Mazda 3 i-stop [online].2010
- Mazda: Idling stop technology
- LotProBlog: Kia cee´d ISG [online].2005-2009
- Tyden.cz: Elektronický posilovač řízení [online].2009
- Auto Express: Citroen C3 [online].2010
- Peugeot 107 [online].2010
- Peugeot 107: Motory [online].2010
- BMW: BMW 1, motory a podvozek [online].2010
- Mercedes-Benz Česká republika: Třída A, galerie [online].2010
- Mercedes-Benz Česká republika: Třída B, galerie [online].2010
- Toyota Yaris [online].2010
- Audi: Audi A3 [online].2010
- Fiat: Fiat 500 [online].2010
- Porsche: Panamera S
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.