Popis:
Narození dítěte s Downovým syndromem je realita, která se vyskytuje nezávisle na vůli a skutcích rodičů. Od vyspělé kulturní společnosti se přepokládá, že jedince s postižením začlení do společnosti a vytvoří takové společenské prostředí, které jim zajistí možnost vzdělání a rehabilitace a nedonutí je žít v ústavech nebo úplně izolovaně.
U osob s Downovým syndromem je charakteristickým rysem snížená inteligence a také jejich fyziognomické zvláštnosti, které tyto osoby činí odlišné od ostatní populace. Jestliže jsou tyto osoby vzdělávány a vychovávány příhodným způsobem, jsou u nich rozvíjeny jejich schopnosti a možnosti jejich přiměřeného společenského a pracovního uplatnění.
Toto téma nebylo však vybráno náhodou, neboť žijeme v moderním a pokročilém světě, kde přicházíme často do styku s postiženými osobami, ať již jsou to děti nebo dospělé osoby.
O integraci se v posledních letech mluví čím dál častěji. Zajímalo nás, jak to tedy ve skutečnosti je s integrací osob s Downovým syndromem. Záměrně jsme vybrali osoby s tímto postižením, neboť právě ony nám přijdou z mentálně postižených jedinců nejlépe integrováni. Je nám však známo, že ne každý má odvahu k integraci těchto osob a v jejich společnosti nechce pobývat, protože neví, jak se k nim má chovat. Právě proto se domníváme, že co nejrannější integrace by prospěla nejen osobám s tímto postižením, ale také intaktní části populace.
Klíčová slova:
integrace
downový syndrom
inteligence
postih
jedinec
Obsah:
- ÚVOD 11
TEORETICKÁ ČÁST 13
1 Mentální retardace 13
1.1 Definice mentální retardace 13
1.2 Typy mentální retardace 14
1.3 Klasifikace mentální retardace 14
2 Downův syndrom 17
2.1 Vymezení a definice Downova syndromu 17
2.2 Historie Downova syndromu 17
2.3 Příčiny a výskyt Downova syndromu 18
2.4 Specifika Downova syndromu 20
2.4.1 Anatomické zvláštnosti osob s Downovým syndromem 20
2.4.2 Úroveň rozumových schopností lidí s Downovým syndromem 21
2.4.3 Včasná péče o děti s Downovým syndromem 23
2.4.4 Specifické chování osob s Downovým syndromem 24
3 Integrace osob s Downovým syndromem do společnosti 25
3.1 Integrace 25
3.2 Školská integrace 27
3.2.1 Integrace do mateřských škol 31
3.2.2 Integrace do základních škol 32
3.2.3 Profesní příprava osob s Downovým syndromem 35
3.3 Integrace osob s Downovým syndromem na trhu práce 36
PRAKTICKÁ ČÁST 41
4. Cíl praktické části 41
4.1. Stanovení předpokladů 41
5 Použité metody 42
6 Popis zkoumaného vzorku 43
7 Průběh průzkumu 45
8 Výsledky a jejich interpretace 48
8.1 Vyhodnocování položek dotazníku 48
8.2 Ověření platnosti předpokladů 60
8.3 Rozhovor s osobami s Downovým syndromem 61
9 Shrnutí výsledků praktické části a diskuse 67
ZÁVĚR 73
NAVRHOVANÁ OPATŘENÍ 75
SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ 76
SEZNAM PŘÍLOH 80
Zdroje:
- SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ
- BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-161-4.
- BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-31-4.
- BLAŽEK, B. OLMROVÁ, J. Světy postižených. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1988.
- ČERNÁ, M. A KOLEKTIV. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1565-3.
- DIAKONIE. Agentura podporovaného zaměstnávání. [on-line]. 2011. [cit. 2010-11-15]. Dostupné z: .
- DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha : Avicenum, 1973.
- DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Vyd. 2. přepr. Praha, Avicenum, 1978.
- DOWNŮV SYNDROM. Downův syndrome. [on-line]. 2009. [cit. 2011-01-16]. Dostupné z: < http://www.downuvsyndrom.cz/. >.
- JANÍKOVÁ, DZŮROVÁ. Co je to Downův syndrom. [on-line]. 2000. [cit. 2010-12-03]. Dostupné z: .
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
- JESENSKÝ, J. A KOLEKTIV. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0.