Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Koncepce profilu sociálního pedagoga

«»
Přípona
.doc
Typ
bakalářská práce
Stažené
0 x
Velikost
3,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
11171
Poslední úprava
04.12.2017
Zobrazeno
891 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Předložená bakalářská práce se zabývá jedním z centrálních témat sociální pedagogiky - osobností sociálního pedagoga a jeho profesními kompetencemi. Předmětem mého zkoumání byla snaha o vymezení uceleného profilu sociálního pedagoga jako jedné z mnoha pomáhajících profesí. Předložená práce se však nedotýká jen problematiky sociální pedagogiky samotné, ale ve svém obsahu využívá poznatků z celé řady dalších humanitních oborů a vědních disciplín, jako například sociální práce, sociální politiky, psychologie, etiky a dalších oblastí.
Při zpracovávání takto vymezené problematiky jsem vycházela především z již známých skutečností a poznatků. Dříve publikované práce jiných autorů jsem použila jako podklad a opěrné body, pokusila jsem se je analyzovat, navázat na ně a rozšířit tato pojednání o nové skutečnosti a informace. Již na počátku své práce jsem si uvědomila, jaká rizika a obtíže nese zpracovávání jednoho ze současných témat (zejména nemož-nost vytvořit si dostatečný odstup od aktuální problematiky), ale pokusila jsem se inter-pretovat uvedenou problematiku novým způsobem a obohatit ji o další pohled a rozměr.
Předpokládám, že takto koncipovaný soubor poznatků bude užitečný a prospěšný nejen k vytvoření uceleného pohledu na profesi sociálního pedagoga, ale bude využitelný také v mnoha různých oblastech. Domnívám se, že mé poznatky a zkušenosti bude možné systematizovat a zobecnit a vytvořit z nich určitou typologii profese sociálního pedagoga. Jsem také přesvědčená, že toto téma je navíc velmi zajímavé a pro studovaný obor značně důležité a obohacující.

Klíčová slova:

sociální pedagogika

charakteristika

vývoj

kompetence

zpracování dat

výsledky výzkumu



Obsah:
  • 1. Úvod 5
    1.1. Úvodní slovo 5
    1.2. Cíle bakalářské práce 7
    1.3. Vymezení zkoumané problematiky 8
    2. Sociální pedagogika - charakteristika a vývoj 9
    2.1. Sociální pedagogika - charakteristika oboru 9
    2.2. Sociální pedagogika a její postavení v systému věd 13
    2.3. Přehled vývoje sociálně-pedagogického myšlení 17
    2.4. Trendy vývoje sociální pedagogiky 20
    3. Profese sociálního pedagoga 21
    3.1. Pozice sociálního pedagoga v rámci pomáhajících profesí . 21
    3.2. Požadavky na osobnost a profesi sociálního pedagoga 25
    3.3. Příprava na profesi sociálního pedagoga 28
    3.4. Kompetence sociálního pedagoga 33
    3.5. Možnosti uplatnění sociálního pedagoga . 40
    4. Koncepce profilu sociálního pedagoga 43
    4.1. Realizované výzkumné šetření 43
    4.1.1. Charakter výzkumu 45
    4.1.2. Zkoumaný soubor 47
    4.1.3. Použité výzkumné metody a postupy 51
    4.1.4. Zpracování dat 56
    4.2. Vnímání profese sociálního pedagoga 57
    4.3. Výsledky výzkumu a jejich hodnocení 63
    4.4. Profesiogram sociálního pedagoga 65
    5. Závěr 69
    6. Resumé 71
    7. Seznam použité literatury a dalších zdrojů 74
    8. Seznam grafů a tabulek 79
    9. Seznam použitých zkratek 80
    Příloha i. dotazník a jeho vyhodnocení 81
    Příloha ii. vyhodnocení výzkumného šetření - tabulky a grafy 90

Zdroje:
  • BAKOŠOVÁ, Z.: Sociálna pedagogika (Vybrané kapitoly). Bratislava: Univerzita Komenského, 1994.
  • BAKOŠOVÁ, Z.: Sociálna pedagogika ako študijný obor. In: Pedagogická revue, 2000, č. 4, s. 367-375.
  • BAKOŠOVÁ, Z.: Sociálny pedagóg - vízia a realita. In: Pedagogická revue, 2005, č. 1, s. 1-3.
  • BAKOŠOVÁ, Z: Sociálny pedagog a jeho kompetencie. In: Pedagogická revue, 2005, č. 1, s. 12-21.
  • BALÁŽ, O.: Sociálna pedagogika - problémy a perspektívy. In: Pedagogická revue, 1991, č. 8, s. 610.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • CINTULOVÁ, K.: Uplatnenie sociálneho pedagóga z pohľadu absolventov oboru pedagogika so špecializáciou sociálna pedagogika. In: Pedagogická revue, 2005, č. 1, s. 44-54.
  • ČMEJRKOVÁ, S. a kol.: Jak napsat odborný text. Praha: LEDA, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
  • ČSN ISO 690 (01 0197). Bibliografická citace. Obsah, forma, struktura. Praha: Český normalizační institut, 1996.
  • DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2.
  • ECO, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • EMMEROVÁ, I.: Možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga. In: Pedagogická orientace, 2005, č. 3, s. 98-111.
  • EMMEROVÁ, I.: Sociálny pedagóg ako koordinátor prevencie drogových závislostí a iných sociálnopatologických javov. In: Pedagogická revue, 2005, č. 1, s. 55-63.
  • GAVORA, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80 85931 15X.
  • GULOVÁ, L.: Postavení multikulturní výchovy v systému sociální pedagogiky. (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita, 2006.
  • HARTL, P. HARTLOVÁ, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80 7178-303-X.
  • HAŠKOVEC, J.: Ke koncepci české sociální pedagogiky. In.: Éthum, 1994/95, č. 8/9, s. 10-16.
  • HATÁR, C.: Pohľady do dejín poľskej sociálnej pedagogiky. In: Vychovávateľ - časopis pedagógov, 2006, č. 3 (November), s. 16-18, vydává Educatio a MŠ SR. ISSN 0139-6919.
  • HAVLÍK, R.: Sociologie a sociální pedagogika. In.: Éthum, 1994, č. 7.
  • HAVRDOVÁ, Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999.
  • HENDL, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
  • HOFBAUER, B.: Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • HOFBAUER, B.: Vývoj, současný stav a výhled pedagogiky volného času v České republice. In: Pedagogická orientace, 2005, č. 2, s. 88-105.
  • HOLOUŠOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. a kol.: Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-475-X.
  • HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
  • HRADEČNÁ, M. a kol.: Vybrané problémy sociální pedagogiky. Karolinum, 1995.
  • HRONCOVÁ, J.: Sociálna pedagogika - vývin a súčasný stav. In: Pedagogická orientace, 2005, č. 1, s. 4-11.
  • HRONCOVÁ, J.: Sociálna pedagogika - vývojové tendencie a súčasný stav. In: Pedagogická orientace, 2005, č. 2, s. 106-113.
  • JANKOVSKÝ, J.: Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KAPOUNOVÁ, J.: Formální úprava diplomové práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-7042-141-X.
  • KLAPILOVÁ, S.: Sociální pedagogika jako teorie životní pomoci ohrožené mládeži. In.: Pedagogická orientace, 1995, č. 15.
  • KLÍMA, P.: K epistemologickým a metodologickým zdrojům sociální pedagogiky. In.: Éthum, 1994, č. 5, s. 3-11.
  • KOL. AUTORŮ: Sociální pedagogika jako obor vysokoškolského studia. Brno: Institut mezioborových studií, 2002. ISBN 80-902936-1-1.
  • KOL. AUTORŮ: Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitá disciplína. Brno: Institut mezioborových studií, 2000. ISBN 80-902936-0-3.
  • KOL. AUTORŮ: Konstituování sociální pedagogiky jako vědeckého oboru. Brno: Institut mezioborových studií, 2004. ISBN 80-902936-5-4.
  • KOL. AUTORŮ: Studium a praxe. Brno: Institut mezioborových studií, 2004. ISBN 80-902936-4-6.
  • KOMÁRIK, E.: Systémový kontext sociálnej pedagogiky. In: Pedagogická revue, 2005, č. 1, s. 64-68.
  • KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-150-9.
  • KOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-85943-01-8.
  • KOZLOVÁ, L.: Sociální služby. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-2754-662-7.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET AL.: Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
  • KRAUS, B.: K aktuálním problémům sociální pedagogiky. In.: Pedagogická orientace, 1995, č. 15, s. 58-61.
  • KRAUS, B.: Pohled na současnou sociální pedagogiku. In.: Pedagogika, 46, 1996, č. 2, s. 117-123.
  • KRAUS, B.: Profesní model sociálního pedagoga. Bratislava, Univerzita Komenského, 2000.
  • KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše