Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Konstrukce křídla

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
0 x
Velikost
7,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
12625
Poslední úprava
10.09.2018
Zobrazeno
409 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Člověk se již od nepaměti snaží ovládnout přírodní živly. Od rozdělání ohně, přes plavbu prvních lodí, se dostal až ke stavbě létajících strojů. Cesta od Íkara k dnešním moderním letounům byla však velmi dlouhá, strastiplná s mnoha oběťmi na životech průkopníků v této oblasti.

Letectví je široký obor značnou mírou závislý na technické vyspělosti lidské společnosti. Pokroku učiněnému za posledních 100 let můžeme být paradoxně vděčni především dobám pro společnost nejkritičtějším a to světovým válkám. Zejména v období I. sv. války létání přestalo být výsadou extrovertních vynálezců, dobrodruhů a stalo se dostupné pro širší skupinu lidí (vojenské piloty). S rostoucím strategickým významem se kladl důraz na zvětšování výkonů, lepší manévrovatelnost... Letouny začaly plnit různé úkoly, ke kterým byly mnohdy speciálně konstruovány.

V době mezi válkami zažilo společně se vznikem prvních velkých leteckých společností obrovský třesk letectvo civilní a dopravní.

Na počátku II. sv. války byla již letectvu přisuzována hlavní role v systému vedení boje. Byly vyvinuty a úspěšně nasazeny do operačního působení první proudové letouny (Me 262 Schwalbe, Me 163 Comet, Gloster Meteor.)

Konec II. sv. války prakticky uvozuje nové období letounů s proudovými motory, trvající v podstatě dodnes.

V dnešní době si již život bez létání nedokážeme téměř představit. Každý den jsou přepraveny leteckou dopravou miliony tun nákladu a tisíce lidí. Stovky lidí vděčí za záchranu svých životů včasné a hlavně rychlé přepravě do bezpečí, mnohdy z naprosto nedostupných terénů. Za schopnost létat vděčí letouny stejně jako ptáci křídlům. A právě jejich stavbou s rozličnými postupy konstrukcí se budu zabývat v této práci.

Klíčová slova:

křídla

charakteristika křídel

samonosná křídla

matrice

výstuž

kompozitní konstrukce

skořepiny



Obsah:
  • 1. Úvod 2
    2. Charakteristiky křídel 3
    2.1.1. Profily křídel 5
    2.1.2. Půdorysný tvar křídla 6
    2.2. Geometrické charakteristiky křídel 8
    2.2.1. Kroucení křídla 10
    3. Zatížení nosné soustavy působící na letoun 11
    4. Konstrukce křídla 12
    4.1. Rozdělení konstrukčních uspořádání 12
    4.2. Nosníkové konstrukce křídel 12
    4.2.1. Nosníková křídla s vnějším vyztužením 13
    4.2.2. Polosamonosná křídla 15
    4.2.3. Samonosná křídla 16
    4.2.3.1. Samonosná křídla s jedním nosníkem 16
    4.2.3.2. Samonosná křídla se dvěma nosníky 21
    4.3. Nosníkové poloskořepiny a poloskořepiny 24
    4.4. Skořepinové konstrukce 26
    4.5. Kompozitové konstrukce 28
    4.5.1. Kompozitové materiály 29
    4.5.1.1. Matrice 29
    4.5.1.2. Výztuž 29
    4.5.2. Technologie výroby kompozitových konstrukcí 30
    5. Závěr 33
    6. Seznam použité literatury 34

Zdroje:
  • DOSTÁL, Jaroslav. Konstrukce a projekt letounu. Vyd 1. [s.l.] : VAAZ, 1962. 73 s.
  • ČALKOVSKÝ, A.; PÁVEK, J. Kosntrukce a pevnost letadel, díl I.. Vyd 1. [s.l.] : VAAZ, 1970. 187 s
  • DAŇEK, Vladimír. Projektování letadel. Vyd 1. Brno : VUT Brno, 1992. 148 s. ISBN 80-214-0373-X.
  • MIDDLETON, Donald H. Composite materials in aircraft structures. 1st edition. Essex : Longman Scientific & Technical, 1990. 392 s. ISBN 0-582-0172-2.
  • HOLLMAN, Martin . Modern aircraft design. 5th edition. Monterey (California) : Aircraft Designs, INC., 1999. 238 s. ISBN 1-893639-00-2.
  • MUSCH, Gerhard; SCHULZ, Manfred. GfK-Technik im Modellbau. 4. unveranderte Auflage. Villingen : Necker-Verlag, 2003. 76 s. ISBN 3-7883-2107-5.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše