Popis:
Motivace je hybnou silou našeho jednání a chování, je to proces, který nám ukazuje cestu naším životem a žene nás za našimi cíli a potřebami. Díky motivaci jsme tím, čím jsme a díky motivaci jednáme tak jak jednáme.
Motivace je důležitou součástí všech procesů, které probíhají v každém okamžiku našeho života jehož součástí je i práce.
Právě proto jsem se rozhodla rozpracovat téma motivace v souvislosti s pracovním chováním. Podle statistik trávíme třetinu svého života právě v práci. Práce je základní lidskou činností a přináší člověku mnoho zkušeností, možnost osobního rozvoje i přátelství.
Cílem mé práce je napomoci tomu, aby přibližně 100 zaměstnanců společnosti T.RAD Czech s.r.o. trávilo svůj čas v práci lépe a smysluplněji, aby měli pocit, že je o ně dobře postaráno, že jsou potřební a že každý z nich je jedinečný.
Toho chci dosáhnout tím, že zhodnotím současný stav motivovanosti zaměstnanců a provedu analýzu jejich spokojenosti se zaměstnáním. Poté navrhnu určité úpravy motivačního systému, který již ve společnosti existuje. Tyto změny by měli přispět ke zvýšení spokojenosti zaměstnanců a v konečném důsledku snížit procento fluktuace a nemocnosti.
Jak vyplynulo z výše uvedeného, společnost T.RAD Czech s.r.o. (dále jen TRAD) má zpracovaný motivační systém, nicméně se potýká s jeho nefunkčností. Někteří ze zaměstnanců chápou benefity jako samozřejmost nebo pro ně nejsou dostatečně stimulující. Při nastavování motivačního systému se počítalo se snížením nemocnosti a fluktuace zaměstnanců (zejména pak operátorů výrobní linky), současné analýzy však ukazují pravý opak.
Cílem mé práce je navrhnout úpravy systému tak, aby se tato negativní tendence zvrátila a dosáhlo se tak původního cíle.
Klíčová slova:
motivace
pracovní chování
zaměstnanci
výzkumný soubor
benefity
Obsah:
- 1 Teoretická část 6
1.1 Pojetí motivace 8
1.1.1 Pojem motivace obecně 8
1.1.2 Motivace pracovního jednání 9
1.2 Teorie motivace z hlediska pracovního chování 12
1.2.1 Teorie zaměřené na obsah 13
1.2.2 Teorie zaměřené na proces 17
1.3 Vymezení pojmu „ motivační program„ 19
1.3.1 Motivační činitelé 19
1.3.2 Tvorba motivačního programu 22
1.4 Metodologie výzkumu 25
1.4.1 Dotazníkové šetření 25
1.4.2 Minidotazník pro zaměstnance pracující ve společnosti 1 rok a více 26
1.4.3 Rozhovory 26
2 Empirická část 28
2.1 Společnost T.RAD Czech s.r.o. 28
2.1.1 Charakteristika společnosti 28
2.1.2 Počet zaměstnanců a jejich rozložení, výzkumný soubor 28
2.2 Současný mzdový a motivační systém 30
2.2.1 Mzdový systém 30
2.2.2 Motivační systém a benefity 30
2.3 Výsledky a interpretace výzkumu spokojenosti zaměstnanců 32
2.3.1 Dotazníkové šetření 32
2.3.2 Minidotazník 37
2.3.3 Rozhovory 38
3 Závěr 40
4 Použitá literatura 42
4.1 Další použité zdroje 43
5 Anotace 44
6 Jmenný rejstřík 45
7 Věcný rejstřík 47
8 Seznam příloh, tabulek, grafů a obrázků 48