Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Nezaměstnanost absolventů vysokých škol a vzdělávací politika

«»
Přípona
.doc
Typ
bakalářská práce
Stažené
0 x
Velikost
0,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
11962
Poslední úprava
23.04.2018
Zobrazeno
482 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
S vývojem znalostní ekonomiky, pro kterou jsou typické požadavky na rozvoj vědy a výzkumu a na produkci vědění, se v 21. století zvyšuje hodnota vzdělání a zároveň je kladen velký důraz na rozvoj lidských zdrojů a celoživotní vzdělávání. Procesy modernizace a industrializace ekonomiky vyžadují kromě odborného vzdělání i další předpoklady jako znalost cizích jazyků, adaptibilitu a flexibilitu pracovníků, schopnost týmové práce a řízení projektů. Ve vědecké literatuře panuje shoda o tom, že lidský kapitál determinuje produktivitu a ekonomický růst a v dnešní znalostně zaměřené ekonomice má klíčový význam (Brožová 2003, Kameníček 2003, Fuente-Ciccone 2002).

Míra dosaženého vzdělání jako pozitivní externalita ovlivňuje řadu aspektů života jedince a celé společnosti. S vyšším vzděláním máme vyšší naději na dožití, vyšší příjem, lepší životní styl a celkově vyšší kvalitu života a vzdělaná pracovní síla zároveň umožňuje ekonomický růst země. Výzkumy se jednoznačně shodují na korelaci mezi vzděláním a uplatněním na trhu práce. Míra nezaměstnanosti klesá s vyšší úrovní dosaženého vzdělání. Absolventi terciárního vzdělání mají navíc podle odborníků přístup k lepším pozicím na primárním trhu práce .

Při konfrontaci s požadavky trhu práce však řada z nich neuspěje a stávají se z nich klienti úřadu práce. V loňském září jich bylo v České republice téměř 4000 . Ačkoliv poptávka po vysokoškolsky vzdělané pracovní síle roste, má zjevně řada absolventů problémy při začleňování na trh práce.

Ve své práci se zabývám příčinami nezaměstnanosti absolventů vysokých škol a faktory, které ovlivňují proces jejich začleňování. Dále popisuji charakteristické rysy českého terciálního vzdělávacího systému v souvislosti s uplatněním jejich absolventů na trhu práce. Výzkumná otázka zní: Do jaké míry je nezaměstnanost absolventů vysokých škol důsledkem fungování terciálního vzdělávacího systému?

Klíčová slova:

pracovní trh

vysokoškolský absolvent

vzdělávací politika

interpretace dat

trh práce

kontinuite



Obsah:
  • I. Úvod 7
    II. Teoretická východiska 9
    II.1. proměny pracovního trhu a úloha vzdělání ve 21. století 9
    II.2. postavení vysokoškolských absolventů na trhu práce 11
    II.3. faktory ovlivňující proces začleňování absolventů vš na trh práce 13
    II.3.1. strukturální faktory ovlivňující začlenění absolventů vš na pracovní trh 13
    II.3.1.1. segmentace na trhu práce 14
    II.3.1.2. ekonomické mechanismy na trhu práce 16
    II.3.1.3. individuální a sociální zdroje 17
    II.3.2. kulturně-behaviorální faktory 20
    II.3.2.1. konceptualizace pracovního trhu 20
    II.3.2.2. strategie aktérů na pracovním trhu 21
    II.3.2.3. vzájemná interakce aktérů na pracovním trhu 22
    III.3.3 shrnutí jednotlivých faktorů a jejich působení na absolventy vysokých škol 22
    II.4. vysoké školy v čr a vzdělávací politika 24
    II.4.1. systém vysokých škol v české republice 24
    II.4.2. specifické rysy českého vzdělávacího systému 25
    II.4.2.1. kvantitativní rozvoj poskytovaného vysokoškolského vzdělání 26
    II.4.2.2. kvalita vzdělání na vš 27
    II.4.2.3. oborová struktura vysokoškolského vzdělávacího systému v čr 29
    II.4.2.4. praktičnost výuky na vš 30
    II.4.2.5. kontinuita s trhem práce 30
    II.4.3. možnosti působení vzdělávací politiky jako prevence nezaměstnanosti 31
    III. Empirická část 33
    III.1. metodika výzkumu 33
    III.1.1. metoda výzkumu 33
    III.1.2. technika sběru dat 33
    III.1.3. výběr vzorku 34
    III.1.4. realizace rozhovorů 35
    III.1.5. zpracování dat 35
    III.2. rozsah problému 37
    III.3. interpretace dat 39
    III.3.1. subjektivní pohled na nezaměstnanost a její příčiny 39
    III.3.2. příčiny nezaměstnanosti na straně vzdělávacího systému 41
    III.3.2.1. kvalita vysokoškolského vzdělávání 42
    III.3.2.2. oborová struktura vysokoškolského studia 43
    III.3.2.3. praktičnost vzdělávání 44
    III.3.2.4. kontinuita s trhem práce 45
    III.3.3. souhrn výsledků výzkumu 45
    IV. Závěr 48
    V. Seznam literatury 50
    Jmenný rejstřík 55
    VĚcný rejstřík 56
    Anotace 57
    Summary 58
    Seznam příloh 59
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše