Popis:
ÚVOD
Význam silniční dopravy v posledních desetiletích roste a zaujímá důležité postavení mezi ostatními druhy dopravy. Silniční nákladní doprava se vyznačuje dobrou mobilitou, kdy je možné dodání zboží prakticky až ke dveřím domu a oproti jiným druhům dopravy disponuje relativně krátkými dodacími lhůtami na krátké a střední vzdálenosti, kdy i cena za přepravu je velmi výhodná. Silniční nákladní doprava je však limitována hmotností a objemem přepravovaných věcí, proto není univerzální dopravou pro všechny typy zboží, věcí a zvířat.
Vnitrostátní silniční doprava je charakteristická individuálně pro každý konkrétní stát a záleží na jednotlivých státech, jaké podmínky pro dopravce vytvoří a to nejen z právního hlediska, ale zejména technického, jako je dopravní infrastruktura a kvalita služeb. Od těchto faktorů se potom odvíjí ceny za přepravu, dodací lhůty a jiné důležité ukazatele. Ačkoliv je Česká republika členem Evropské unie a řídí se nařízeními a doporučeními Europarlamentu, trvá někdy řadu let, než zakotví do českých předpisů přejaté úpravy, což obvykle způsobuje komplikace, neboť tyto nařízení platí v okolních státech.
Cílem práce je navrhnout fiktivní firmu, která začíná působnost na trhu vnitrostátní silniční nákladní dopravy bez předchozího uplatnění. Pro vstup nového dopravce na trh je nutné definovat, jak splnit podmínky pro podnikání, získat oprávnění a povolení pro provozování dopravy. Pro zapsaní do živnostenského rejstříku a získání koncese je zapotřebí zvolit vhodné obchodní jméno a řádně označit dopravní prostředky dle platných předpisů. Důležité je stručně charakterizovat profil firmy, zejména její organizační složení.
Klíčová slova:
odborná způsobilost
provozování
silniční doprava
vytěžování
Obsah:
- Obsah
Úvod -9-
1 Získání nutných oprávnění pro provozování
VNitrostátní silniční nákladní dopravy -11-
1.1 Zákon č. 111/1994 sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších úprav -11-
1.1.1 Základní pojmy -11-
1.1.2 Povinnosti tuzemského dopravce -12-
1.2 Odborná způsobilost -12-
1.3 Finanční způsobilost -14-
1.4 Dobrá pověst -15-
1.5 Koncesní listina -16-
1.6 Zákon č. 455/1991 sb., živnostenský zákon, ve znění pozdějších úprav -16-
1.7 Dělení živností -17-
1.8 Dílčí závěr -17-
2 Postup založení firmy zabývající se vnitrostátní
Silniční nákladní dopravou -19-
2.1 Podnikání dle zákona č. 513/1991 sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
Úprav -19-
2.2 Specifikace firmy ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě -19-
2.3 Obchodní jméno firmy -20-
2.4 Kroky při postupu založení dopravní firmy jiří mošna trans -21-
2.5 Profil založené firmy jiří mošna trans -23-
3 Volba dopravního prostředku -24-
3.1 Výběr dle kritérií -24-
3.1.1 Pořizovací cena -24-
3.1.2 Kategorie vozidla -25-
3.1.3 Kabina a vybavení -29-
3.1.4 Nástavba pro náklad -31-
3.2 Shrnutí kritérií -33-
3.3 Volba dopravních prostředků dle aktuální nabídky na trhu použitých
Vozidel -33-
4 Vytěžování vozidel -37-
4.1 Program pro vytěžování vozidel -37-
4.2 Poptávka po přepravách -39-
4.3 Vývoj poptávky dle databáze raal trans -40-
4.3.1 Vývoj přeprav v minulých letech -40-
4.3.2 Poptávka přeprav v jednotlivých měsících v roce 2010 -41-
4.4 Přepravní proudy zboží v české republice -42-
4.5 Kalkulace nákladů a stanovení ceny za ujetý kilometr -45-
4.5.1 Vozidlo daf lf -46-
4.5.2 Vozidla renault midlum, iveco 12e21 -47-
4.5.3 Vozidlo iveco 19e43 -49-
4.5.4 Souhrný přehled pro jednotlivá vozidla -51-
4.6 Roční náklady, výnosy a čistý zisk -51-
4.7 Dílčí závěr -53-
5 Návrhy na změny pro optimalizaci dopravních firem
Zabývající se silniční nákladní dopravou -54-
5.1 Doba splatnosti faktur za přepravy -54-
5.2 Jednotné objednávky přepravy ve vsnd -55-
5.3 Odpovědnost odesílatele za upevnění a fixaci nákladu -57-
5.4 Variabilní pracovní doba odesílatele a příjemce pro nákladku a vykládku -58-
5.5 Dílčí závěr -59-
Závěr -61-
Seznam použitých informačních zdrojů -63-
Seznam tabulek -64-
Seznam obrázků -65-
Seznam zkratek -66-
Seznam příloh -67-