Popis:
2 Úvod
Pásový dopravník je strojní zařízení pro kontinuální dopravu sypkých materiálů a polotekutých látek. Pásový dopravník lze využít ve velkém rozsahu dopravních výkonů, vzdáleností a převýšení. Mezi jeho hlavní přednosti patři snadná obsluha a servis, možnost nákladu materiálu v jakémkoliv místě dopravníku a malá spotřeba energie na provoz.
Pásový dopravník se skládá z těchto prvků:
- Dopravní pás,
- Poháněcí a vratná stanice,
- Napínací zářízení,
- Válečkové stolice,
- Nosná konstrukce,
- Příslušenství.
Dopravní pás
Dopravní pás je jednou z nejdůležitějších součástí dopravníku. Jeho vlastnosti musí být co nejlepší, aby splňoval požadavky na vysokou odolnost proti opotřebení otěrem, vysokou životnost, podélnou tuhost, minimální navlhavost, vysokou pevnost, nízkou hmotnost a schopnost odolávat účinkům střídavého namáhání. Dopravní pásy u nás vyrábí nebo dováží např. firmy KSK-Belt, VVVmost, Reco s.r.o, Sava Trade.
Poháněcí a vratná stanice
Poháněcí stanice je složena z motoru, převodovky a hnacího bubnu. Jsou dvě možnosti pro umístění motoru s převodovkou. Jednou je umístit motor s převodovkou uvnitř bubnu, podobné motorizované bubny vyrábí např. firma Rulmeca. Druhou možností je umístit motor spolu s převodovkou vně bubnu na přídavné nosné konstrukci. K pohonu dopravníku se používají asynchronní elektromotory. Elektromotory vyrábí např. firma Siemens a převodovky firma TOS Znojmo a.s..
Hlavní součástí vratné stanice je hnaný buben. Hnaný buben je nalisován na hřídeli, který je uložen na ložiskách v ložiskových skříních. Skříně jsou přimontovány šrouby na podpěrnou ocelovou konstrukci.
Klíčová slova:
dopravník
drcený vápenec
motor
sily
napínací stanice
stojina
Obsah:
- 1 Obsah -6-
2 Úvod -7-
3 Funkční výpočet dopravníku -9-
3.1 Volba jmenovité rychlosti -9-
3.2 Určení šířky pásu -9-
3.2.1 Volba pásu -10-
3.3 Největší dopravní výkon -11-
3.3.1 Největší objemový výkon -11-
3.3.2 Hmotnostní výkon -12-
3.4 Výpočet Odporů -12-
3.4.1 Hlavní odpory OH -13-
3.4.2 Vedlejší odpory OV -16-
3.4.3 Přídavné odpory OP -19-
3.4.4 Odpor k překonání dopravní výšky -20-
4 Výkon motoru -20-
5 Síly v pásu -21-
5.1 Maximální obvodová síla -21-
5.1.1 Tahová síla v pásu pro přenos obvodové síly -21-
5.1.2 Minimální tahová síla pro horní větev -22-
5.1.3 Minimální tahová síla pro dolní větev -22-
5.1.4 Největší tahová síla v pásu -22-
5.2 Napínací zařízení -23-
6 Pevnostní výpočty -24-
6.1 Hnaný buben -24-
6.2 Hnaný hřídel -28-
6.2.1 Předběžný návrh průměru hnaného hřídele -28-
6.2.2 Volba velikosti pera -28-
7 Výsledky -30-
8 Závěr -31-
9 Přílohy -32-
10 Seznam použité literatury -33-
10.1 Použité normy -33-
10.2 Odkazy -33-
10.3 Katalogy -33-
10.4 Zdroje obrázků a tabulek -34-
11 Označení a jednotky -35-
Zdroje:
- Gajdůšek, J., Škopán, M.: Teorie dopravních a manipulačních zařízení, skriptum VUT Brno 1988
- Hosnedl, S., Krátky J.: Příručka strojního inženýra, Obecné strojní části 1 Computer Press, Brno 1999.
- Jančík, L., Zýma, J.: Části a mechanismy strojů, skriptum FS ČVUT Praha 2004
- Michalec, J, a kolektiv: Pružnost a Pevnost I, skriptum FS ČVUT 2001,
- Florian, Z., Ondráček, E, Přikryl, K: Mechanika Těles - Statika, Skriptum VUT Brno 2007,
- Svoboda, P, Brandejs, J, Prokeš, F: Výběry z norem pro konstrukční cvičení, skriptum VUT Brno CERM Brno 2007
- Macek, K, Zuna, P a kolektiv: Nauka o Materiálu, Skriptum ČVUT Praha 1999
- Svoboda, P, Brandejs, J, Prokeš, F: Základy konstruování, Skriptum VUT Brno CERM Brno 2007
- Zelený, J: Stavba Strojů, strojní součásti, Computer Press Brno 2007,
- Doc. Ing. Michalec, J, CSc, a kolektiv: Pružnost a Pevnost II skriptum FS ČVUT 2001,
- Doc.Ing. Švec, V.: Části a mechanismy strojů - příklady, skriptum FS ČVUT Praha 2003