Popis:
1. Úvod
Šnekový dopravník řadíme mezi historicky nejstarší dopravní zařízení. Používá se k dopravě sypkých, nelepivých materiálů ve vodorovném, nebo mírně nakloněném směru. Dopravník je vhodný pro malé a střední dopravní výkony do 100 m3.h-1 a dopravní délky do 50 m. Pracovním prvkem šneku je šnekovnice rotující v pevném žlabu, přičemž tření mezi materiálem a žlabem je větší než tření mezi rotující šnekovnicí a materiálem. Materiál se díky tomu ve žlabu posouvá křivočarým pohybem. Mezi hlavní výhody patří jednoduchá konstrukce, nenáročnost na obsluhu, údržba stroje, malé rozměry, prachotěsnost. Mezi nevýhody řadíme velkou spotřebu elektrické energie, opotřebení šnekovnice, ale i možné drcení vlastního materiálu.
1. Šnek, 2. žlab, 3. pohon, 4. ložisko pohonu, 5. koncové ložisko šnekového hřídele, 6. závěsné ložisko šnekového hřídele
2. Výpočet a návrh základních rozměrů šneku
Šnek je nejdůležitější částí dopravníku, který se skládá ze šnekovnice a šnekového hřídele. Šnekovnice tvoří pracovní část šneku a vyrábí se nejčastěji plného, obvodového, nebo lopatkového provedení. Pro práškovitý materiál volím šnekovnici plného provedení, která bude svařena z dílů tvořící jeden závit. Jmenovitý průměr je normalizován od 100 mm do 1250 mm. Šnekový hřídel tvoří nejčastěji ocelová bezešvá trubka. Tyče plného průřezu nejsou kvůli své hmotnosti příliš vhodné. Vzájemné spojení šnekovnice a šnekového hřídele je dosaženo svařením a to koutovým svarem.
Klíčová slova:
šnek
šnekovnice
dopravník
elektromotor
uložení
žlab
pevnost
zkratky
symboly
Obsah:
- Obsah
1. Úvod 11
2. Výpočet a návrh základních rozměrů šneku 11
2.1 Výpočet objemového dopravního výkonu 12
2.2 Výpočet průměru šnekovnice 12
2.3 Šnekový hřídel 13
2.4 Spojovací čepy 13
2.5 Hmotnost částí šneku 13
2.5.1 Hmotnost šnekového hřídele 13
2.5.2 Hmotnost šnekovnice 14
2.5.3 Hmotnost čepu 16
2.6 Celková hmotnost šneku 16
3. Pohon šnekového dopravníku 16
3.1 Elektromotor 16
3.2 Převodovka 18
3.3 Spojka 18
4. Kontrola objemového dopravního výkonu 19
5. Uložení šneku 19
5.1 Výpočet radiální síly FR 20
5.2 Výpočet axiální síly FA 20
5.3 Ložisko pohonu 21
5.4 Závěsná ložiska 23
5.5 Koncové ložisko šnekového hřídele 24
6. Žlab 25
6.1 Zatížení žlabu dopravovaným materiálem 26
7. Pevnostní kontrola 26
7.1 Kontrola vstupního hřídele 26
7.2 Kontrola spojení šneku se spojovacím čepem 28
8. Náklady na výrobu šnekového dopravníku 29
9. Závěr 30
10. Seznam použitých zdrojů 31
11. Seznam použitých zkratek a symbolů 32
12. Seznam příloh 36
Zdroje:
- GAJDŮŠEK, J., ŠKOPÁN, M.: Teorie dopravních a manipulačních zařízení, skripta VUT Brno 1988
- POLÁK, J., PAVLISKA, J., SLÍVA, A., HRABOVSKÝ, L.: Dopravní a manipulační zařízení 8: e-texty, elektronická skripta VŠB - Technická univerzita
- LEINVEBER, J., VÁVRA, P.: Strojnické tabulky, Úvaly: Albra, 2003, 866 s., ISBN: 80-86490-74-2
- LASKOWSKI, M., GEORG, J.: Rozvinuté součásti z plechu, Berlín: VTB, 1973, 148 s.
- HALLIDAY, D., RESNICK, R., WALKER, J.: Fyzika- část 2, Praha: VUTIUM, PROMETHEUS, 2006, 244 s., ISBN: 80-214-1868-0
- DVOŘÁČEK, J.: Stavba a provoz strojů I, elektronická skripta pro střední průmyslové školy
- SVOBODA, P., BRANDEJS, J., PROKEŠ, F.: Výběry z norem pro konstrukční cvičení, skripta VUT Brno: Cerm, 2006, 224 s., ISBN: 80-7204-456-6
- SVOBODA, P., BRANDEJS, J., PROKEŠ, F.: Základy konstruování, skripta VUT Brno: Cerm, 2006, 200 s., ISBN: 80-7204-458-3
- Hustota pevných látek
- Katalog elektromotoru Siemens
- Katalog čelní převodovky
- Spojky s pryžovou obručí SPO1
- Součinitel tření pro cement
- Hodnoty pro dvouřadé soudečkové ložisko
- Katalog kluzných ložisek SKF
- Dovolená napětí na otlačení pro kluzná ložiska
- Hodnoty pro jednořadé kuličkové ložisko