Úprava pístu pro vznětový motor BMW 2,5 TDS - Arrangement of piston for BMW 2,5 TDS 4-stroke ci-engine
«»
Popis:
1 Úvod
Ve vznětových motorech se spaluje motorová nafta. Kvůli nižší schopnosti odpařování nafty nelze pro vytvoření směsi paliva se vzduchem použít, jako u motorů benzínových, karburátoru, nebo vstřiku paliva do nasávaného proudu vzduchu.Proto se nafta vstřikuje přímo do válce motoru a to na konci kompresního zdvihu. Vznícení je přitom vyvoláno teplotou vzduchu (až 900°C), který je ohřátý velmi vysokou kompresí. Před spalováním se nesmí ve válci vytvořit homogenní směs jako v zážehovém motoru. Jinak by následkem okamžitého vzplanutí směsi v celém spalovacím prostoru vznikly nepřípustně vysoké tlaky. Ve vznětovém motoru se palivo vstřikuje do spalovacího prostoru přes vstřikovací trysku. Při vstřikování je tlak paliva v desítkách MPa. V místě vstřiku se palivo vstřikuje velkou rychlostí, ve spalovacím vzduchu se jemně rozpráší a vytvoří nerovnoměrnou-heterogenní směs. Při tvorbě směsi se používá objemového způsobu, při kterém se více nebo méně rozprášené palivo vstříkne do vzduchu ve spalovacím prostoru.
Klíčová slova:
mechanismus
motor
namáhání
píst
pístní kroužek
pístní čep
Obsah:
- 1 Úvod -10-
1.1 Nepřímé vstřikování do vírové komůrky -11-
1.2 Přímé vstřikování nafty systémem Common Rail -12-
1.3 Srovnání pístů s přímým a nepřímým vstřikem -13-
2 Stanovení hlavních rozměrů motoru -14-
2.1 Zadání -14-
2.2 Volba hlavních rozměrů dieselového motoru -14-
2.2.1 Zdvihový objem jednoho válce motoru -14-
2.2.2 Počet otáček klikového hřídele motoru na jmenovitém režimu -15-
2.2.3 Kompresní poměr -15-
2.2.4 Střední pístová rychlost -15-
2.3 Návrh hlavních rozměrů pístu -16-
2.3.1 Výška pístu -17-
2.3.2 Kompresní výška -17-
2.3.3 Vzdálenost mezi nálitky pístního čepu -17-
2.3.4 Délka pístního čepu -17-
2.3.5 Výška prvního můstku -17-
2.3.6 Výška druhého můstku -18-
2.3.7 Výška třetího můstku -18-
2.3.8 Tloušťka dna pístu -18-
2.3.9 Vnější a vnitřní průměr pístního čepu -18-
2.4 Drážky pro pístní kroužky -18-
2.4.1 Radiální vůle pístních kroužků -19-
2.4.2 Axiální vůle pístního kroužku -20-
2.4.3 Drážka pro stírací pístní kroužek -21-
2.5 Pevnostní vypočet -21-
2.5.1 Pevnostní výpočet dna pístu -21-
2.5.2 Nejslabší místo pláště pístu -23-
2.5.3 Měrný tlak na plášť pístu -26-
2.5.4 Můstek mezi prvním a druhým těsnícím kroužkem -28-
3 Srovnání rozměrů původního a upraveného pístu -31-
4 Závěr -32-
5 Použitá literatura -33-
6 Seznam použitých zkratek a symbolů -34-
7 Seznam obrázků -36-
8 Seznam příloh -36-
Zdroje:
- FERENC, Bohumil . Spalovací motory : karburátory, vstřikování paliva a optimalizace parametrů motoru. 3.vydání. Brno : Computer Press, 2009. 388 s. ISBN 978-80-251-2545-8.
- Rauscher, J. Ročníkový projekt (studijní opory), Brno, Učební text vysokých škol.
- Rauscher, J. Spalovací motory (studijní opora), Brno, Učební text vysokých škol.
- WYNN'S EXHAUST GAS RECIRCULATION 3 AEROSOL & HIGH PRESSURE 3
- SVOBODA, P.- BRANDEJS, J.- PROKEŠ, F.: Základy konstruování, 2. vydání, Akademické nakladatelství CERM, s.r.o. Brno, 2003
- 2008 1996 BMW 525 tds {E39} Technical specifications.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.