Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Úprava pístu pro zážehový motor Suzuki Swift 1,3 GTI - Piston modification for Suzuki Swift 1,3 GTI 4-stroke SI-Engine

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
0 x
Velikost
3,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
4093
Poslední úprava
02.09.2014
Zobrazeno
662 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 Úvod
Ve vývoji zážehových, tehdy plynových, motorů se především zasloužil N.A. Otto společně s E. Langenem. Po výzkumu a stavbě dvoudobého motoru roku 1867 N.A. Otto sestrojil motor čtyřdobý s předběžným stlačením směsi roku 1877. Vedl ho k tomu požadavek zákazníků na zvýšení výkonu.

Sestrojený kus byl prvním typem moderního zážehového motoru, a proto nastal jejich rozvoj. Místo plynu, získaného kokováním dříví, či svítiplynu jsme nalezli jiný zdroj skryté energie jménem ropa. Pomocí frakční destilace z ní získáváme naftu, benzín a další uhlovodíky, které upravujeme aditivy. Též je možné použit vodíkové palivové články nebo zdroje elektrické energie (akumulátory). Experimentujeme i se solárními panely, které jsou zatím stále ve vývoji.

Pístový spalovací motor produkuje mechanickou energii z periodicky opakujících se otevřených pracovních oběhů. V objemu měnícím se pohybem pístu se vytváří tepelná energie vznícením či zážehem paliva. Dnešní materiály a vědomosti jsou na takové úrovni, že účinnost motorů je stále vyšší díky velkým tlakům a důmyslné dopravě paliva. Dnes řešíme převážně problém s vysokou produkcí výfukových plynů. I když splňujeme emisní normu EURO 5, stále je produkce příliš velká. Snaha je co nejvíce zmenšit spotřebu paliva.

Spotřeba jde minimalizovat použitím hybridních technologii. Jedná se o kombinaci pístového spalovacího motoru s elektromotorem, anebo ji úplně odstranit použitím elektromotorů napájených akumulátory. Hybridy jsou dnes nejschůdnější řešení, avšak nemělo by nám to bránit v rozvoji například vodíkových palivových článků či zpracování solární energie.

Materiály částí motorů se stále vyvíjí, což má za následek především redukování hmotnosti při zachování stejných, možná i vyšších mechanických vlastností. Týká se to především pohyblivých částí, jako například klikový mechanismus. Má bakalářská práce se zaměřila na úpravu pístu čtyřdobého zážehového motoru, kde pomocí nových technologií chci dosáhnout zvýšení výkonu při zachování převážné většiny rozměrů klikového mechanismu. Změny budu provádět na základě zjednodušeného výpočtu pístu a kontrolního výpočtu, jelikož skutečný výpočet nelze provádět bez předchozích praktických zkušeností získaných tvorbou modelů, simulacemi a provozními zkouškami.

Klíčová slova:

spalovací motor

Twincam

písty

pístní kroužky

původní píst

Suzuki

Swift



Obsah:
  • Obsah
    Zadání -2-
    Čestné prohlášení -3-
    Poděkování -4-
    Abstrakt -5-
    Bibliografická citace -6-
    Obsah -7-
    1 Úvod -9-
    2 Historie -10-
    2.1 Historie zážehového spalovacího motoru -10-
    2.2 Historie firmy Suzuki -12-
    2.3 Historie motoru Suzuki Swift GTi -15-
    3 Motor G13B 16V Twincam -18-
    4 Základní rozměry motoru -19-
    4.1 Zadání úlohy -19-
    4.2 Nezměněné parametry motoru -19-
    4.3 Stanovení hlavních rozměrů motoru -19-
    4.3.1 Zdvihový objem válce -19-
    4.3.2 Výkon motoru -19-
    4.3.3 Objemový výkon (litrový) -20-
    4.3.4 Zdvihový poměr -20-
    4.3.5 Střední pístová rychlost -20-
    4.4 Stanovení hlavních rozměrů pístu -20-
    4.4.1 Výška pístu -22-
    4.4.2 Kompresní výška pístu -22-
    4.4.3 Výška pláště -23-
    4.4.4 Výška prvního můstku -23-
    4.4.5 Výška druhého můstku -24-
    4.4.6 Výška ostatních můstků (třetího můstku) -24-
    4.4.7 Vzdálenost čel nálitku pro pístní čep -24-
    4.4.8 Vnější DA a vnitřní DI průměr pístního čepu -25-
    4.4.9 Šířka dna pístu δ -25-
    4.5 Drážka pro pístní kroužky -25-
    4.5.1 Radiální vůle pístních kroužků -26-
    4.5.2 Axiální vůle pístních kroužků -27-
    4.5.3 Drážka pro stírací pístní kroužek -29-
    4.6 Pevnostní výpočet pístu -29-
    4.6.1 Pevnostní výpočet dna pístu -29-
    4.6.2 Nejslabší místo pláště pístu -31-
    4.6.3 Měrný tlak na plášti pístu -34-
    4.6.4 Můstek mezi prvním a druhým těsnícím kroužkem -37-
    4.7 Porovnání původního pístu s navrhovaným -39-
    5 Závěr -41-
    6 Seznam použité literatury -42-
    7 Seznam použitých symbolů -43-

Zdroje:
  • RAUSCHER, J. Ročníkový projekt : Studijní opory. [s.l.], 1996. 154 s. Učební text vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně.
  • RAUSCHER, J. Výpočet a konstrukce spalovacích motorů II : Studijní opory. [s.l.], 1996. 235 s. Učební texty vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně.
  • RAUSCHER, J. Vozidlové motory : Studijní opory. [s.l.], 1996. 156 s. Učební texty vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně.
  • Canocar. 2004.Historie Suzuki.
  • Suzuki . 2010 . Company history.
  • Wikipedia . 2010. Suzuki Cultus.
  • Baleno.blog.cz . 2010 . Suzuki - Stručná historie.
  • Suzukicycles . 2010 . Suzuki history.
  • Moravskoslezký kraj. 2010 Tipy na výlety.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše