Úprava pro zlepšení řiditelnosti vozidla
Popis:
Bakalářská práce se zabývá chováním vozidla v zatáčce. Je zaměřena na úpravu a zlepšení jízdních vlastností experimentální krosové buginy. V první části práce jsou shrnuty teoretické poznatky o vlastnostech a chování vozidel při průjezdu zatáčkou. Praktická část zahrnuje zjištění vlastností testovaného vozidla, jeho úpravu a následné vyhodnocení jízdní zkoušky.
Klíčová slova:
těžiště
radiální reakce
zatáčení
řiditelnost
vážení vozidla
úhel natočení kol
Obsah:
- Seznam ilustrací 9
Seznam tabulek 9
Seznam grafů 9
Použité symboly 10
ÚVOD 15
1 TĚŽIŠTĚ VOZIDLA 16
1.1 Způsoby určení polohy těžiště 16
1.1.1 Výpočtová metoda 16
1.1.2 Metoda pomocí vážení 17
2 RADIÁLNÍ REAKCE NA NÁPRAVÁCH 20
2.1 Statické zatížení náprav 20
2.2 Radiální reakce vozidla na podélném a příčném svahu 20
2.2.1 Radiální reakce vozidla na podélném svahu 21
2.2.2 Radiální reakce vozidla na příčném svahu 21
2.3 Podmínka řiditelnosti 22
3 JÍZDA VOZIDLA V ZATÁČCE 23
3.1 Teorie zatáčení kolových vozidel 23
3.1.1 Řízení dvounápravových vozidel 23
3.2 Síly a momenty působící na vozidlo v zatáčce 25
3.3 Stabilita vozidla v zatáčce 31
3.3.1 Smyk vozidla 31
3.3.2 Převrácení vozidla 32
4 NÁVRH ZLEPŠENÍ ŘIDITELNOSTI VOZIDLA 33
4.1 Stanovení souřadnic polohy těžiště před úpravou 33
4.1.1 Vážení vozidla 33
4.1.2 Klopení vozidla 37
4.2 Úprava vozidla 39
4.2.1 Montáž závaží 39
4.2.2 Vážení vozidla 40
5 VLASTNÍ MĚŘENÍ 41
5.1.1 Úhel natočení kol a volantu 41
5.1.2 Jízdní zkouška 43
6 VYHODNOCENÍ MĚŘENÍ 45
6.1 Rychlost jízdy vozidla 45
6.2 Úhel natočení volantu 46
6.3 Směrová úchylka vozidla 47
6.4 Stáčivá rychlost vozidla 48
7 ZÁVĚR 49
SEZNAM POUŽITÝCH INFORMAČNÍCH ZDROJŮ 50
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.