Popis:
1 Úvod
Tato práce pojednává o výzkumných spalovacích motorech. Nastiňuje oblasti výzkumu, ve kterých se užívají a zároveň popisuje základní rozdělení dle účelu a nákladností na pořízení. Mapuje historický vývoj a rozebírá konstrukci namátkové vybraných testovacích jednotek. V této práci byla také provedena studie nynějšího trhu a vytvořeno porovnání parametrů tří největších výrobců: Ricardo, FEV a AVL. Dále zde nalezneme pojednání o přínosu těchto jednotek pro vývoj spalovacích motorů obecné v podobě popsáni dvou nynějších výzkumných grantů, které buď probíhají, nebo nedávno dokončeny. Nalezneme zde i historický vývoj spalovacích motorů obecné. Spolu s jejich jednoduchým rozdělením a popisem základních termodynamických cyklů užívaných v dnešních spalovacích motorech.
Dnešní automobilový průmysl je nucen požadavky, které na něj klade spotřebitel, k neustálému vývoji spalovacího motoru. Ať se jedná o výzkum na poh spalovacího procesu, nebo na poli vývoji paliv. Všude je nejprve užito tzv. testovací jednotky, na které je provedeno ověření a vyhodnocení nového poznatku a na základě výsledku měřeni je až poté nasazen do praktické sériové výroby. Užitím tohoto postupu se značně minimalizuji náklady na výzkum Většina těchto testovacích jednotek je jednoválcových, tudíž zde jde ruku v ruce úspora nákladů, jak konstrukčních, tak i provozních.
Konstrukce těchto jednotek však není jednoduchá, jsou zde kladeny požadavky na univerzálnost a velkou modifíkovatelnost celé konstrukce. Nezbytnou součástí moderního testovacího stanoviště je také kompletní diagnostický a měřící systém, který je možno rozšířit i o systém automatického řízení, který zvýší efektivitu testovacího procesu v oblastech, pro které je jej možno užít. Co se týče moderních měřících metod, tomu se v této prácí věnuje celá kapitola.
Vývoj motoru neni levnou záležitostí, ale je životně důležitý k úspěchu na trhu. Motor je jednou z hlavních částí vozu, a proto je důležité, aby byl navržen tak, aby jeho výkon a trvanlivost byla vysoká a náklady na výrobu a údržbu nízké. Musí také splňovat předpisy, které jsou platné pro provoz na území, na kterém bude provozován, jako jsou různé emisní limity- limity hlučnosti a ekologické limity.
Směrera kterým se dnes vývoj vozů a vozidlových motorů ubírá, se nazývá „downsizing". Jedná se o snížení spotřeby paliva a tím i výraznému snížení tvorby tzv. „skleníkového plynu" COi, který probíhá snižováním objemu jednotky za dodrženi stejného výkonu např. přeplňováním Každá přední automobilka se v reklamních letácích dnes pyšní co nejmenší hodnotou spotřeby paliva na sto kilometrů a zároveň svojí ekologičností motoru, diky nízkému obsahu CO;, v hodnotách pohybující se ve stovkách gramů na kilometr. Toto bylo docíleno díky různým elektronickým systémům Jedním z nich je systém schopný vypnout motor v režimu, kdy běží na volnobéh, tedy například při čekání na křižovatce, a posléze, když je potřeba, jej znovu okamžitě nastartovat. Dalšími způsoby z mnoha jsou speciální úpravy spalovacích prostor nebo úpravy konstrukce vstřikovacího ústrojí Všechny tyto systémy je nejdříve nutné navrhnout, posléze vyrobit a otestovat, aby byly plně použitelné do výroby. Zde se opět užívá testovacích jednotek, které jsou k tomuto účelu upraveny a jsou nenahraditelnou pomůckou, která napomáhá k velkým úsporám a poskytuje nejlepší možnost testování v rámci rentability výzkumu.
Klíčová slova:
spalovací motory
spalovací oběhy
termodynamika
lotus
měřící metody
vlnové délky
spotřebitel
Obsah:
- Obsah
1 Úvod -9-
2 Historie spalovacích motorů -11-
3 Rozdělení spalovacích motorů -16-
3.1 Rozdělení dle druhu paliva -16-
3.2 Rozdělení dle výměny náplně ve válci -16-
3.3 Rozdělení dle způsobu tvoření směsi -17-
3.4 Rozdělení dle způsobu zapálení směsi -17-
3.5 Rozdělení dle průběhu hoření paliva -17-
3.6 Konstrukční úprava, účel motoru -18-
3.7 Hlavní typy pístových spalovacích motorů -18-
3.7.1 Motory čtyřdobé -18-
3.7.2 Motory dvoudobé -20-
4 Termodynamika spalovacích motorů -21-
4.1 Rozdělení diagramů -21-
4.2 Početní model -21-
4.3 Základní spalovací oběhy -21-
4.3.1 Ottův cyklus -22-
4.3.2 Dieselův oběh -23-
4.3.3 Sabatův cyklus -23-
5 Výzkumné spalovací motory -25-
5.1 Historie testovacích motorů -25-
5.2 Rozdělení výzkumných spalovacích motorů -36-
5.2.1 Koncepce ekonomická -36-
5.2.2 Standardní koncepce -36-
5.2.3 Účelová koncepce -37-
5.3 Současná nabídka výzkumných motorů na trhu -38-
5.3.1 Ricardo -38-
5.3.2 FEV -39-
5.3.3 AVL -40-
5.3.4 Lotus - The Omnivore -42-
6 Moderní měřící metody -44-
6.1.1 Měření teploty pomocí vlnové délky -44-
6.1.2 Diagnostika míchaní paliva ve válci -44-
6.1.3 Měření tloušťky palivového filmu na dně pístu -45-
6.1.4 Vysokorychlostní kamera pro sledování geometrie vstřiku paliva -46-
6.1.5 Diagnostika průběhu spalování -47-
7 Přínos výzkumných testovacích motorů pro spotřebitele -48-
7.1 2/4 Sight - Motor s plynulým přechodem mezi dvoud. a čtyřdob. reţimem -48-
7.2 Měření pasivních odporů pomocných agregátů spalovacích motorů -50-
7.3 Určování oktanového a cetanového čísla -52-
8 Moţnost konstrukce výzkumné jednotky domovskou univerzitou -53-
9 Závěr -54-
10 Seznam pouţité literatury -55-
Zdroje:
- KOŠŤÁL, J; SUK, B. Pístové spalovací motory. Praha: Československá akademie věd, 1963. 365 s.
- BEKLERCK, J. Veteran stacionary engines and tractor colestor. Veteran.
- Vznětový motor. Wikipedia: the free encyclopedia St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2. 11. 2007,
- The Engines of Our Ingenuity . Engines.
- BEKLERCK, J. Veteran stacionary engines and tractor colestor. Veteran.
- PAVELEK, M. Termomechanika. Brno: Akademické nakladatelství CERM s.r.o., 2003. 285 s. ISBN 80-214-2409-5
- Výzkumná testovací jednotka. Technický týdeník. 2010, 10, s. 7-15.
- RICARDO, H., HEMPSON, J. G. G. The High-Speed Internal-Combustion Engine. Blackie & Son Limited, London and Glasgow, Fifth editon, 1968
- SCHOLZ, C. Koncepce jednoválcových motorů pro výzkum. XXXVIII. medzinárodná vedecká konferencia pracovníkov katedie. 2008, 1, s. 1-7.
- Ricardo: Advanced Research Engines
- FEV: Single Cylinder Engine Program
- ATZ online: Research
- AVL: Research single cylinder engine family. AVL voucher. 2009, 1, s. 1-5
- Lotus: Omnivore Research Engine. Lotus
- Engine Research Center: Wavelength-agile Temp / H2O measurements .
- Engine Research Center . Fluorescence.
- Engine Research Center. Iluminiscence.
- Engine Research Center . Visualization.
- Ricardo: Ricardo Quarterly Review. London: Ricardo, 2010. 20 s
- RAUSCHER, J. Spalovací motory. Brno:CERM s.r.o., 2000. 320 s