Popis:
Neoddělitelnou součástí každého podniku, který působí na kterémkoliv trhu na světě, je lidský potenciál. Jsou to právě lidé, nikoliv stroje nebo jiná aktiva, kteří přinášejí nové nápady, myšlenky a nejvíce se podílejí na zvyšování celkové konkurenceschopnosti podniku. Stroje či jiná aktiva je snadné nahradit, ale člověka, který je jedinečný, bychom nahrazovali jenom velice obtížně. Proto je nutné, aby se pracovníkům podniků věnovala obzvlášť velká pozornost organizovanou a efektivní personální prací.
Jedna z nejpodstatnějších součástí personální práce je vzdělávání a rozvoj pracovníků. O této problematice pojednává moje bakalářská práce. Téma jsem upravil na specifika malých a středních podniků, protože v současnosti majitelé této kategorie firem nebo jejich personální ředitelé nepřikládají aplikaci vzdělávacích a rozvojových aktivit velkou váhu a vzdělávání se tím pádem dostává na první pozici při hledání úspor. Musejí si však uvědomit, že aktuální situace na trhu práce v České republice není pro ně příznivá, zejména v oblasti počtu vyučených řemeslníků a odborníků. To je však pouze jeden z důvodů, proč zavádět vzdělávání v malých a středních podnicích, další jsou přiblíženy v textu práce.
Cílem mé bakalářské práce je:
a) analyzovat, jakým způsobem je řízena a uskutečňována personální práce ve vybrané společnosti,
b) analyzovat existenci a úroveň vzdělávání jednotlivých skupin pracovníků,
c) popsat fáze vzdělávacího procesu a navrhnout zlepšení,
d) celkově zhodnotit situaci vzhledem ke vzdělávání a rozvoji pracovníků ve vybrané společnosti a navrhnout opatření na zlepšení existující situace.
U vybrané společnosti byl z důvodu citlivosti údajů změněn název, její sídlo a některé další charakteristiky.
Klíčová slova:
vzdělávání
kvalifikace
firemní vzdělání
organizace
překlad
facility management
administrativa
Obsah:
- 1. Úvod 6
2. Teoreticko-metodologická část 8
2.1 Vzdělávání a rozvoj pracovníků v malých a středních podnicích 8
2.2 Oblasti vzdělávání a rozvoje v malých a středních podnicích 10
2.2.1 Oblast kvalifikace (vzdělávání) 10
2.2.2 Oblast rozvoje 10
2.3 Proces plánovaného vzdělávání ve firmě 11
2.3.1 Identifikace a analýza vzdělávacích potřeb a definování cílů vzdělávání 11
2.3.2 Vytvoření vzdělávacího programu a určení předpokládaných nákladů 14
2.3.3 Realizace samotného vzdělávacího programu a hodnocení jeho úspěšnosti 15
2.4 Aktéři ve firemním vzdělávání 17
2.5 Metody vzdělávání a jejich rozdělení 19
2.5.1 Metody vzdělávání na pracovišti 20
2.5.2 Metody vzdělávání mimo pracoviště 23
2.5.3 Distanční metody vzdělávání 25
2.6 Oblast rozvoje pracovníků v malých a středních firmách 25
3. Praktická část 27
3.1 Historie a současnost vybrané společnosti 27
3.2 Základní informace o společnosti 28
3.3 Organizační struktura společnosti 28
3.3.1 Recepce 29
3.3.2 Oddělení jazykové výuky 29
3.3.3 Studium v zahraničí 29
3.3.4 Oddělení překladů 29
3.3.5 Oddělení tlumočení 30
3.3.6 Oddělení průvodcovských služeb 30
3.3.7 Obchodní oddělení 30
3.3.8 Oddělení telemarketingu 31
3.3.9 Vedení společnosti 31
3.3.10 Personální oddělení 32
3.3.11 Facility Management 32
3.4 Pracovníci společnosti 32
3.5 Vzdělávání a rozvoj pracovníků ve zvolené firmě 34
3.6 Administrativní pracovníci 34
3.6.1 Orientace administrativních pracovníků 35
3.6.2 Doškolování administrativních pracovníků 35
3.6.3 Vlastní průzkum názorů pracovníků na problematiku vzdělávaní 36
3.7 Lektoři 37
3.7.1 Orientace lektorů 37
3.7.2 Doškolování lektorů 38
3.7.3 Vlastní průzkum názorů pracovníků na problematiku vzdělávaní 43
4. Závěr 45
Seznam použité literatury 47
Seznam tabulek, obrázků a grafů 48
Přílohy 49