Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Analýza pohybu jednostopých vozidel (motocyklů) v průběhu nehodového děje ve vazbě na konstrukční uspořádání

«»
Přípona
.pdf
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
4,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
7574
Poslední úprava
07.03.2016
Zobrazeno
1 289 x
Autor:
nella.grundzova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. ÚVOD

Cílem této diplomové práce je objasnit základní specifika konstrukce a techniky jízdy jednostopých motorových vozidel, ucelit přehled prvků pasivní bezpečnosti, nastínit problematiku týkající se změny polohy těžiště motocyklu a zobrazit deformace po dopravní nehodě.

Téma týkající se motocyklů jsem si vybral, protože je v současné době velmi aktuální. Ze statistik je zřejmé, že počet dopravních nehod motocyklistů je poměrně vysoký a zranění bývají těžká. Zvýšení pasivní bezpečnosti je jedním ze způsobů, jak tento problém řešit. Proto každá dílčí práce, která přispěje svými poznatky k vývoji nových bezpečnostních prvků, je přínosem.

V současné době je problém sehnat dostatek kvalitních publikací zabývajících se problematikou jednostopých motorových vozidel. Proto jsem čerpal především z internetových zdrojů a z rad odborníků zabývajících se touto problematikou.

Práce je rozdělena do několika kapitol, ale můžeme ji rozdělit na tři základní oblasti. První oblast se zabývá konstrukcí a specifiky techniky jízdy na motocyklu, druhá oblast je věnována pasivní bezpečnosti motocyklistů a třetí je věnována experimentálnímu výpočtu těžiště a posouzení deformací z hlediska umístění.

Klíčová slova:

konstrukce motocyklů

rozdělení motocyklů

technika jízdy

jednostopé vozidlo

bezpečnost

motocyklisty

dopravní nehoda

reakce

odezva



Obsah:
  • 1. Úvod -10-
    2. Konstrukce motocyklů -11-
    2.1. Konstrukční skupiny motocyklů -11-
    2.1.1. Základní rozdělení -11-
    2.1.2. Rozdělení podvozku motocyklu na podsystémy se společnou osou
    Otáčení -13-
    2.2. Základní parametry a jejich vliv na chování motocyklu -13-
    2.2.1. Základní parametry -13-
    2.2.2. Poloha těžiště -14-
    2.2.3. Rozvor kol -15-
    2.2.4. Závlek (předsunutí předního kola) -17-
    2.2.5. Průsečík osy (sloupku) řízení se zemí -18-
    2.2.6. Úhel sklonu přední vidlice -18-
    2.2.7. Rozdělení zatížení na jednotlivá kola -18-
    3. Rozdělení motocyklů -19-
    3.1. Dle ehk - osn -19-
    3.2. Dle zákona 56/2001 sb -19-
    3.2.1. Mopedy -19-
    3.2.2. Motocykly -20-
    3.2.3. Motorové tříkolky -20-
    3.2.4. Motokola -20-
    3.3. Dle druhu a způsobu využití -21-
    4. Specifika techniky jízdy na jednostopém vozidle -23-
    4.1. Ovladatelnost -23-
    4.1.1. Nestabilní stavy při jízdě -24-
    4.2. Pohyb motocyklu -25-
    4.2.1. Jízda po rovině -25-
    4.3. Gyroskopické momenty (gm) -26-
    4.3.1. Matematické vyjádření gm vzhledem k podélné ose x. -26-
    4.3.2. Matematické vyjádření gm vzhledem k podélné ose z. -27-
    4.3.3. Působení sil a momentů -27-
    4.4. Jízda po kruhové dráze (ustálený stav) -30-
    4.4.1. Rovnováha motocyklu v zatáčce -30-
    4.5. Brzdění motocyklu -35-
    4.5.1. Limity pro brzdy kategorie l dle předpisu ehk - osn č. 78 -35-
    4.5.2. Brzdná dráha -36-
    4.5.3. Celková brzdná dráha -36-
    4.5.4. Stabilita pohybu motocyklu při brzdění -39-
    5. Bezpečnost motocyklisty -44-
    5.1. Aktivní bezpečnost -44-
    5.2. Pasivní bezpečnost -44-
    5.2.1. Rozdělení prvků pasivní bezpečnosti podle umístění a času jejich uplatnění
    Při střetu -45-
    5.2.2. Základní rozdělení do jednotlivých skupin -45-
    5.2.2.1. Motocykly -45-
    5.2.2.2. Oblečení a chrániče -49-
    5.2.2.3. Dopravní infrastruktura a ochranné prvky na vozidlech -61-
    - 7 -
    6. Dopravní nehody motocyklů -67-
    6.1. Statistika dopravních nehod -67-
    7. Zjišťování horizontální a vertikální polohy těžiště
    Pomocí vážení -70-
    7.1. Experiment -70-
    7.1.1. Výpočet horizontální polohy těžiště -72-
    7.1.2. Výpočet vertikální polohy těžiště -73-
    7.1.3. Změna polohy těžiště při různých zatíženích a při kritickém brzdění -76-
    7.1.4. Způsob měření -77-
    7.1.5. Zařízení pro měření -78-
    7.1.6. Parametry jezdce -79-
    7.1.7. Podmínky měření -79-
    7.1.8. Technické údaje jednotlivých motocyklů -80-
    7.1.9. Hodnoty a grafy z měření -81-
    7.1.9.1. Motocykl 1 -81-
    7.1.9.2. Motocykl 2 -85-
    7.1.10. Vyhodnocení -90-
    8. Reakce řidiče a odezva motocyklu v případě kritické
    Situace -91-
    8.1. Kritické situace -92-
    8.2. Předpoklady pro vyvarování se kritickým situacím -94-
    9. Vznik deformací v průběhu nehodového děje a jejich
    Posouzení z hlediska konstrukčního uspořádání -95-
    9.1. Objekty kolize -95-
    9.2. Průběh nárazu -97-
    9.2.1. Popis časového průběhu střetu -97-
    9.2.2. Poloha objektů po střetu -99-
    9.2.3. Popis deformovaných částí -99-
    9.2.4. Vyhodnocení -102-
    10. Závěr -103-
    11. Literatura -105-
    12. Seznam tabulek, grafů a obrázků -108-
    Přílohy -110-
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše