Popis:
Diplomová práce se zabývá jedním z personálních procesů, kterým je vzdělávání a školení zaměstnanců. Cílem diplomové práce je v konkrétní organizaci sledovat vztah mezi zaměstnanci a vybranými členy TOP managementu se zaměřením na oblast vzdělávání. Chci identifikovat a analyzovat, zda jsou potřeby v oblasti vzdělávání, které pociťují zaměstnanci, v souladu s potřebami, které identifikují vybraní manažeři včetně personálního manažera. Budu postupovat tak, že budeme a) identifikovat potřeby vzdělávání a tréninků, které deklarují sami zaměstnanci b) chtít v konkrétní organizaci potvrdit či vyvrátit, že potřeby vzdělávání zaměstnanců jsou v souladu s potřebami vzdělávání definovanými personálním manažerem a vybranými členy TOP managementu. Budu se snažit odhalit, jestli ve vybrané průmyslové organizaci nevznikají rozpory mezi definicemi hlavních subjektů.
V první kapitole přiblížím obecnější souvislosti podnikového vzdělávání. K realizaci podnikového vzdělávání nedochází izolovaně od ostatních procesů. V každé organizaci existují různé subjekty, které jsou provázány vzájemnými vztahy. Vztahy v organizaci mohou být ambivalentní nebo nikoli. V další kapitole specifikuji termín lidské zdroje, lidský kapitál a lidský potenciál. Ve třetí kapitole se zaměřím na jednu z oblastí rozvoje lidských zdrojů - vzdělávání. Definuji si pojmy učení, vzdělávání, odborné vzdělávání a blíže popíši proces dalšího vzdělávání, tedy podnikového vzdělávání. Vymezím si v jakém významu budu chápat potřeby vzdělávání. Dále si popíši proces identifikace vzdělávacích potřeb a vhodné metody pro analýzu tohoto procesu. Ve čtvrté kapitole si určím metodologii, definujeme výzkumné otázky a cíle. V páté kapitole si charakterizuji vybranou společnost. V předposlední kapitole se budu věnovat analýze získaných dat. V závěrečné kapitole budu prezentovat poznatky, které budu vztahovat k hlavnímu cíli výzkumu.
Klíčová slova:
profesní vztahy
firemní vzdělávání
rozvoj zaměstnanců
analytická část
operacionalizace
Obsah:
- 1. Úvod 2
2. Industriální a profesní vztahy v podnicích 3
2.1.1. Subjekty pracovních vztahů 4
2.1.2. Konflikt mezi jednotlivými subjekty pracovních vztahů 5
3. Lidský kapitál a lidské zdroje 9
4. Firemní vzdělávání 11
4.1. Učení se, vzdělávání, trénink a rozvoj zaměstnanců 11
4.2. Další vzdělávání v podnicích 13
4.3. Potřeba dalšího vzdělávání 14
4.4. Identifikace a analýza potřeb vzdělávání 19
4.4.1. Vnější a vnitřní prostředí firmy 19
4.4.2. Účel procesu identifikace potřeb 22
4.4.3. Etapy procesu identifikace potřeb vzdělávání 23
5. Metodologie výzkumu 29
5.1. Cíle výzkumu 30
5.2. Stanovení výzkumných otázek 31
5.3. Metody a techniky sběru dat 32
5.4. Charakteristika souboru respondentů 34
5.5. Operacionalizace 34
6. Charakteristika společnosti 38
6.1. Personální struktura zaměstnanců 38
6.2. Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců 39
7. Analytická část 40
7.1. Analýza získaných dat 40
8. Závěr 65
Diskuse 67
Použitá literatura 68
Anotace 70
Anotation 70
Jmenný a věcný rejstřík 71
Seznam tabulek, grafů a obrázků 72
Přílohy 73
Stať 77
Zdroje:
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. 2007. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing.