Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Analýza vybraných učebnic somatologie pro střední zdravotnické školy

«»
Přípona
.pdf
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
1,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
10038
Poslední úprava
03.04.2017
Zobrazeno
1 406 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 ÚVOD

„Kniha představuje úroveň dosažené kultury, je pamětí lidského myšlení a poznání, prostředkem uchovávajícím výhry i prohry úporného úsilí o lepší svět, zachovává pro budoucnost vše, co by se jinak ztratilo v propasti času” (Maňák, J., 2008, s. 19).

Učebnice patří mezi nejběžnější a nejdostupnější didaktické prostředky ve výuce. Jako zdroj poznání mohou strukturovat nejen ji, ale také domácí přípravu žáků na vyučování. Ačkoliv se může zdát, že v současné době jsou učebnice zastíněny moderní didaktickou technikou, jako jsou například výukové programy či interaktivní tabule aj. jejich úloha je ve výuce stále nezastupitelná. Učebnice jsou také trvale předmětem pedagogického výzkumu.

Předmět somatologie bývá do studijního programu žáků oboru Zdravotnický asistent zařazen nejčastěji v prvním, či druhém ročníku studia. Zvládnutí učiva tohoto předmětu je pro žáky zcela zásadní, jelikož na poznatky z této discipliny dále navazují při studiu dalších odborných předmětů. Proto je třeba klást patřičný důraz na efektivní a správné osvojení poznatků. To může být usnadněno použitím kvalitně zpracované učebnice. V současnosti je na českém trhu k dispozici několik učebnic somatologie, se kterými lze ve výuce tohoto předmětu u žáků oboru Zdravotnický asistent pracovat. Učebnice se na první pohled liší v několika ohledech: ať už bereme v potaz rozdílný rozsah, hustotu začlenění obrázků, schémat, případně členění textu na základní a rozšiřující apod. Výběr učebnice pro výuku nejčastěji leží na bedrech vyučujícího. Tento výběr může být ovlivněn také managementem školy. Některé školy mají ve svých knihovnách pro žáky k dispozici učebnice k vypůjčení. Většina škol však již nákup učebnic nechává plně v kompetenci žáků, respektive jejich rodičů. V tomto případě hraje nemalou roli při zvažování zakoupení učebnice i její cena. Proto je vhodné doporučit žákům takovou učebnici, která bude v nejvyšší možné míře korespondovat s jejich vzdělávacími potřebami.

Práce je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zabývá kurikulárními dokumenty vztahujícími se ke studijnímu oboru Zdravotnický asistent, se zřetelem k předmětu somatologie. Dále je zde zmíněna teorie učebnice a teoretické poznatky, z nichž je vycházeno při analýze učebnic. Praktická část práce shrnuje výsledky z analýzy vybraných učebnic somatologie z hlediska jejich didaktické vybavenosti, obtížnosti textu a shody zastoupení témat s tematickými celky v konkrétním Školním vzdělávacím programu.

Klíčová slova:

teoretické poznatky

didaktický prostředek

metodologie výzkumu

somatologie

zdravotnické školy

analýza učebnic



Obsah:
  • Obsah
    1 Úvod -5-
    2 Cíle a úkoly práce -6-
    3 Teoretické poznatky -7-
    3.1 Kurikulární dokumenty vztahující se ke studijnímu oboru zdravotnický asistent . 7
    3.1.1 Rámcově vzdělávací program -7-
    3.1.2 Švp -13-
    3.2 Učebnice jako didaktický prostředek -21-
    3.2.1 Definice pojmu učebnice -22-
    3.2.2 Struktura učebnice -23-
    3.2.3 Funkce učebnice -24-
    3.2.4 Vztah učebnice ke kurikulu -26-
    3.2.5 Tvorba a ekonomika učebnice -27-
    3.2.6 Práce s učebnicí (učení z textu) -29-
    3.2.7 Požadavky na učebnici somatologie -31-
    3.3 Teoretické poznatky k analýze učebnic -32-
    3.3.1 Analýza vlastností učebnice -33-
    3.3.2 Analýza fungování učebnice -40-
    4 Metodologie výzkumu -43-
    4.1 Analýza vybraných učebnic somatologie pro szš -43-
    4.2 Vymezení dílčích cílů -43-
    4.3 Přehled analyzovaných učebnic -44-
    5 Výsledky výzkumu -46-
    5.1.1 Didaktická vybavenost vybraných učebnic -46-
    5.1.2 Obtížnost textu vybraných učebnic -60-
    5.1.3 Zastoupení tematických celků dle švp ve vybraných učebnicích -73-
    6 Závěr -79-
    7 Souhrn -81-
    8 Summary -82-
    9 Referenční seznam -83-
    10 Seznam zkratek -86-
    11 Seznam schémat -88-
    12 Seznam tabulek -89-
    13 Seznam grafů -90-
    14 Seznam příloh -91-

Zdroje:
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. 656s. ISBN 987-80-7367-273-7.
  • DRAHOVZAL, J., KILIÁN, O., KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. 1. vydání. Brno: Paido, 1997.156s. ISBN 80-85931-35-4.
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. 2. vydání. Olomouc: Epava, 2000. 480s. ISBN 80-86297-05-5.
  • DYLEVSKÝ, I. ROKYTA, S. Somatologie (1). 2. vydání. Praha: Avicenum, 1990. 272s. ISBN 80-201-0026-1.
  • DYLEVSKÝ, I. ROKYTA, S. Somatologie (2). 2. vydání. Praha: Avicenum, 1990. 312s. ISBN 80-201-0063-6.
  • GAGNÉ, M., R. Podmínky učení. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. 288s. ISBN 14-092-75.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vydání. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-80-85783-73-8.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 265s. ISBN 978- 80-247-1369-1.
  • JANOUŠKOVÁ, E. Analýza učebnic zeměpisu. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky, 2008, 177 s. Vedoucí disertační práce Prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. 447s. ISBN 80-7178-253-X.
  • KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vydání. Brno: Paido, 2008. 196s. ISBN 978-80-7315-174-5.
  • KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2009. 224s. ISBN 978-80-247-2988-6.
  • LINHART, J. Základy psychologie učení. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 249s. ISBN není uvedeno.
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2003. 208s. ISBN 80-247-0374-2.
  • MAŇÁK, J., KLAPKO, D. a kol. Učebnice pod lupou. 1. vydání. Brno: Paido, 2006. 124 s. ISBN 80-7315-124-3.
  • MAŇÁK, J., KNECHT, P. a kol. Hodnocení učebnic. 1. vydání. Brno: Paido, 2007. 140 s. ISBN 978-80-7315-148-5.
  • OBST, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 195s. ISBN 80-244-1360-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vydání. Praha: Portál, 2005. 481s. ISBN 80-7367-047-X.
  • PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 1.vydání. Brno: Paido, 1998. 148s. ISBN 80-85931-49-4.
  • PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. 1. vydání. Praha: Academia, 1987. 91s. ISSN 0069-2298.
  • ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2009. 260s. ISBN 978-80-7357-454-3.
  • SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. 2. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 216s. ISBN 14-275-85.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 322s. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 402s. ISBN 978- 80-247-1734-0.
  • VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. 160s. ISBN 978-80-247-1770-8.
  • VOGEL, W. Jak se učí učitelé? 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009. 111s. ISBN 978- 80- 7238-851-6.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše