Popis:
V posledních letech, zejména od roku 2008, kdy ve světě propukla ekonomická krize, se čím dál více podniků dostává do situací, které je nutí dělat buď radikální rozhodnutí, nebo dokonce odcházet z trhu úplně. Mnoho trhů se ocitá v tzv. krizích, kdy slábne globální poptávka, rostou náklady a těžce vyprodukovaný zisk je ihned spotřebován.
I přes všechna svá negativa má ale tato situace svůj přínos. Trh postupně vypuzuje slabé články a ostatní společnosti jsou nuceny více se zaměřit na externí řízení, změnit svůj vztah k zákazníkovi a někdy provést kompletní restrukturalizaci celé společnosti. V případě podniků, které jsou na hraně odchodu a jejich finanční zdraví je poškozené, je nutné udělat analýzu a stanovit diagnózu, která tuto situaci způsobuje. Teprve potom se může stanovit vhodná terapie, která vrátí do podniku zdraví, finanční stabilitu a jistotou. V současnosti existuje řada metod, které mohou být pro diagnostikování podniku využity.
Cílem této práce je na základě vybraných metod diagnostikovat finanční zdraví, stabilitu a konkurenceschopnost u vybrané společnosti Anaveksystém s.r.o. Pomocí těchto metod budou zjišťovány silné a slabé stránky vybrané společnosti a příležitosti a hrozby, které mohou společnost ovlivnit z externího prostředí. Poté budou navržena opatření, která by mohla zlepšit případně udržet současnou situaci, a bude navržena vhodná strategie, která bude v souladu s navrženými opatřeními.
V první části práce bude rozebrána základní terminologie, která souvisí s touto problematikou. Dále zde budou představeny vybrané metody, které budou v rámci diagnostiky společnosti použity. Tyto metody jsou zaměřeny nejprve na interní prostředí, resp. samotnou společnost, a to jak z kvantitativního hlediska, tak z kvalitativního. Metody interní analýzy budou doplněny o metody pro externí analýzu a v závěru této teoretické části budou popsány jednotlivé typy strategií, které budou součástí závěrečných doporučení.
Druhá část práce bude věnována diagnostikované společnosti, která bude hned v úvodu této druhé části představena. Samotná diagnostika bude započata externí analýzou stavebního odvětví, kde budou zjišťována ohrožení, která mohou negativně ovlivňovat vybranou společnost, a odhalovány příležitosti, které by mohla tato společnost naopak využít. Po této analýzy bude následovat interní analýza společnosti zaměřena na její stabilitu, platební schopnost, ziskovost a aktivitu. Dále budou aplikovány souhrnné indexy hodnotící bonitu společnosti a bude provedeno mezipodnikové srovnání.
Kvantitativní interní analýza bude doplněna kvalitativní analýzou zaměřenou na růstové faktory společnosti, která vychází z jedenácti přikázání Kiernana. Tato analýza by měla přinést subjektivní pohled zaměstnance společnosti, který může ovlivnit konečné závěry vyvozené z této práce.
V poslední části práce budou shrnuty všechny významné poznatky zjištěné při diagnostikování společnosti, bude definována současná situace společnosti a její možné příčiny. Následně budou sestaveny návrhy pro zlepšení zjištěného stavu a navržena vhodná strategie pro budoucí rozvoj.
Klíčová slova:
teoretická východiska
finanční analýza
ekonomická přidaná hodnota
řízený pohovor
konkurence
diagnostikovaný podnik
Obsah:
- Obsah
1. ÚVOD 3
2. Teoretická východiska diagnostické činnosti 5
2.1. Vymezení základních pojmů 5
2.1.1. Podnikání, podnik a podnikatel 5
2.1.2. Podnikatelské prostředí 10
2.1.3. Konkurence, konkurenceschopnost, potenciál 11
2.1.4. Diagnóza a diagnostika 16
2.2. Finanční analýza 19
2.2.1. Účel finanční analýzy 19
2.2.2. Cíle finanční analýzy 20
2.2.3. Zdroje pro finanční analýzu 20
2.2.4. Uživatelé informací z finanční analýzy 23
2.2.5. Metody finanční analýzy 24
2.2.6. Analýza absolutních dat 26
2.2.7. Analýza rozdílových ukazatelů 27
2.2.8. Analýza poměrových ukazatelů 28
2.2.9. Analýza soustav ukazatelů 38
Bankrotní a bonitní modely 40
2.2.10. Ratingové modely 46
2.2.11. Slabé stránky finanční analýzy 48
2.3. Ekonomická přidaná hodnota 50
2.4. Mezipodnikové srovnání 53
2.4.1. Benchmarking 53
2.4.2. Matematicko - statistické metody 54
2.5. PEST analýza 56
2.6. SWOT analýza 58
2.7. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek 58
2.7.1. Tři základní konkurenční strategie podle Portera 58
2.7.2. Strategické hodiny 60
2.7.3. Investiční strategie v různých etapách životního cyklu mikrookolí 62
2.8. Řízený rozhovor 64
2.8.1. Dotazník 65
3. Charakteristika společnosti Anaveksystém s.r.o. 67
4. Vlastní diagnóza vybraných oblastí 69
4.1. PEST analýza 69
4.1.1. Politické a legislativní faktory 69
4.1.2. Ekonomické faktory 71
4.1.3. Sociální a demografické faktory 73
4.1.4. Technologické faktory 73
4.2. Analýza konkurence podle Portera 74
4.2.1. Stávající konkurence 74
4.2.2. Zákazníci 74
4.2.3. Dodavatelé 75
4.2.4. Substituty 75
4.2.5. Potenciální konkurence 75
4.3. Finanční analýza 76
4.3.1. Horizontální analýza 76
4.3.2. Vertikální analýza 81
4.3.3. Čistý pracovní kapitál 85
4.3.4. Analýza poměrových ukazatelů 86
4.3.5. Analýza soustav ukazatelů 91
4.3.6. Bankrotní a bonitní modely, ratingový model 92
4.4. Ekonomická přidaná hodnota 95
4.5. Mezipodnikové srovnání 96
4.5.1. Postup metody normované proměnné 96
4.6. Hodnocení růstových faktorů 98
4.6.1. Slovní ohodnocení dotazníku 98
4.6.2. Vyhodnocení růstových faktorů společnosti Anaveksystém s.r.o. 100
4.7. SWOT analýza 100
5. Vyhodnocení výsledků a návrhy pro diagnostikovaný podnik 102
5.1. Vyhodnocení výsledků 102
5.1.1. Analýza externího prostředí 102
5.1.2. Analýza interního prostředí 103
5.2. Návrhy pro společnost Anaveksystém s.r.o. 104
5.1.1. Navrhovaná strategie 106
6. Závěr 107
Seznam použité literatury 109
Seznam zkratek 112
Seznam příloh 114