Popis:
Spolupracovala jsem při zpracovávání bakalářské práce s vedením jedné z největších a nejmodernějších knižních tiskáren v republice - Finidr, spol. s r.o. Management této společnosti většinu toho co říká, také dělá, a proto neustále hledá postupy, metody a způsoby, jak co nejlépe, v dohodnuté kvalitě a co nejpřesněji vyhovět stále náročnějším požadavkům zákazníků. Na pozici špičky na trhu se můžou udržet jen tehdy, pokud budou neustále investovat nejen do nových zařízení, do svých zaměstnanců, ale zejména uplatňovat moderní metody řízení výroby.
V současných podmínkách společenské i hospodářské nestability musí být strategický management tím, kdo umožní analyzovat nynější i budoucí situaci a naznačit směr nejvhodnějšího vývoje podniku. Myslím si, že strategický management má umožnit orientaci v konkurenčním prostředí a vymezit vizi, která bude směrodatná pro každého zaměstnance.
Cílem bakalářské práce bylo analyzovat a vyhodnotit metody řízení výroby v tiskárně Finidr, spol. s r.o.. V teoretické části práce jsem na základě odborné literatury vymezila problematiku řízení a plánování jako součást komplexního řízení podniku. Součástí je teoretický popis metod, které jsem využívala v praktické části.
Praktická část práce je zaměřena na charakteristiku tiskárny a analýzu používaných metod řízení výroby. Následně byly navrženy vhodné metody, aby společnost obstála nejen v dnešní tvrdé konkurenci, ale i v období krize.
Management společnosti jistě nemůže očekávat, že by jim v případě problémů někdo nezištně pomohl. Knihy budou muset vyrábět rychleji, levněji a kvalitněji než konkurence. Řada podniků se bude na trhu chovat nestandardně, aby se udržely za každou cenu. Způsobí obrovský tlak na snižování cen. Jednou z možností jak uspět a dále se rozvíjet, bude cesta inovací a zefektivnění postupů výroby. Vedení tiskárny bude stále hledat rezervy a odstraňovat plýtvání.
Klíčová slova:
řízení výroby
strategický management
operační management
seřizování
analýza seřizování
Obsah:
- 1. Úvod 1
2. Přehled moderních metod řízení výroby 2
2.1. Fáze vývoje výrobní konkurenceschopnosti 2
2.2. Pojetí výroby 3
2.3. Cíle řízení výroby 3
2.4. Nástroje pro zvýšení produktivity 3
2.4.1. Metoda Just-In-Time (JIT) viz [13] 4
2.4.1.1. Metoda 5 S 5
2.4.1.2. Standardizace 6
2.4.1.3. Systém KAIZEN 6
2.4.1.4. Total Quality Management (TQM) 7
2.4.2. Single Minute Exchange of Dies (SMED) 8
2.4.3. Total Productive Maintenance (TPM) 9
2.4.4. Theory of Constraints (TOC) 9
2.4.5. LEAN 10
2.4.6. SIX SIGMA 11
2.4.6.1. Champion 12
2.4.6.2. Sponzor 12
2.4.6.3. Master Black Belt 12
2.4.6.4. Black Belt 12
2.4.6.5. Green Belt 13
2.5. Operační a strategický management 14
2.5.1. Operativní řízení výroby 14
2.5.2. Strategický management 18
2.5.2.1. Stanovení základních premis funkce organizace 20
2.5.2.2. Situační analýzy 20
2.5.2.3. Určení strategie 20
2.5.2.4. Realizace strategií 21
2.5.2.5. Kontrola plnění strategických záměrů 21
3. Charakteristika tiskárny Finidr, spol. s r.o 22
4. Analýza používaných metod řízení a dosahované výsledky 26
4.1. Štíhlé pracoviště nebo-li metoda 5S 27
4.1.1. Zhodnocení dosavadních kroků při realizaci metody 5S 28
4.1.2. Přehled úspor na pracovišti 29
4.2. Projekt SMED 33
4.2.1. Definice seřízení a plýtvání 33
4.2.2. Analýza seřizování 35
4.2.3. Postup a trénink seřizování 36
4.2.3.1. Identifikace úzkého místa 36
4.2.3.2. Vyhotovení videa 37
4.2.3.3. Analýza videa 37
4.2.3.4. Vlastní realizace metody SMED 37
4.2.3.5. Vykonání nápravných opatření a ověření postupu v praxi 37
4.2.3.6. Trénink seřizování 38
4.2.3.7. Vyhotovení nového standardu seřízení a jeho vizualizace na pracovišti 40
4.2.3.8. Prezentace výsledků 40
5. Návrh a doporučení vhodných metod pro management 41
6. Závěr 44
Seznam použité literatury 45
Prohlášení o využití výsledků bakalářské práce
Přílohy