Popis:
1 Úvod
Reklama doprovází lidstvo již po staletí. Je prokazatelně součástí našich životů přinejmenším od chvíle, kdy na starověkých trzích vyvolávači lákali na své zboží a vývěsní štíty upozorňovaly na možnost koupě vína, oliv či ryb. Postupně, proporcionálně s rozvojem obchodu a tedy i nárůstem konkurence, se rozvíjeli i nutnost a možnosti cíleného oslovení zákazníků, kdy je v současnosti využíváno nejmodernějších prostředků, pro co nejpreciznější, nejefektivnější tvorbu a oslovení zákazníka s cílem dostat jej na svou stranu, nejlépe provždy.
Reklama nám tak denně s čím dál větší urputností vstupuje prostřednictvím nejrůznějších médií do života, do něhož se nám snaží, více či méně nápadně, vkládat do našich myslí nové emoce, touhy, přání, které když uspokojíme, budeme údajně šťastnější, přitažlivější, uznávanější či se vyhneme společenskému odsouzení. Našim smyslům tyto chvalozpěvy a přísliby lepších, snadnějších zítřků například s nejnovějším pracím prostředkem, jenž nás zbaví skvrn od oleje z našeho nového, v akci koupeného auta od německé firmy, logicky lahodí, a tak často pod-léháme, avšak nezřídka, a to si přiznejme, se následně pozastavujeme nad našimi, zpětně hodnoceno, iracionálními volbami.
O tom, že má reklama takovouto sílu, moc, a jíž umí reklamní specialisté dokonale využít, netřeba diskutovat, avšak co má takový vliv na naše jednání, ať již z pohledu zákazníka či z pohledu tvůrců reklam, není možné nechat žít si zcela vlastním životem, je potřeba určité koordinace, omezení, které nám pomohou vy-varovat se situacím, jež by ve výsledku mohly být, zejména pro zadavatele reklamy, i likvidační.
A tedy právě ve snaze vyhnout se těmto skutečnostem, bude v následujících kapitolách práce představen rámec, jenž za pomocí právních norem, podpořených etickými kodexy, ochrání nejen spotřebitele, ale především pomůže firmám vytvořit takovou reklamu, která bude v pořádku jak z hlediska práva soukromého i veřejného, tak z hlediska etiky respektující Kodex reklamy vydávaný nejvýznamnějším českým samoregulátorem, přičemž neztratí nic ze své efektivity.
Klíčová slova:
cíl práce
metodika
reklama
právo
etika
regulace
samoregulace
Obsah:
- Obsah
1 Úvod 7
2 Cíl práce a metodika 8
3 Reklama, právo a etika 9
3.1 Reklama 9
3.1.1 Členění reklam dle jejich formy 10
3.2 Právo a etika 12
4 Regulace reklamy 14
4.1 Právní regulace reklamy 14
4.1.1 Soukromé právo 15
4.1.2 Veřejné právo 18
4.1.3 Státní dozor a postih v oblasti práva 28
4.1.4 Přehled sankcí udělených Radou pro rozhlasové a televizní vysílání 31
4.2 Etická samoregulace 33
4.2.1 Rada pro reklamu 33
4.2.2 Kodex reklamy 34
4.2.3 Uplatňování Kodexu 39
4.2.4 Statistické údaje vydávané RPR 41
5 Zhodnocení a komparace právní a mimoprávní regulace reklamy 46
5.1 Návrhy možných změn v právní regulaci reklamy 48
6 Návod pro tvorbu reklamy v souladu s právem a etikou 51
7 Závěr 58
8 Seznam literatury 61
A Seznam členů RPR 67
B Odpovědi na e-mail zaslaný Krajskému živnostenskému úřadu v Brně 68