Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Kapacity programu k ochraně dětí před šikanou na základních školách

«»
Přípona
.doc
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
1,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
12002
Poslední úprava
30.04.2018
Zobrazeno
711 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Právo na vzdělání je občanům České republiky garantováno ústavními zákony a zákony ošetřujícími přímo oblasti školství a vzdělávání. Také ve strategiích Evropské Unie, týkajících se vzdělávací politiky EU, je jedním z hlavních cílů zajištění přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě pro všechny. Ve školských právních předpisech je kladen velký důraz na bezpečnost a ochranu zdraví ve školách, kam se řadí i předcházení vzniku sociálně patologických jevů . Bendl (2003, s. 13) k tématice podotýká:
„Jedním ze základních úkolů školy je vytvářet produktivní prostředí a dobré sociální klima pro žáky. Nezbytnou podmínkou úspěšného vyučování je pocit bezpečí a jistoty dětí. Z toho pohledu je jasné, že povinností školy je předcházet náznakům agresivity a všem způsobům šikanování mezi žáky. Šikanování nesmí být učiteli a ostatními zaměstnanci školy v jakékoliv formě akceptováno.“
Avšak téměř každá základní škola (dále jen ZŠ) se potýká s výskytem sociálně patologických jevů . Ty ohrožují žáky školy, mají vliv na jejich výchovu a výuku (a tedy na práci zaměstnanců této instituce) a potažmo vlastně na vývoj celé společnosti. Ale především ohrožují zdravý vývoj žáků. K nejrozšířenějším jevům se řadí šikana, jejíž neřešení, stejně jako neorganizovaná a laická snaha o prevenci či řešení již propuknutých šikan bohužel mnohdy mívá nedozírné následky. Otázkou se pak stává, zda-li mohou žáci dosáhnout, řekněme, bezpečnou cestou onoho garantovaného vzdělání.

Klíčová slova:

šikana

sociální program

hodnocení kapacity

programové kapacity

kompetence

autorita



Obsah:
  • 1 Úvod 7
    1.1 Formulace problému 7
    1.2 Cíle práce 8
    2 Šikana jako sociální problém 10
    2.1 Co je to šikana? 10
    2.1.1 Tři dimenze pojetí šikany 11
    2.1.2 Aktéři šikany 13
    2.1.3 Příčiny a následky šikany 14
    2.1.4 Škola, veřejnost a šikana 14
    2.2 Rozsah a hloubka problému šikanování 16
    2.3 Prevence a řešení šikanování 17
    3 Sociální programy proti šikaně 20
    3.1 Definice sociálních programů 20
    3.2 Systémové hledisko analýzy sociálních programů 21
    3.3 Teorie sociálních programů 22
    3.4 Dosud realizované programy proti šikaně v České republice 24
    3.4.1 Školní program proti šikaně 24
    3.4.2 Minimalizace šikany aneb MIŠ 25
    3.4.3 VIP kariéra 26
    3.5 Cíle a bariéry programů proti šikaně 27
    4 Hodnocení kapacity programů 30
    4.1 Teoretické hledisko hodnocení kapacity programů 30
    4.1.1 Kapacity programů 30
    4.1.2 Reálné možnosti 31
    4.1.3 Teorie institucionální změny 33
    4.2 Evaluace řízená teorií 33
    4.3 Kapacita programu proti šikaně a její ukazatele 35
    5 Případová studie programové kapacity 38
    5.1 Metodika výzkumu 39
    5.1.1 Určení analytické jednotky 39
    5.1.2 Výběr případu 39
    5.1.3 Míra zobecnění případu 40
    5.1.4 Metody sběru dat 40
    5.2 Popis sledovaného programu 42
    5.2.1 Cíle programu 42
    5.2.2 Akční model a model změny sledovaného programu 43
    5.3 Hodnocení kapacit programu proti šikaně 47
    5.3.1 Autorita 47
    5.3.2 Zdroje 53
    5.3.3 Kompetence a znalosti 57
    5.3.4 Organizační kapacity 61
    5.4 Posouzení kapacit podle programových cílů 64
    6 Závěr 66
    7 Seznam použité literatury 69
    8 Anotace 71
    9 Jmenný a věcný rejstřík 72
    10 Přílohy 74
    P.1 Šikana z pohledu práva a zákonů 74
    P.2 Pět stadií onemocnění skupiny 75
    P.3 Výsledky dotazníkového šetření 76
    P.4 Obecné charakteristiky šikanování 79
    P.5 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, 2001. 80
    P.6 Překážky efektivními řešení šikanování na školách a jeho předpoklady 81
    P.7 Hlavní principy obecné teorie systémů 82
    P.8 Prvky modelu změny a akčního modelu programové teorie 83
    P.9 Logický model 84
    P.10 13 součástí programu proti šikaně 85
    P.11 Přiblížení teorie institucionální změny 87
    P.12 Škola jako organizace 88
    P.13 Domény programové teorie 91
    P.14 Obsah náplně práce školní psycholožky na sledované ZŠ 92
    P.15 Zásady pro vedení interview 93
    P.16 Struktura rozhovorů použitých ve výzkumu 93
    P.17 Cíle projektu VIP kariéra na sledované škole 100
    11 Stať 101
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše