Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Komparace příčin fluktuace personálu v průmyslových firmách se zahraničním a českým vlastníkem

«»
Přípona
.pdf
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
1,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
11974
Poslední úprava
23.04.2018
Zobrazeno
486 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Posun ke znalostní společnosti a rostoucí nároky na konkurenceschopnost znásobují tlak na lidský faktor každé organizace. Zvláště v podnikatelském sektoru se neustále zvyšuje intenzita, s jakou jsou firmy závislé na svých lidech. Pracovní trh se přizpůsobuje novým potřebám a nutí k pracovní mobilitě, celoživotnímu vzdělávání a prohlubování znalostí. Pohyb personálu je již považován za přirozený stav. Pro zachování dynamiky a vývoje jsou příchody nových zaměstnanců prospěšné, protože zprostředkovávají nové myšlenky, znalosti a odlišný pohled na věc. Lidé jsou buď již kvalifikovaní a nabízí dostatek znalostí a zkušeností, nebo potřebnou odbornost získávají až během svého působení v organizaci. Firmy jsou ovšem často nuceny vypořádat se s odchodem právě takových pracovníků, do nichž vložily své investice. Odchod kvalifikovaného personálu znamená zvláště pro malé podniky zasazení citelných ran: ušlý zisk, výdaje na odchod stávajících a přijetí nových pracovníků, destabilizace kolektivu, zvýšená pracovní zátěž zbylých pracovníků, ztráta obchodních kontaktů i zbrzdění projektů a vývoje.

Dvě výrobní firmy, které jsem detailně poznala jako zaměstnanec, se dlouhodobě potýkají s vysokou fluktuací, přestože moderní trendy řízení lidských zdrojů poskytují dostatek návodů jak postupovat, aby se zaměstnanci cítili spokojeni, zvýšila se jejich motivace a loajalita. Oba podniky jsou velmi rozdílné, což je dáno odlišnou vlastnickou kulturou promítající se do všech oblastí počínaje stylem řízení, přes způsob komunikace, pracovní podmínky až po organizační uspořádání. Příčinám odchodu pracovníků se již věnovala řada výzkumů a odborných statí. Zmiňují se desítky různých důvodů na straně zaměstnanců, zaměstnavatelů i vnějšího prostředí. Existují studie klasifikující jednotlivé důvody fluktuace do užších skupin a hledající „zaručený recept“ prevence. Autoři, kteří se věnují řízení lidských zdrojů, zmiňují, že pořadí příčin fluktuace bývá v každé organizaci jiné, a proto není možné ho obecně stanovit. Zaměřila jsem se na to, že obě firmy řeší stejně palčivý problém, přestože v každé z nich může být způsoben jinými okolnostmi. Zaujala mě myšlenka, že možná i přes odlišnosti dané jiným vlastnictvím existují společné příčiny fluktuace, které lze v obou případech považovat za stěžejní.

Klíčová slova:

lidské zdroje

vymezení pojmu

fluktuace

diplomová práce

rozvoj zaměstnanců



Obsah:
  • Úvod 6
    Teoretická část 8
    1 Řízení lidských zdrojů v rámci malých a středních firem 8
    1.1 Lidské zdroje a jejich význam v 21. století 8
    1.2 Koncept řízení lidských zdrojů 10
    1.3 Specifika řízení lidských zdrojů malých a středních firem 11
    1.4 Vliv vlastnictví na řízení lidských zdrojů 13
    2 Vymezení pojmu fluktuace 15
    2.1 Vnitřní a vnější pohyb pracovních sil 15
    2.2 Stanovení míry fluktuace 17
    2.3 Příčiny fluktuace 18
    2.4 Jak odhalit blížící se fluktuaci 21
    2.4.1 Vnitřní výpověď - porušení psychologické smlouvy 21
    2.4.2 Vnější výpověď - ztráta loajality a odchod z firmy 22
    2.5 Vliv fluktuace na činnost firem 22
    2.5.1 Přínosy řízené fluktuace 22
    2.5.2 Negativa rostoucí fluktuace 23
    2.5.3 Náklady na fluktuaci 24
    3 Čtyři pilíře ŘLZ jako zdroj fluktuace 25
    3.1 Zajištění pracovníků 26
    3.1.1 Nábor a forma výběru 27
    3.1.2 Uzavření psychologické smlouvy 27
    3.1.3 Adaptace a orientace pracovníků 28
    3.1.4 Prestiž firmy 29
    3.2 Rozvoj zaměstnanců 29
    3.2.1 Forma vzdělávání 30
    3.2.2 Výběr talentů a kariérní růst 30
    3.2.3 Syndrom vyhoření 31
    3.3 Zvyšování výkonnosti 32
    3.3.1 Systém odměňování 32
    3.3.2 Hodnocení a zpětná vazba 33
    3.3.3 Týmová práce a spolupráce 34
    3.4 Organizační rozvoj 35
    3.4.1 Pracovní prostředí, pracovní doba a režim 35
    3.4.2 Mezilidské vztahy a klima v organizaci 36
    3.4.3 Styl řízení a chování managementu 37
    3.4.4 Firemní kultura a hodnoty 38
    3.4.5 Komunikace a předávání informací 39
    3.4.6 Konflikty 40
    Shrnutí teoretické části 42
    Metodologie 43
    4 Metodologie diplomové práce 43
    4.1 Cíle výzkumu 44
    4.2 Výzkumné otázky a operacionalizace 45
    4.3 Metodika výzkumu 46
    4.4 Techniky sběru dat 47
    4.5 Zkoumaný vzorek 49
    4.6 Analýza dat 50
    Empirická část 51
    5 Komparace příčin fluktuace 51
    5.1 Charakteristika firmy ZV - zahraniční vlastnictví 51
    5.2 Charakteristika firmy DV - domácí vlastnictví 52
    5.3 Komparace základních údajů 53
    6 Zajištění pracovníků - I. pilíř 56
    6.1 Obsahová analýza dokumentů 56
    6.2 Analýza informací z hloubkových rozhovorů 58
    7 Rozvoj zaměstnanců - II. pilíř 61
    7.1 Obsahová analýza dokumentů 61
    7.2 Analýza informací z hloubkových rozhovorů 63
    8 Zvyšování výkonnosti - III. pilíř 67
    8.1 Obsahová analýza dokumentů 67
    8.2 Analýza informací z hloubkových rozhovorů 69
    9 Organizační rozvoj - IV. pilíř 73
    9.1 Obsahová analýza dokumentů 73
    9.2 Analýza informací z hloubkových rozhovorů 75
    10 Doporučení vyplývající z výzkumu 81
    Závěr 83
    Literatura 84
    Anotace 87
    Jmenný rejstřík 88
    Věcný rejstřík 89
    Přílohy 90
    Příloha 1 - Operacionalizace hlavní výzkumné otázky 90
    Příloha 2 - Seznam interních dokumentů podrobených obsahové analýze 92
    Příloha 3 - Seznam otázek rozhovorů se zaměstnanci včetně způsobu kódování 93
    Příloha 4 - Zkrácený přepis odpovědí jednotlivých respondentů 97
    Stať 104
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše