Konstrukce motocyklu pro soutěž MotoStudent
Popis:
Práce je podkladem pro soutěžní tým vyvíjející silniční závodní motocykl pro soutěž MotoStudent. Cílem práce je sestavení souboru parametrů, ke kterým je nutné přihlédnout při návrhu a konstrukci závodního motocyklu. Dále tato práce uvádí metody, kterými je nutné uvedené parametry zkoušet a ověřit. Návrh a ověřování parametrů je vedeno jak s přihlédnutím ke všeobecně žádaným hodnotám, tak k hodnotám, které jsou dány pravidly soutěže MotoStudent. Kromě analýzy parametrů a shrnutí metod jejich testování je v práci uvedeno i porovnání navrhovaného studentského motocyklu s dalšími modely. Vedle porovnání se sériovými motocykly je shledána shoda navrhovaného motocyklu s kategorií Moto 3 v rámci Moto GP. Uvedená porovnání s jinými modely pak vedou k doporučení použít obdobná řešení i u studentského motocyklu.
Klíčová slova:
MotoStudent
silniční motocykl
těžiště motocyklu
parametry motocyklu
jízdní odpory
stabilita motocyklu
Moto 3
Honda CBR250R
Obsah:
- Seznam zkratek a symbolů 6
Seznam obrázků 7
Obsah 8
1. Úvod 10
2. Parametry motocyklu, jejich rozdělení a postup návrhu 11
2.1. Definování parametrů 11
2.2. Rozdělení parametrů 11
3. Statické parametry ovlivňující soutěž 11
3.1. Geometrické parametry 11
3.1.1 Rozměry motocyklu 11
3.1.2 Trojúhelník posedu 13
3.1.3 Geometrie řízení 15
3.2. Hmotnostní charakteristika 16
3.2.1 Sledované hmotnosti motocyklu 16
3.2.2 Těžiště a hmotnost připadající na jednotlivé nápravy 17
3.2.3 Moment setrvačnosti 20
4. Dynamické parametry ovlivňující soutěž 21
4.1. Jízdní odpory 21
4.1.1 Odpor valivý 21
4.1.2 Odpor vzdušný 22
4.1.3 Odpor stoupání 23
4.1.4 Odpor zrychlení 23
4.1.5 Celkový jízdní odpor a hnací síla na kole 23
4.2. Výkonnostní parametry 24
4.2.1 Motor a jeho použití 24
4.2.2 Charakteristika motoru 24
4.2.3 Výkon a hnací síla 25
4.2.4 Maximální rychlost 26
4.3. Parametry převodového ústrojí 27
4.3.1 Stávající převodová skříň 27
4.3.2 Návrh sekundárního převodu a rozety 28
4.4. Parametry brzd 28
4.4.1 Výpočet brzdných sil 29
4.4.2 Ideální brzdná síla 30
4.4.3 Brzdný moment síly na kole 31
4.4.4 Brzdové komponenty. 31
4.4.5 Zkoušky brzd 32
4.5. Stabilita 33
4.5.1 Vliv boční síly na stabilitu při přímé jízdě 33
4.5.2 Vliv natočení kola na stabilitu při přímé jízdě 35
4.5.3 Stabilita motocyklu při jízdě po kruhové dráze 35
4.5.4 Metody zlepšení stability jednostopého vozidla 37
4.5.5 Zkoušení stability motocyklů 38
4.6. Odpružení 38
4.6.1 Zdroj svislých kmitů 39
4.6.2 Parametry odpružení vozidel 39
4.6.3 Kritéria posuzování odpružení 40
4.6.4 Vliv parametrů při návrhu odpružení vozidel 42
4.6.5 Houpání motocyklu a vliv na odpružení 44
4.6.6 Kontrolní testování odpružení 44
5. Emisní parametry ovlivňující soutěž 45
5.1. Emise hluku 45
5.1.1 Limity hluku 45
5.1.2 Metody snižování emisí hluku 45
5.1.3 Zkoušení emisí hluku 45
5.2. Emise vibrací 46
5.2.1 Limity vibrací 46
5.2.2 Snižování emise vibrací a jejich měření 46
5.3. Emise exhalací a elektromagnetického záření 46
6. Parametry obdobných motocyklů 46
6.1. Konkurenční a obdobné kategorie motocyklů 47
6.2. Geometrické parametry a parametry řízení 47
6.3. Porovnání se závodními motocykly Moto3 48
7. Závěr 51
Seznam použité literatury 53
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.