Popis:
Pro diplomovou práci jsem si vybrala téma Lidé s postižením ve světle eugenických myšlenek. Toto téma jsem si vybrala z několika důvodů. Asi prvním důvodem, je samotná problematika eugeniky jako takové. Na střední škole je téma eugeniky zmíněno jen velmi okrajově, ale už tehdy pro mě bylo něčím zvláštním. Na jednu stranu jsem se o eugenice chtěla dozvědět více, na druhé straně mě odpuzovalo a znechucovalo. Představa, že někdo může např. rozhodovat o tom, kdo žít bude a kdo ne, kdo je užitečný a kdo zbytečný, není vůbec příjemná. Další podněty k přemýšlení o tomto tématu mi dalo moje studium speciální pedagogiky. Během tohoto studia mi prošlo rukama několik knih, které ve mně stále budily další otázky o tom, co je správné a co ne. K těmto knihám patřily příběhy ze života rodičů dětí s postižením. Ty nejpodnětnější pak byly dvě.
Kniha amerického reportéra a publicisty nese název Naia se smí narodit a popisuje příběh mladé americké rodiny, která se dozví, že dítě, které čekají, je vážně postižené. Má Downův syndrom a s velkou pravděpodobností i další zdravotní obtíže. Autor sleduje vývoj Naii až do jednoho roku a v epilogu ji zachycuje jako tříletou. V té době jsou si její rodiče už jisti, že se rozhodli správně, když nepodstoupili interrupci. Velká část knihy ale zachycuje dobu, kdy se rodiče, kteří v době zjištění postižení své ještě nenarozené dcery nemají tušení, co je Downův syndrom, rozhodují, zda si dítě nechat, nebo podstoupit umělé přerušení těhotenství. Bylo to období, kdy hledali informace a zvažovali všechna pro a proti, která jim může narození dítěte s postižením přinést.
Klíčová slova:
myšlenky
eugenika
pedagogika
poztižení
díte
Obsah:
- Úvod 4
1. Eugenika a společnost 7
1.1 Eugenika 7
1.2 Eugenické myšlenky v historii 8
1.3. Eugenické myšlení dnes 16
1.3. Lidská práva a práva osob s postižením 27
2. Prenatální diagnostika 32
2.1 Sledování vrozených vývojových vad 32
2.2 Základní vyšetření 36
2.3 Lékařská etika 40
2.4 Prevence 44
3. Rodina a dítě s postižením 48
3.1 Rodina 48
3.2 Reakce rodičů na postižení 50
3.3 Dítě s postižením a sourozenci 52
3.4 Výchova dítěte s postižením 54
3.5 Kvalita života lidí s postižením 56
4 Výzkumný projekt - postoj společnosti k lidem s postižením 60
4.1 Hlavní cíl výzkumu, dílčí cíle, hypotézy, metodologie výzkumu 60
4.2 Charakteristika výzkumného souboru a prostředí 62
4.3 Výsledky dotazníkového šetření 63
4.4 Závěry výzkumného šetření 82
Závěr 85
Shrnutí 86
Summary 86
Použitá literatura 88
Seznam použitých zkratek 94
Seznam tabulek 95
Seznam grafů 95
Přílohy 96
Zdroje:
- BAKALÁŘ, P.: Tabu v sociálních vědách. 1. vyd. Praha: VOTABIA, 2003. 344 s. ISBN 80-7220-135-2
- BARTOŇOVÁ, M.; BAZALOVÁ, B.; PIPEKOVÁ, J.: Psychopedie - Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno, Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4
- BUCHTOVÁ, E.: Problematika kulturního života vozíčkářů v městě Brně. Bakalářská práce. Brno: Pdf MU, 2009
- JESENSKÝ, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-71848-23-9
- JUNG, M.: Malý princ v nás: na objevné cestě se Saint-Exupérym. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 120 s. ISBN 978-80-7367-412-0
- MATĚJČEK, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vyd. Jinočany: H & H, 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7
- MUNZAROVÁ, M.: Eutanazie, nebo paliativní péče?. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 108 s. ISBN 80-247-1025-0
- MUNZAROVÁ, M.: Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2
- NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 288 s. ISBN 80-200-0390-7
- OPATŘILOVÁ, D.: Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 80-210-3977-9