Motivační program a jeho uplatnění ve vybraném podniku
Popis:
Motivace pracovníků je jednou z podmínek dosažení úspěchu organizace. Pouze zaměstnanec s dostatečnou motivací podává efektivní pracovní výkon a výrazněji přispívá ke zlepšení hospodaření podniku. Nalezení optimálního přístupu k motivaci pracovníků je velmi složitým úkolem, který nelze vyřešit využitím jednoho obecného přístupu. Každý pracovník má specifickou osobnost a jeho motivace je ovlivněna různými faktory. Organizace musí tyto odlišnosti respektovat a vytvořit optimální motivační program, který přispěje k udržení konkurenceschopnosti na trhu. Tato práce se zabývá problematikou přístupu k motivaci ve vybraném podniku.
Primárním cílem práce je provést analýzu stávajících přístupů k motivaci pracovníků a navrhnout motivační program. Mezi dílčí cíle patří především vymezení základních pojmů souvisejících s motivací (z pohledu odborné literatury) a identifikace moderních trendů pracovní motivace.
Struktura práce je rozčleněna do několika základních kapitol. Po úvodní části následuje přehled literatury vztahující se k problematice motivace.
V rámci přehledu jsou podrobně rozebrané základní pojmy jako motivace, pracovní motivace, motivační programy nebo moderní trendy v motivaci pracovníků. Pozornost je věnována zejména vztahu mezi motivací a pracovní výkonností. Čerpáno je z celé řady publikací a dalších odborných zdrojů (periodik) od tuzemských, ale i zahraničních autorů. Kapitola Metodika charakterizuje postupy a metody práce, které povedou k naplnění primárního a dílčího cíle práce. Charakteristika vybrané organizace spočívá v představení základních informací o společnosti Jatky Hradský, s. r. o. Pozornost je věnována především představení hlavního předmětu činnosti a charakterizování personální práce v podniku. Stěžejní součást práce je tvořena pátou kapitolou - Vlastní práce. V jejím rámci dochází k praktické aplikaci teoretických poznatků o motivaci na konkrétní podnik, charakterizování aktuálního motivačního programu organizace, provedení primárního sběru dat mezi zaměstnanci podniku a využití získaných informací k sestavení vlastního návrhu nového motivačního programu. Zjištěné poznatky shrnuje závěrečná část práce.
Klíčová slova:
motivace
odměňování
pracovníci
motivační program
jednatel podniku
klíčové změny
Obsah:
- 1. Úvod 8
2. Literární přehled 10
2.1. Pojem motivace 10
2.1.1. Zdroje a typy motivace 10
2.1.2. Proces motivace 11
2.2. Pracovní motivace 13
2.3. Teorie pracovní motivace 16
2.4. Odměňování pracovníků 20
2.5. Celková odměna 23
2.5.1. Peněžní odměny 25
2.5.2. Pracovní prostředí 27
2.5.3. Vzdělávání a rozvoj 30
2.5.4. Zaměstnanecké výhody 32
2.6. Motivační program organizace 32
2.6.1. Proces tvorby motivačního programu 35
2.6.2. Průzkum motivační struktury zaměstnanců 37
2.7. Moderní trendy v motivaci pracovníků 40
3. Metodika 42
4. Charakteristika vybrané organizace 44
4.1. Profil organizace 44
4.2. Předmět činnosti 45
4.3. Personální řízení v podniku 46
5. Vlastní práce 54
5.1. Motivační program v podniku 54
5.1.1. Vyhodnocení efektivity motivačního programu 57
5.2. Srovnání motivačního programu s konkurencí 57
5.3. Postoje zaměstnanců k motivačnímu programu - dotazníkové šetření 58
5.3.1. Profil motivační struktury pracovníků 69
5.3.2. Polostrukturovaný rozhovor s jednatelem podniku 71
5.4. Určení silných a slabých stránek motivačního programu formou SWOT 73
5.5. Návrh inovovaného motivačního programu 76
5.5.1. Klíčové změny pro posílení významu motivace v podniku 77
5.5.2. Dílčí změny v obsahu motivačního programu 78
5.5.3. Proces vytvoření a implementace inovovaného motivačního programu 83
5.5.4. Vyhodnocení návrhů z pohledu ekonomické návratnosti, časových a realizačních nákladů 86
Intenzivní kurz koučinku 88
6. Závěr 90
7. Seznam použité literatury 96
Seznam obrázků a tabulek 99
8. Přílohy 101
Zdroje:
- ARMSTRONG, Michael. A handbook of human resource management practice. 10th ed. Philadelphia: Kogan Page, 2006, xxvi, 982 p. ISBN 07-494-4631-5.
- ADAIR, John Eric. Efektivní motivace. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 174 s. ISBN 80-868-5100-1.
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Kreativní management v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 130 s. ISBN 978-80-247-1737-1.
- PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 2., přeprac. a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, 256 s.,. ISBN 80-247-1706-9.
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy : 10. vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
- VOCHOZKA, Marek a Petr MULAČ. Podniková ekonomika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 570 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4372-1.
- HABERLEITNER, Elisabeth, Elisabeth DEISTLER a Robert UNGVARI. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009, 255 s. ISBN 978-80-247-2654-0.
- PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 127 s. ISBN 978-80-247-3447-7.
- TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 168 s. ISBN 80-247-0405-6.
- DĚDINA, Jiří a Václav CEJTHAMR. Management a organizační chování: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 339 s. ISBN 80-247-1300-4.
- KOCIANOVÁ, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 215 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2497-
- URBAN, Jan. Proč motivace někdy selhává. HRM.Ihned.cz [online]
- BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést a motivovat lidi. Vyd. 5. Brno: Computer Press, 2008, 113 s. ISBN 978-802-5122-358.
- DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Management lidských zdrojů. Vyd. 1. Praha: C. H. Beck, 2007, xxii, 485 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7179-893-4.
- WAGNEROVÁ, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 117 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2361-7.
- ŠLAPALOVÁ - ČEMPELOVÁ, Zuzana. Jak nastavit systém efektivní motivace. ModerniRizeni.ihned.cz [online]
- BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést a motivovat lidi. Vyd. 5. Brno: Computer Press, 2008, 113 s. ISBN 978-802-5122-358.
- ARMSTRONG, Michael. Odměňování pracovníků. 1. české vyd. Praha: Grada, 2009, 442 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2890-2.
- KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 281 s. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3823-9.
- POŘÍZKOVÁ, Magdalena. Netradiční benefity. HRM.Ihned.cz [online]
- FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. Manažer. ISBN 978-80-247-3067-7.
- Odměňování a motivace klíčových pozic. KREJČOVÁ, Markéta. HRM.Ihned.cz [online]
- STÝBLO, Jiří. Manažerská motivační strategie. 1.vyd. Praha: Management Press, 1992, 74 s. ISBN 80-856-0305-5.
- KISLINGEROVÁ, Eva. Inovace nástrojů ekonomiky a managementu organizací. Vyd. 1. Praha: C. H. Beck, 2008, xxi, 293 s. ISBN 978-80-7179-882-8.
- TEJNOROVÁ, Jitka. Motivují benefity vaše zaměstnance?. ModerniRizeni.ihned.cz [online]
- Zaměstnanecké benefity umí motivovat. HRM.Ihned.cz [online]
- Principy tvorby efektivního motivačního systému. Hrm.Ihned.cz [online]
- ROZHOVOR s personální ředitelkou Japan Tobacco International. Kariera.Ihned.cz [online]
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.