Nejčastější dilemata a jejich řešení v sociální práci s romskými klienty
Popis:
Diplomová práce se zabývá tématem Nejčastější dilemata a jejich řešení v sociální práci s romskými klienty. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se dělí do dvou velkých kapitol, které vyplývají z jejího názvu. Je to kapitola Romově v České republice ve vztahu k sociální práci a kapitola Dilemata v praxi sociálních pracovníků. První kapitola se věnuje sociálnímu vyloučení, vzdělávání, zaměstnání, bydlení, rodině a dluhům. Všechny tyto aspekty se při práci s romskými klienty projevují znatelně, proto je jim věnována pozornost i zde. Ve druhé kapitole jsou vymezena dilemata a vznik, dilemata v historii, etická dilemata podle Etického kodexu Společnosti sociálních pracovníků ČR a dilemata v současné sociální práci. Pod poslední jmenovanou podkapitolou je zahrnuto celkem osmnáct dilemat napříč různými autory a autoritami a jejich pojímáním. U každého z dilemat je věnována pozornost promítnutí dilematu do romské problematiky, které doplňuje teoretický základ a propojuje tak pohled teorie a praxe. Slouží také k nahlédnutí na jednotlivé situace, při kterých se může dané dilema projevovat.
Klíčová slova:
Romové
romský klient
sociální vyloučení
dilemata
řešení dilemat
nejčastější dilemata
etická dilemata
Obsah:
- Úvod -9-
1 Romové v České republice ve vztahu k sociální práci -11-
1.1 Sociální vyloučení -11-
1.2 Vzdělávání -14-
1.3 Zaměstnání -17-
1.4 Bydlení -20-
1.5 Rodina -22-
1.6 Dluhy -24-
2 Dilemata v praxi sociálních pracovníků -25-
2.1 Vymezení a vznik dilemat -25-
2.2 Dilemata v historii -27-
2.3 Etická dilemata -29-
2.4 Dilemata v současné sociální práci -31-
2.4.1 Dilema mezi právem a etikou -31-
2.4.2 Formalizace a de-formalizace -32-
2.4.3 Profesionalizace a de-profesionalizace -33-
2.4.4 Normativnost a nenormativnost -34-
2.4.5 Polyvalence a specializace -36-
2.4.6 Sociální práce jako věda a umění -37-
2.4.7 Pomoc a kontrola -37-
2.4.8 Zasáhnout a nezasáhnout -40-
2.4.9 Materiální a nemateriální pomoc -41-
2.4.10 Komplexní a zjednodušené cíle -42-
2.4.11 Množství klientů a kvalita služeb -43-
2.4.12 Neutralita a favoritismus -44-
2.4.13 Jednostrannost a symetrie ve vztahu s klientem -46-
2.4.14 Procedurální a situační přístup -47-
2.4.15 Dilema mezi monologem a dialogem -48-
2.4.16 Oznamovací, informační povinnost a mlčenlivost, důvěrnost informací -49-
2.4.17 Zakázka uživatele a zakázka veřejné instituce -52-
2.4.18 Zájem uživatele a veřejný zájem -53-
2.5 Možnost jak pracovat s dilematy -53-
3 Praktická část -55-
3.1 Popis a interpretace dosažených výsledků -59-
3.1.1 VO1 S jakými dilematy se pracovníci při práci s romskými klienty setkávají? -59-
3.1.2 VO2 Jaká dilemata jsou při práci s romskými klienty pro pracovníky nejčastější -67-
3.1.3 VO3 Jak pracovníci dilemata řeší? -69-
Závěr -71-
Seznam použitých zkratek -74-
Seznam tabulek -75-
Seznam použitých zdrojů -76-
Seznam příloh -1-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.