Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Ocenění vybraného podniku

«»
Přípona
.pdf
Typ
diplomová práce
Stažené
1 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
12501
Poslední úprava
13.08.2018
Zobrazeno
1 071 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V devadesátých letech a na počátku 21. stolení došlo k zásadním změnám ve společnosti i v ekonomice. Centrálně plánovaná ekonomika se změnila na ekonomiku tržní. V tomto období dochází k značným privatizacím podniků vlastněných státem a mnoho společnosti se dostává do osobního vlastnictví. Rychlá transformace, rozsáhlé změny vlastnických poměrů, nebývalé přesuny majetku, nová motivace a chování v otevřené ekonomice jsou charakteristickým znakem této doby.

Razantnost, rychlost a četnost prováděných změn vyvolala i novou naléhavou potřebu poznatků, metodických postupů a zásad v oblasti, která se bezprostředně dotýká nejvlastnějších zájmů podniků - oceňování jejich hodnoty.

Dříve bylo posláním podniku uspokojování potřeby národního hospodářství. V současnosti je základním úkolem podniku zvyšovat jeho tržní hodnotu. Stanovení jeho tržní hodnoty je jednou z nejdůležitějších vlastností jak pro majitele, věřitele, tak i pro potenciální investory. Stanovení tržní hodnoty podniku se zpravidla užívá pro potřeby fúzí, prodeje podniku či pro určení hodnoty podílu určitého vlastníka ve společnosti. Tržní hodnotu podniku významným způsobem ovlivňuje jím zvolená a realizovaná strategie. V současné době se počty fúzí zvyšují. Tento důsledek je dán zejména tím, že v rámci Evropské unie se zavádí jednotná měna euro a dochází k jednotnému evropskému trhu.

Základ pro ocenění podniku je podnik. Podnik sám o sobě nemá žádnou objektivní, věcně zdůvodnitelnou, zdokumentovanou a na okolnostech a podmínkách nezávislou hodnotu. Proto také neexistuje jediné, obecně platné a „správné“ universální ocenění. Ocenění provádí specialisté, které si najímají společnosti. Ocenění podniku je komplexní problematika, ke které je nutné mít dostatečné teoretické ale i praktické znalosti a dovednosti, týkající se fungování podniku, protože právě tyto znalosti vytvářejí kvalitu ocenění.

V současné době je oceňování podniku velice aktuální, jelikož dochází ke světové, ale i domácí finanční krizi. Podniky se slučují, dochází ke koncentraci kapitálu. Majitelé podniků pomocí této analýzy dohodnotí úspěšnost podniku. Součástí ocenění podniku je i finanční analýza, z jejichž závěrů vyplývají různá opatření vedoucí ke zlepšení situace a k upevnění postavení podniku na trhu.

V České republice nyní neexistuje závazný standard na oceňování majetku. Toto má za následek, že výběr metodiky ocenění, množství použitých informací závisí jen na vlastním uvážení odborníků, kteří se oceňováním zabývají. Důležitým aspektem jsou i znalosti a zkušenosti znalce nebo odhadce.

Klíčová slova:

oceňování podniku

vstupní data

analýza

majetek

vlastní práce

rozdělení aktiv

finanční plán



Obsah:
  • 1 ÚVOD 9
    2 LITERÁRNÍ REŠERŠE 11
    2.1 Obecné základy oceňování podniku a platná legislativa 11
    2.1.1 Předpisy pro oceňování podniku 11
    2.1.2 Definice podniku 12
    2.1.3 Hodnota podniku 13
    2.2 Kategorie hodnoty 13
    2.2.1 Tržní hodnota 14
    2.2.2 Subjektivní hodnota 14
    2.2.3 Objektivizovaná hodnota 15
    2.2.4 Komplexní přístup na základě Kolínské školy 15
    2.3 Důvody pro ocenění podniku 16
    2.4 Postup při ocenění podniku 17
    2.4.1 Sběr vstupních dat 17
    2.4.2 Analýza dat 17
    2.4.2.1 Strategická analýza 17
    2.4.2.2 Finanční analýza 18
    2.4.2.3 Rozdělení aktiv na nutná a nenutná 25
    2.4.2.4 Analýza a prognóza generátorů hodnoty 26
    2.4.3 Sestavení finančního plánu 28
    2.5 Metody oceňování 28
    2.5.1 Ocenění na základě analýzy výnosů 29
    2.5.1.1 Metoda diskontovaných peněžních toků 29
    2.5.1.2 Metoda kapitalizovaných čistých výnosů 33
    2.5.1.3 Kombinované výnosové metody 34
    2.5.1.4 Metoda ekonomické přidané hodnoty 34
    2.5.2 Metody založené na analýze trhu 34
    2.5.3 Ocenění na základě analýzy majetku 35
    3 CÍL PRÁCE 37
    4 METODIKA 38
    5 VLASTNÍ PRÁCE 39
    5.1 Charakteristika společnosti 39
    5.2 Základní informace o podniku pro jeho ocenění 40
    5.3 Účel ocenění 40
    5.4 Strategická analýza 40
    5.4.1 Situace na trhu 40
    5.4.2 Vymezení relevantního trhu 44
    5.4.3 Souhrnná konkurenční síla společnosti 45
    5.4.4 Tržní podíl 45
    5.4.5 Identifikace hlavních konkurentů 47
    5.4.6 SWOT analýza 49
    5.5 Finanční analýza 51
    5.5.1 Horizontální analýza 51
    5.5.2 Vertikální analýza 53
    Analýza poměrových ukazatelů 55
    5.5.2.1 Analýza zadluženosti 55
    5.5.2.2 Analýza likvidity 57
    5.5.2.3 Analýza aktivity 58
    5.5.2.4 Analýza rentability 60
    5.5.3 Predikce finanční tísně 61
    5.6 Rozdělení aktiv na provozně nutná a nenutná 62
    5.7 Analýza a prognóza generátorů hodnoty 63
    5.7.1 Tržby 64
    5.7.2 Provozní zisková marže 64
    5.7.3 Pracovní kapitál 66
    5.7.4 Náročnost na investice do dlouhodobého majetku 67
    5.8 Předběžné ocenění pomocí generátorů hodnoty 69
    5.9 Finanční plán 70
    5.10 Ocenění podniku 71
    5.10.1 Kalkulovaná úroková míra 71
    5.10.2 Volné peněžní toky pro metodu DCF entity 72
    5.10.3 Stanovení hodnoty podniku metodou DCF entity 73
    5.10.4 Metoda ekonomické přidané hodnoty - EVA 74
    6 ZÁVĚR 76
    7 SEZNAM LITERATURY 78
    8 SEZNAM GRAFŮ A TABULEK 80
    9 PŘÍLOHY 82

Zdroje:
  • KISLINGEROVÁ, E. Oceňování podniku. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: C.H Beck, 2001.304 s. ISBN 80-7179-529-1.
  • KISLINGEROA, E., HNILICA, J. Finanční analýza krok za krokem. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2005. 137 s. ISBN 80-7179-321-3
  • MAŘÍK, M.,Určování hodnoty firem. Praha: Ekopres, s.r.o. 206 s. ISBN 80-86119-09-2.
  • MAŘÍK, M. a kolektiv. Metody oceňování podniku: proces ocenění, základní metody a postupy. 1. vyd. Praha: Ekopress, s.r.o., 2003. 402s. ISBN 80-86119-57-2.
  • MAŘÍK, M. a kolektiv. Metody oceňování podniku. Proces ocenění - základní metody a postupy. 2. vyd. Praha: Ekopress, s.r.o., 2007. 492s. ISBN 978-80-86929-32-3.
  • MAŘÍK, M., MAŘÍKOVÁ, P. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Ekopres, s.r.o., 2005. 164 s. ISBN 80-86119-61-0.
  • SEDLÁČEK, J. Účetní data v rukou manažera. 1. vyd. Praha: Computer Press, 1998. 220 s. ISBN: 80-7226-140-1.
  • SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, spol. s.r.o., 1996. 456 s. ISBN 80-7169-211-5.
  • VALACH, J. Finanční řízení podniku. 1. vyd. Praha: Ekopress, 1997. 247 s. ISBN: 80-901991-6-X
  • ZLÁMAL, J. Podnikové finance. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 133 s. ISBN 80-244-0541-7.
  • ŽIVĚLOVÁ, I. Finanční řízení podniku. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 1998. 105 s. ISBN: 80-7157-339-6
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše