Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Osobnost učitele

«»
Přípona
.pdf
Typ
diplomová práce
Stažené
4 x
Velikost
0,9 MB
Jazyk
český
ID projektu
9335
Poslední úprava
03.01.2017
Zobrazeno
1 217 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
ÚVOD

První institucí, která vychovává a vzdělává další generace, je rodina. Bezprostředně po ní následuje škola. Není tedy pochyb o jejím významu. Pokud si položíme otázku, kdo ve škole vychovává a vzdělává tyto naše další generace, jednoznačně dospějeme k odpovědi: učitel.

Každý z nás se jistě někdy zamyslel nad tím, kdo to vlastně učitel je a co vše patří k náplni jeho profese, co vše byl měl dobrý učitel ovládat a jaké by měl mít vlastnosti. Učitelská profese patří již po dlouhá desetiletí k tématům, kterým se věnuje mnoho výzkumů. Jejich hlavním cílem je charakterizovat tuto profesi v kontextu současné situace, tedy snaha empiricky ověřit to, o čem často ve společnosti slýcháme a především to, co je vnímáno jako problém a pokusit se nalézt jeho příčiny a možná řešení. Dnes označuje mnoho odborníků za největší problémy v učitelské profesi vysokou feminizaci a věkový průměr učitelských sborů. Další zvláštností učitelského povolání je, že není známo, co vlastně absolventy pedagogických fakult k tomuto studiu vedlo, tedy jaké byly jejich motivy pro výběr učitelského studijního oboru. Velká pozornost je také věnována požadavkům na výkon učitelské profese a její celkové náročnosti. Mnoho autorů si neustále klade otázku, jaké předpoklady musí mít absolvent pedagogické fakulty, aby se mohl stát dobrým pedagogem. Všechna tato témata vždy byla a vždy budou aktuální. Dnešní společnost se velice rychle proměňuje, mění se její hodnoty a priority a lze tedy předpokládat, že k obdobnému vývoji dochází i v oblasti školství. Dnešní mladá generace klade na vzdělání a své vzdělavatele jistě jiné požadavky než ta předchozí, můžeme zde však i přes to najít nějaké shodné prvky nebo dochází k mnohem rychlejšímu vývoji a tyto požadavky jsou již zcela odlišné? Na tuto a mnoho dalších otázek se snaží najít odpověď tato práce. V několika posledních letech bylo sice realizováno mnoho výzkumů, jak jsme se již zmínili, avšak my považujeme za důležité provést nové šetření, které nám přinese co nejaktuálnější informace.

Hlavním cílem této práce je poskytnout budoucím i současným pedagogům pokud možno co nejkomplexnější přehled poznatků o jejich profesi i o nich samotných, především však informace o tom, jak si ideálního učitele představují samotní žáci a studenti. Našim přáním je, aby tento materiál přiměl každého jedince k zamyšlení se nad svou vlastní prací a svými postoji a snad posloužil i jako inspirace pro případné vylepšení některých aspektů výkonu učitelské profese.

Klíčová slova:

profese učitela

profesní dráhy

zátěž učitele

typologie

požadavky

metodika

cíle



Obsah:
  • OBSAH
    ÚVOD -7-
    I. TEORETICKÁ ČÁST -8-
    1 PROFESE UČITELE -8-
    1.1 Osobnost -8-
    1.2 Učitel -9-
    1.3 Pedeutologie -9-
    1.4 Historické pojetí osobnosti učitele a vznik učitelské profese -10-
    1.5 Profese učitele ve vztahu k teorii profesí -11-
    1.6 Charakteristiky učitelské profese -16-
    1.6.1 Statistika počtu učitelů podle druhů škol -16-
    1.6.2 Kvalifikovanost učitelů -17-
    1.6.3 Feminizace učitelské profese -19-
    1.6.4 Věkový průměr učitelů -21-
    1.6.5 Prestiž učitelské profese -23-
    1.6.6 Učitelství jako pomáhající profese -25-
    1.6.7 Časová náročnost učitelské profese -27-
    1.6.8 Psychická náročnost učitelské profese -29-
    2 PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ UČITELE A VÝVOJ JEHO PROFESNÍ DRÁHY -31-
    2.1 Struktura psychické zátěže učitele -31-
    2.2 Stres a příčiny jeho vzniku -31-
    2.3 Rozdíl mezi stresem a burnout efektem -33-
    2.4 Burnout efekt, jeho příznaky a projevy -33-
    2.5 Fáze burnout efektu -35-
    2.6 Důsledky působení stresu -36-
    2.7 Prevence stresu a burnout efektu ve školním prostředí -37-
    2.8 Vývoj profesní dráhy učitele -38-
    2.8.1 Volba učitelské profese -39-
    2.8.2 Pregraduální příprava -40-
    2.8.3 Začínající učitel -42-
    2.8.4 Zkušený učitel -46-
    2.8.5 Konzervativní učitel -47-
    3 TYPOLOGIE UČITELE A POŽADAVKY NA UČITELE KLADENÉ -49-
    3.1 Typologie učitele -49-
    3.1.1 Hippokratova typologie -49-
    3.1.2 Typologie W. O. Döringa -50-
    3.1.3 Typologie E. Luka -51-
    3.1.4 Typologie B. Lehmanna -52-
    3.1.5 Typologie Ch. Caselmanna -52-
    3.1.6 Novější typologie -53-
    3.2 Požadavky na profesionální kvalifikaci učitele, jeho vlastnosti a chování -55-
    3.2.1 Kvalifikace učitele -55-
    3.2.2 Kompetence učitele -56-
    3.2.3 Osobnostní kvality učitele -65-
    3.2.4 Učitelské desatero -66-
    II. PRAKTICKÁ ČÁST -67-
    4 CÍLE A METODIKA VÝZKUMU -67-
    4.1 Cíl výzkumu -67-
    4.2 Použitá metoda -67-
    4.3 Vlastnosti a význam dotazníku -68-
    4.4 Způsob administrace -68-
    4.5 Charakteristika zkoumaného vzorku -69-
    5 VÝSLEDKY VÝZKUMU -70-
    5.1 Dotazníky -70-
    5.2 Zpracování výsledků dotazníků - třídění prvního stupně -70-
    5.2.1 Fyzické vlastnosti učitele -70-
    5.2.2 Vztah učitele k žákům -79-
    5.2.3 Vzdělání učitele a vztah k povolání -88-
    5.2.4 Psychické vlastnosti učitele -101-
    5.3 Zpracování výsledků dotazníků - třídění druhého stupně -123-
    6 INTERPRETACE VÝSLEDKŮ A DISKUZE -128-
    ZÁVĚR -135-
    ZÁVĚR -135-
    SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ -136-
    SEZNAM TABULEK -141-
    SEZNAM GRAFŮ -144-
    SEZNAM PŘÍLOH -147-
    3.2.3 Osobnostní kvality
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše