Popis:
1 Úvod
Odvětví cestovního ruchu získávalo v minulém století postupně na významu. Díky tomu je dnes cestovní ruch brán jako odvětví národního hospodářství, které výraznou měrou přispívá k tvorbě hrubého domácího produktu. Kromě ekonomických přínosů přinesl cestovní ruch lidem i možnost odpočinku a odreagování od zaběhnutého každodenního stereotypu. V posledních desetiletích bojuje cestování aktivně proti všudypřítomné globalizaci, protože jeho prostřednictvím mohou lidé poznávat místní zvyky a tradice na celém světě. Se současným rozvojem cestovního ruchu souvisí i vznik jeho rozličných forem.
Jednou z nových forem cestovního ruchu je vinařská turistika. Celosvětově je tato forma cestovního ruchu rozvíjena nejen v tzv. starých vinařských zemích (jako je Francie, Itálie, Španělsko), ale stále více se dostává do popředí zájmu nových zemí jako je například Austrálie, USA, Nový Zéland i Jižní Afrika. V našich podmínkách jsou nejlepší podmínky k jejímu rozvoji na jižní Moravě. Důvodem je zejména fakt, že na jižní Moravě se vyskytuje přes 96 % všech ploch vinic v ČR. Tato forma cestovního ruchu může být prospěšná všem zúčastněným skupinám. Turistům může přinést nové poznatky o pěstování révy vinné, o podmínkách výroby vína, správné degustace i rozpoznání rozmanitých chutí a vůní, které víno nabízí. Vinařům může být prospěšná tím, že jim přivede nové a věrné zákazníky, a tím napomůže k propagaci jejich značky vína. V neposlední řadě z rozvoje turistiky mohou prosperovat i obce, na jejichž území se vinařská turistika provozuje.
Klíčová slova:
cestovní ruch
produkty
vnější prostředí
marketing
dotazování
financování
rajonizace
Obsah:
- 1 Úvod -7-
2 Literární přehled -8-
2.1. Charakteristika cestovního ruchu a jeho účastníka -8-
2.2. Rozdělení cestovního ruchu -9-
2.3. Nové produkty a trendy cestovního ruchu -12-
2.3.1. Zelený cestovní ruch -12-
2.3.2. Kongresová turistika -14-
2.3.3. Vinařský cestovní ruch -14-
Vinařské stezky -15-
2.4. Vnější prostředí -16-
2.5. Specifika cestovního ruchu -19-
2.6. Rajonizace cestovního ruchu -21-
2.7. Financování -23-
2.7.1. Fondy Evropské unie a politika hospodářské a sociální soudržnosti -23-
2.7.2. Státní program podpory cestovního ruchu -27-
2.7.3. Krajská podpora cestovního ruchu -28-
2.7.4. Vinařský fond -29-
2.8. Marketingový výzkum -30-
2.9. Dotazování -31-
2.9.1. Písemný kontakt -31-
2.9.2. Osobní rozhovor -32-
2.9.3. Telefonické dotazování -32-
2.10. Statistický popis -33-
3 Cíl práce a metodika -34-
4 Vlastní práce -35-
4.1. Historie vinařství na Moravě -35-
4.2. Jižní Morava - region vinohradů a vína -36-
4.3. Vnější prostředí -40-
4.3.1. Přímé vlivy -40-
4.3.2. Nepřímé vlivy -48-
4.4. Projekt Moravských vinařských stezek (MVS) -53-
4.5. Cyklostezka při MVS -55-
4.6. Společnost Znovín Znojmo, a.s. -59-
4.6.1. Charakteristika společnosti Znovín Znojmo, a.s -59-
4.6.2. Turistické aktivity společnosti Znovín Znojmo, a.s -62-
4.6.3. Zhodnocení turistických aktivit společnosti Znovín Znojmo -64-
4.7. Charakteristika vinařského turisty společnosti Znovín Znojmo -68-
5 Diskuse -76-
6 Závěr -79-
7 Literatura -80-
8 Seznam příloh -82-