Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Postoj dnešní mládeže k lidem s postižením

«»
Přípona
.doc
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
1,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
2749
Poslední úprava
02.01.2014
Zobrazeno
1 859 x
Autor:
cookiecrisp
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Během našeho života se setkáváme s lidmi s postižením, jen tak je míjíme bez povšimnutí, odvracíme zrak, provázíme je soucitnými pohledy. Někoho to nezajímá, jiný má výčitky svědomí, že on je zdravý a oni ne. Ale jsou i tací, kteří osoby s postižením berou jako rovnocenné partnery, a tak k nim i přistupují, snaží se jim pomoci, podat ruku jako opěrnou berli, pro pocit bezpečí.
Od roku 1989 se postoj naší společnosti k lidem s postižením radikálně změnil (Kučerová, S. 1996). Veřejnost je více a lépe informována.
Dalo by se říci, že po bezmála čtvrt století, nebudou mezi námi lidé, kteří budou odvracet zrak od člověka s postižením, maminky nebudou svým dětem říkat ,, nekoukej se nebo ..…“.
Ale je to opravdu tak? Jsme již na takové úrovni, že integrace je pro nás samozřejmou věcí? Máme dobrý přehled o tom, co obnáší postižení? A co naše mladá generace, která se nemůže vymlouvat na cenzuru, nedostatek informací, je opravdu připravena přijmout bez jakýchkoli problémů spoluobčany s postižením?
Abych si alespoň částečně odpověděla na tyto otázky, zvolila jsem si pro svou diplomovou práci téma ,,Postoj dnešní mládeže k lidem s postižením“.
Cílem mé diplomové práce je, v rámci možností, zjistit, jak dnešní mládež vnímá jedince s postižením ve svém okolí, zda je dostatečně seznámena s obecnými i konkrétnějšími pojmy a problematikou týkající se tématu postižení. Zda je dnešní mladá generace připravena na inkluzi jedinců s postižením.

Klíčová slova:

postoj

mládež

generace

jedinec

postihnutí



Obsah:
  • ÚVOD 5
    I TEORETICKÁ ČÁST 7
    1 Vymezení pojmu postižení 7
    1.1 Definice postižení 7
    1.2 Etiologie postižení 9
    1.3 Klasifikace postižení 10
    2 Vymezení pojmu postoje 20
    2.1 Definice a struktura postojů 20
    2.2 Vznik a funkce postojů 21
    2.3 Historie vývoje postojů a přístupu společnosti k osobám s postižením 23
    2.4 Charakteristika mladšího, staršího školního věku a adolescence 25
    3 Legislativa 28
    3.1 Povinnosti a práva osob s postižením 28
    3.2 Možnosti vzdělávání osob s postižením 29
    3.3 Sociální zabezpečení osob s postižením 31
    3.4 Pracovní uplatnění osob s postižením 33
    II PRAKTICKÁ ČÁST 36
    4 Analýza postojů dnešní mladé generace k osobám s postižením 36
    4.1 Cíl výzkumu, hlavní a vedlejší výzkumné otázky, hypotézy,
    metodologie 36
    4.2 Cílová skupina respondentů, charakteristika školského zařízení 40
    4.3 Analýza výzkumného šetření 44
    4.4 Závěry výzkumného šetření 90
    ZÁVĚR 95
    SHRNUTÍ 96
    SUMMARY 97
    SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 98
    SEZNAM TABULEK A GRAFŮ 105
    SEZNAM PŘÍLOH 112
    PŘÍLOHY 113

Zdroje:
  • 1. ARONSON, E. a kol. Social Psychology. 7. vyd. New Persey USA:
  • Pearson Education, 2010.
  • 2. BARTOŇOVÁ, M. a kol. Integrace handicapovaných na trhu práce
  • v mezinárodních dimenzích. 1. vyd. Brno: MSD, 2005. 201 s. ISBN 80-86633-31-4
  • 3. BLAŽEK, B. a kol. Krása a bolest úloha tvořivosti umění a hry v životě trpících a postižených. vyd. Praha: Panorama, 1985. 147 s.
  • 4. BRÁZDIL, J. Sociologie zdravotního postižení. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994. 49 s.
  • 5. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. 100 s. ISBN 978-80-7315-150-8
  • 6. COUTINHO, M. J., REPP, A. C. Inclusion: The Integration of Students with
  • Disabilities. Belmont: Wadsworth Publishing, 1998. 416 s. ISBN 978-053-4567187
  • 7. EDELSBERGER L. Defektologický slovník (Miloš Sovák a kolektiv). 3. upr.
  • vyd. Jinočany : H&H, 2000. 418 s. ISBN 80-86022-76-5.
  • 8. ELLINGER, S., STEIN, R. Grundstudium Sonderpädagogik. 2. vyd.
  • Oberhausen: Athena-Verlag, 2006, 504 s. ISBN 978-3-89896-267-4
  • 9. ERIKSON, E. H. Childhood and society. 2. vyd. New York: W W Norton,
  • 1963.
  • 10. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 1.vyd. Praha:
  • Portál, 2000. 256 s. ISBN 80-7178-367-6
  • 11. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika - Edukace a rozvoj osob se
  • somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008.
  • 205 s. ISBN 80-7387-014-2.
  • 12. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s.
  • ISBN 80-7178-626-8
  • 13. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
  • 14. GEIST, B. Sociologický slovník. 1. vyd. Praha: Viktoria Publishing a. s., 1992.
  • 647 s. ISBN 80-85605-28-7
  • 15. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Sociální psychologie. vyd. Praha: PdF UK, 2003. 66 s.
  • ISBN 80-72-90-118-4
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše