Popis:
Každý z nás je jiný, můžeme jak u sebe tak u ostatních hledat odchylky, které se nám zdají být nenormální. Některé však ,,splynou s davem“, jiné výrazně ovlivňují jak náš život, tak život našeho okolí. Právě tak je to i u poruchy ADHD, která významně ovlivňuje nejen život postiženého, ale i celé jeho rodiny, školy a blízkého okolí. Attention deficit Hyperaktivity Disorder je dnes velmi moderní slovo, které označuje onemocnění způsobující obtížné soustředění, nepřiměřeně zvýšenou aktivitu a impulzivitu dítěte.
Dětem se speciálními poruchami učení se u nás věnuje velká pozornost, jak z řad psychologů, tak pedagogů, avšak na děti s poruchami chování se stále trochu pozapomíná. Ve společnosti stále převládá názor, že za pojmem ADHD jsou schované všechny ,,nevychované či temperamentní“ děti.
V některých ojedinělých případech se to opravdu může stát, že se mezi psychiatricky diagnostikované děti vloudí jakýsi ,,černý pacient“, který je prostě jen rozmazlený, ale rozhodně by se to nemělo stávat pravidlem. U těchto ,,černých pacientů“ bývá většinou chyba v rodičích, kteří nechtějí řešit problémovost svých dětí a raději si ,,vyběhají papír“ , aby se tím zbavili odpovědnosti za nezvládnutou výchovu svých ratolestí.
Ve většině případů to však tak není. Hyperkinetické děti jsou neprávem nazýváni lumpy a jejich rodiče označováni za neschopné vychovatele. Toto neschopnost je často přenášena i na učitele, kteří takto postižené dítě dostanou do třídního kolektivu a opravdu si s ním mnohdy neví rady.
Proto mým hlavních cílem v diplomové práci bude poukázat na řadu praktických technik, metod a návodů, které mohou zejména učitelům pomoci v přístupu k dítěti s ADHD. Také bych chtěla zdůraznit všechny symptomy a jiná vodítka hyperkinetické poruchy, aby učitelé byli schopni laicky rozlišit dítě s poruchou od ,,černého pacienta“, a tím s ním i podle toho začít správně metodicky pracovat.
Doufám, že se mi alespoň částečně povede osvětlit problematiku dětí s poruchami pozornosti spojené s hyperaktivitou a problémů, které je v průběhu školní docházky doprovázejí.
Klíčová slova:
hyperaktivita
ADHD
nepozornost
poruchy
vztahové problémy
školní družina
dům dětí
Obsah:
- Úvod 5
1 Klasifikace ADHD 6
2 Jaké jsou děti s ADHD? 10
2.1. Hyperaktivita 10
2.2. Impulzivita 11
2.3. Nepozornost 12
2.4. Percepčně motorické poruchy 13
2.5. Poruchy paměti 13
2.6. Poruchy myšlení a řeči 14
2.7. Emoční poruchy 14
3 Problémy dětí ve škole - jak pomoci? 17
3.1. Metody výuky 20
3.1.1. Metody výuky čtení, psaní a mluveného projevu 20
3.1.2. Metody výuky psaní a slohu 23
3.1.3. Metody výuky matematiky 27
3.2. Vztahové problémy 30
3.3. Domácí úkoly a příprava 31
4 Spolupráce školy s rodiči 34
5 Učitelé, problém rekvalifikace 39
6 Volnočasové aktivity dětí s ADHD 41
6.1. Školní družina 42
6.2. Dům dětí a mládeže 44
7 Kasuistiky 46
7.1. Definování případů 46
7.2. Popis použitých metod 47
7.3. Kasuistika 1 47
7.4. Kasuistika 2 57
7.5. Kasuistika 3 61
8 Rozhovory s pedagogy 67
8.1. Cíl rozhovorů 67
8.2. Předpoklady 67
8.3. Charakteristika vzorku 67
8.4. Metody výzkumu 67
8.5. Otázky užité v rozhovoru 68
8.6. Vyhodnocení 73
Závěr 75
Informační zdroje 77
Abstrakt 79
Abstract 80