Řízení toku tacitních znalostí v rámci učící se organizace
Popis:
Diplomová práce „Řízení toku tacitních znalostí v rámci učící se organizace“ je zaměřena na oblast znalostního managementu. Věnuje se problematice tacitních znalostí a jejich významu pro organizace. Práce popisuje možnosti, jak tyto znalosti řídit a představuje nástroje, které je možné využít pro virtuální sdílení a externalizaci. Zabývá se také faktory, které ovlivňují řízení tacitních znalostí, a popisuje problémy, které s tím souvisí. Součástí práce je případová studie, která navrhuje řešení řízení tacitních znalostí v rámci odborné sekce „Informační vzdělávání uživatelů.“
Klíčová slova:
znalosti
tacitní znalosti
konverze znalostí
model SECI
socializace
externalizace
znalostní management
nástroje znalostního managementu
virtuální prostředí
informační technologie
Obsah:
- Úvod 8
1 Teoretický rámec 10
1.1 Data-informace-znalosti 10
1.2 Znalostní management 11
1.3 Učící se organizace 13
1.4 Znalostní pracovníci 14
2 Tacitní znalosti 16
2.1 Znalosti v organizaci 16
2.2 Znalostní strategie 18
2.2.1 Kodifikační strategie 19
2.2.2 Personalizační strategie 19
2.3 Koncept tacitních znalostí ve znalostním managementu 19
2.4 Trh znalostí 21
2.5 Proces konverze - model SECI 22
2.5.1 Kombinace 23
2.5.2 Internalizace 23
2.5.3 Externalizace 24
2.5.4 Socializace 25
2.5.4.1 Vyprávění příběhů 26
2.5.4.2 Komunity (Communities of Practice) 28
2.5.4.3 Učňovství 32
3 Problémy spojené s řízením toku tacitních znalostí 34
4 Faktory ovlivňující řízení toku tacitních znalostí 37
4.1 Organizační faktory 37
4.1.1 Organizační struktura 37
4.1.2 Absorpční kapacita organizace 38
4.1.3 Organizační (znalostní) kultura 39
4.1.4 Prostředí 39
4.2 Individuální faktory 41
4.2.1 Důvěra 42
4.2.2 Motivace 43
5 Řízení toku tacitních znalostí 45
5.1 Znalostní audit 45
5.2 Proces implementace řízení znalostí 47
5.3 Řízení znalostních pracovníků 49
5.4 Znalostní šumy 50
6 Technologická podpora řízení tacitních znalostí 52
6.1 Faktory ovlivňující použití technologií 54
7 Nástroje podporující řízení tacitních znalostí 58
7.1 Systémy pro vyhledávání/doporučování odborníků 60
7.2 Znalostní mapy 61
7.3 Portály 66
7.4 Systémy Knowledge Discovery 68
7.5 Groupware 70
7.6 Aplikace podporující tvorbu znalostí 73
7.6.1 Brainstorming 73
7.6.2 Myšlenkové mapy 74
7.7 Systémy elektronického publikování 76
7.7.1 CMS 76
7.7.2 Wiki 77
7.7.3 Weblogy 78
7.8 Intranet 79
7.9 Systémy podporující organizační učení 80
7.9.1 LMS 82
7.9.2 Virtuální třídy 83
7.10 Systémy pro tvorbu virtuálních komunit 84
7.10.1 Virtuální sociální sítě 85
7.10.2 Virtuální světy 87
7.11 KnowledgeMail 89
8 Příklady dobré praxe 90
8.1 Externalizace tacitních znalostí pomocí weblogů 90
8.2 Vyprávění příběhů pomocí vodcastingu 92
8.3 Dynamic Knowledge Map 94
9 Případová studie - sekce Informační vzdělávání uživatelů 95
9.1 Popis sekce 95
9.2 Důvody vzniku sekce 96
9.3 Cíl sekce 97
9.4 Potřeby sekce 98
9.5 Návrh řešení 99
9.6 Předpoklady úspěšné realizace 102
Závěr 103
Použitá literatura 104
Seznam obrázků 113
Seznam použitých zkratek 114
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.