Popis:
Společnost neustále prochází změnami, jejichž intenzita v posledních letech narůstá. Podnik, jako otevřený systém, se proto musí neustále přizpůsobovat prostředí a být připraven na další a další změny. Prostředí je stále méně předvídatelné, a pokud chtějí organizace udržet své postavení na trhu, musí hledat způsoby, jak získat konkurenční výhodu. Možnost získat tuto výhodu nabízí i znalostní management.
Intelektuální kapitál, do kterého jsou zahrnuty i znalosti, může být dnes nejcennějším aktivem podniku. Člověk, jako nositel znalostí, se tak stává nejdůležitějším aktivem podniku dneška. Jak ale uvádí Truneček , názor na postavení člověka v organizaci prošel třemi etapami: člověk - stroj, člověk - zdroj, člověk - znalost. Zatímco v éře zemědělské byla nejdůležitější půda a fyzická práce, s příchodem průmyslu se důležitost přenesla na kapitál. Přechod od společnosti industriální k dnešní společnosti byl doprovázen změnou systému tvorby bohatství. V nově příchozí době pozorujeme vzestup lidského kapitálu a vše co s sebou nese a nejdůležitější se stává tvorba hodnoty pro zákazníka.
Lidé jsou dnes považováni za základ úspěchu společnosti, protože jsou nositeli jedinečných znalostí, které nemá nikdo jiný. Tím se stávají konkurenční a nenahraditelnou výhodou společnosti. Nejedná se o výhodu jen na úrovni národní, ale s dnešní otevřeností ekonomiky sahá mnohem dál. Stejně tak již nestojí v pozadí dodavatelé a odběratelé, kteří jsou také cenným zdrojem znalostí a zapojují se do výrobního procesu. Důležitost lidského faktoru určuje i způsob spolupráce, kdy se více využívá práce v týmech a podporuje se sdílení znalostí. Důležitá je rovněž motivace a komunikace. Z funkčních organizačních struktur se přechází na struktury, které se více zaměřují na procesy a kreativní řešení problému, což v důsledku vede k větší míře liberalizace stylu řízení.
Klíčová slova:
znalostní management
získávání znalostí
sdílení známostí
implementace
měřitelnost
lidské zdroje
Obsah:
- Zadání diplomové práce 12
Úvod 13
1 Základní pojmy 13
1.1 Data, informace, znalosti 13
1.1.1 Data 13
1.1.2 Informace 13
1.1.3 Znalosti 13
1.1.3.1 Kategorie znalostí 13
1.2 Intelektuální kapitál 13
2 Znalostní management 13
2.1 Management znalostí vs. znalostní management 13
3 Práce se znalostmi 13
3.1 Strategie kodifikační 13
3.2 Strategie personalizační 13
3.3 Učňovství 13
3.4 Příběhy 13
4 Znalostní společnost 13
5 Získávání znalostí 13
5.1 Seci 13
5.1.1 Socializace 13
5.1.2 Externalizace 13
5.1.3 Kombinace a internalizace 13
6 Sdílení znalostí 13
6.1 Organizační kultura 13
6.1.1 Prvky organizační kultury 13
6.1.2 Funkce organizační kultury 13
6.1.3 Vznik organizační kultury 13
6.1.4 Organizační kultura a jedinec 13
6.2 Systémy podnikového řízení 13
6.2.1 Funkční systém řízení 13
6.2.2 Procesní systém řízení 13
6.3 Organizační struktura 13
6.4 Informační technologie a systémy 13
7 Implementace km 13
8 Měřitelnost zm 13
8.1 Definice nehmotných aktiv 13
8.2 Balanced scorecard 13
8.3 Scandia navigator 13
8.4 Tobinův ukazatel (q) 13
8.5 Intelektuální potenciál přidané hodnoty (value added intellectual potential, vaip) 13
8.6 Znalostní intenzita 13
8.7 Paprskovitý graf 13
9 Praktická část 13
9.1 Společnost 13
9.2 Předmět podnikání 13
9.3 Eko-zemědělství a dotace 13
9.4 Fotovoltaika 13
9.5 Lidské zdroje a organizační struktura 13
9.5.1 Členská schůze 13
9.5.2 Představenstvo 13
9.5.3 Útvar správa 13
9.5.4 Útvar rostlinná výroba 13
9.5.5 Útvar živočišná výroba 13
9.6 Finanční analýza 13
9.7 Strategie 13
9.7.1 Návrh na změny 13
9.8 Procesy 13
9.8.1 Návrh na změny 13
9.9 Organizační kultura 13
9.9.1 Vývoj a současný stav 13
9.9.2 Návrh na změny - nutné, vhodné a další 13
9.10 Úroveň využití informačních technologií a systémů 13
9.10.1 Současný stav 13
9.10.2 Návrh na změny 13
9.11 Lidské zdroje 13
9.11.1 Současný stav - komunikace 13
9.11.2 Návrh 13
9.11.3 Současný stav - motivace 13
9.11.4 Návrh 13
9.11.5 Vývoj a současný stav - vzdělávání 13
9.11.6 Návrh 13
9.12 Práce s daty, informacemi, znalostmi 13
9.12.1 Současný stav 13
9.12.2 Návrh 13
9.13 Závěr a výběr strategie 13
10 Měření znalostí 13
10.1 Balanced scorecard 13
10.2 Tobinův ukazatel (q) 13
10.3 Intelektuální potenciál přidané hodnoty (value added intellectual potential, vaip) 13
10.4 Znalostní intenzita 13
10.5 Pavouk 13
10.6 Knowledge economic index 13
Závěr 13
Seznam použitých zdrojů 13
Seznam tabulek 13
Seznam obrázků 13
Seznam použitých zkratek: 13
Seznam příloh: 13