Popis:
Současná doba je typická rychle se měnícím prostředím a nese s sebou výrazný vzestup nových technologií a nové moderní efektivní postupy výroby. Tyto jevy jsou způsobeny mimo jiné také stále se rozvíjející globalizací, která podporuje promptní přenosy informací, rozšíření mezinárodní spolupráce a povědomí o zásadách interkulturní komunikace. V této souvislosti jsou kladeny zvýšené požadavky na zaměstnance, na jejich znalosti a dovednosti a na schopnost přizpůsobovat se aktuálním potřebám. Lidé si jsou vědomi, že permanentní celoživotní vzdělávání je potřebné zejména v pracovní sféře, protože je požadována stále větší vědomostní základna. Ta jim pomáhá bezchybně odvádět vyžadované výkony, dosáhnout vlastního profesní rozvoje a být konkurenceschopnými na trhu práce.
Podniky, vynakládající finanční prostředky do vzdělávání svých zaměstnanců, předpokládají, že se tato investice brzy vrátí v podobě vyšších výkonů přispívajících k lepším výsledkům celého podniku a také navýšení motivovanosti zaměstnanců. Realizace vzdělávacích kurzů je často považována za zaměstnaneckou výhodu a podnik se stává pro stávající i potenciální zaměstnance atraktivním. Podniky investují do rozvoje zaměstnanců se záměrem co nejlepšího využití jejich schopností k dosažení podnikových cílů a díky tomu jsou vytvářeny příznivé podmínky pro flexibilní reakce zaměstnanců v případě změn. Vzdělávací kurzy jsou mnohdy uzpůsobeny podle určitých pracovních pozic a podle rozvojových potřeb, ale také může nastat situace, kdy jsou kurzy zřízeny pro upevňování týmového ducha.
Význam celoživotního vzdělávání neustále narůstá, dostává se do povědomí lidí a výsledným efektem je potom nabývající zájem o vzdělávání, o prohlubování znalostí a získávání dovedností, i v jejich volném čase. Tento trend zaznamenaly i vzdělávací organizace a instituce a přizpůsobily tomu své kurzy a programy rozšířením poskytovaných služeb. Současná nabídka vzdělávacích aktivit pokrývá snad veškeré oblasti lidských zájmů. Nejžádanějšími jsou zřejmě kurzy cizích jazyků, aktivity zaměřené na poznávání a vývoj vlastní osobnosti, různé psychologické přednášky či kurzy podporující manažerské schopnosti. Lidé vynakládají více vlastních finančních prostředků do vlastního rozvoje než tomu bylo v předchozích letech, protože se mění i jejich hodnoty a roste důraz na vlastní sebezdokonalování.
Klíčová slova:
vzdělávání
rozvoj pracovníků
podnikové vzdělávání
sběr dat
hypotézy
dotazníkový výzkum
Obsah:
- ÚVOD 1
1 TEORETICKÁ ČÁST 3
1.1 VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ 7
1.1.1 Vzdělávání zaměstnanců 9
1.1.2 Vzdělávání manažerů 14
1.1.3 Nové trendy v oblasti vzdělávání 17
1.2 SYSTEMATICKÉ PODNIKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ 20
1.2.1 Identifikace potřeby vzdělávání 21
1.2.2 Plánování vzdělávání 23
1.2.3 Realizace vzdělávacího procesu 24
1.2.4 Vyhodnocování výsledků vzdělávání 24
1.3 METODY VZDĚLÁVÁNÍ 25
1.3.1 Metody používané na pracovišti 26
1.3.2 Metody používané mimo pracoviště 27
1.3.3 Metody na rozhraní mezi pracovištěm a mimo pracoviště 30
1.4 HODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ 31
1.4.1 Hodnocení efektivity vzdělávání 36
2 METODICKÁ ČÁST 38
2.1 PŘEDMĚT A CÍL PRÁCE 38
2.2 POPIS ZKOUMANÉHO SOUBORU 39
2.3 SBĚR DAT 40
2.4 PRACOVNÍ HYPOTÉZY 41
2.5 POUŽITÉ METODY 42
2.5.1 Dotazování 42
2.5.2 Analýza věcných skutečností 43
3 PRAKTICKÁ ČÁST 45
3.1 PŘEDSTAVENÍ FIRMY ATAS ELEKTROMOTORY NÁCHOD A. S 45
3.1.1 Obecné informace o podniku ATAS 45
3.2 VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ ZAMĚSTNANCŮ 47
3.3 DOTAZNÍKOVÝ VÝZKUM 53
3.3.1 Všeobecné mínění o vzdělávání 53
3.3.2 Jazykové kurzy 60
3.4 OVĚŘENÍ STANOVENÝCH HYPOTÉZ 66
3.5 SHRNUTÍ 68
4 ZÁVĚR 71
LITERATURA 74
PODNIKOVÉ DOKUMENTY 75
INTERNETOVÉ ZDROJE 75
SEZNAM GRAFŮ 76
SEZNAM OBRÁZKŮ 76