Technologie podvozku motocyklu MotoStudent 2016
Popis:
Rád bych touto cestou poděkoval vedoucímu diplomové práce Ing. Jiřímu Firstovi za jeho vstřícnost a ochotu, kterou prokázal při tvorbě této závěrečné práce, ale i při samotném vývoji motocyklu. Dále mu děkuji za jeho individuální přístup a poskytnutí mnoha důležitých informací a rad.
Dále bych poděkoval členům našeho fakultního soutěžního týmu CTU - Lions, především Michalovi Růžičkovi, který jako hlavní konstruktér vytvořil většinu výrobní dokumentace.
V neposlední řadě patří můj dík své rodině za podporu, které se mi dostávalo po celou dobu mého studia.
Klíčová slova:
podvozek
zavěšení
subdodávka
konstrukce
technologičnost
nosné trubky
spojovací článek
Obsah:
- Úvod 10
1 Konstrukce podvozku moderních motocyklů 11
1.1 Význam podvozku 11
1.2 Rám 11
1.2.1 Trubkové rámy 12
1.2.2 Lisované rámy 12
1.2.3 Lité rámy 13
1.2.4 Kombinované rámy 13
1.2.5 Rámy otevřené a uzavřené 13
1.2.6 Používané typy rámů v současné době 13
1.3 Zavěšení předního kola 19
1.3.1 Teleskopická vidlice 19
1.3.2 Přední kyvné vidlice 20
1.3.3 Páková vidlice 23
1.4 Zavěšení zadního kola 24
1.4.1 Dvouramenné 24
1.4.2 Jednoramenné 25
1.5 Systém pérování a tlumení 26
2 Soutěz MotoStudent 2016 27
2.1 Co děláme 27
2.2 O soutěži 27
2.3 O motocyklu 27
2.4 Subdodávka 28
2.4.1 Motor 28
2.4.2 Brzdové třmeny a pumpy 29
2.4.3 Kola a pneumatiky 30
2.4.4 Přední vidlice 31
2.4.5 Centrální pružící jednotka 31
3 Podvozek motocyklu pro soutěž MotoStudent 2016 32
3.1 Konstrukce podvozku 32
3.1.1 Rám 32
3.1.2 Přední vidlice 33
3.1.3 Zadní vidlice 35
3.1.4 Centrální tlumící a pružící jednotka 35
3.2 Hlavní části sestavy z hlediska technologie 36
3.2.1 Dělení konstrukce motocyklu 36
3.2.2 Výroba podvozku 36
3.3 Likvidace 37
4 Navrhování výrobních postupů 38
4.1 Výrobní postup 38
4.1.1 Podklady pro výrobní postup 39
4.1.2 Dekompozice výrobního postupu 40
4.1.3 Stanovení počtu operací 40
4.1.4 Pořadí operací 41
5 Technologičnost konstrukce 43
5.1 Volba materiálu 43
5.2 Výchozí polotovar 44
5.3 Technologické základny 44
5.4 Obrobitelnost 45
5.5 Svařitelnost 45
5.5.1 Návrh svařence 46
5.5.2 Tolerance svarů 46
5.6 Přesnost výroby 46
5.6.1 Tolerování délkových a úhlových rozměrů 47
5.6.2 Tolerování uložení 48
5.6.3 Tolerování drsnosti povrchu 48
5.6.4 Řezné podmínky 48
6 Technologie výroby vybraných částí rámu 53
6.1 Výrobní dokumentace 53
6.1.1 Sestava 54
6.1.2 Soubor dílenských výkresů 54
6.2 Výrobní přípravky 54
6.2.1 Montážní a svařovací přípravek 55
6.2.2 Přípravek na ohýbání trubek 57
6.2.3 Ostatní výrobní přípravky 57
6.3 Technologie výroby hlavy řízení 58
6.3.1 Technologický rozbor součásti 58
6.3.2 Technologický postup 62
6.3.3 Poznámky k operacím 66
6.4 Technologie výroby bočnice 67
6.4.1 Technologický rozbor 68
6.4.2 Jednotlivé operace výroby 70
6.4.3 Poznámky k operacím 74
6.5 Technologie výroby nosné trubky rámu 74
6.5.1 Technologický rozbor 74
6.5.2 Jednotlivé operace výroby 76
6.5.3 Poznámky k operacím 77
6.6 Technologie výroby ploché výztuhy 78
6.6.1 Technologický rozbor 78
6.6.2 Jednotlivé operace výroby 80
6.7 Technologie výroby spojovacího článku 82
6.7.1 Technologický rozbor 82
6.7.2 Jednotlivé operace výroby 84
6.7.3 Poznámky k operacím 87
7 Návrh technologie hromadné produkce 88
7.1 Teoretická východiska 88
7.1.1 Druhy výroby dle opakování operací 88
7.1.2 Výrobní proces 89
7.2 Návrh sériové výroby motocyklu MotoStudent 90
7.2.1 Vyráběné součásti 90
7.2.2 Varianty výroby 90
7.3 Výrobní proces 92
7.3.1 Hlavní oblasti výrobního procesu 93
7.3.2 Strojní zařízení pro jednotlivé oblasti 96
8 Závěr 98
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.