Popis:
V diplomové práci se zabývám problematikou vlivu školy na sebepojetí žáků na 1. stupni. Zajímá mě, jak ovlivní úspěch-neúspěch ve škole sebepojetí žáků. Diplomová práce má část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji, co vše se skrývá pod pojmem sebepojetí, jeho vývoj, složky, co vše ho ovlivňuje. Dále popisuji, co vše ve škole (školní hodnocení, přístup učitele apod.) může ovlivnit sebepojetí žáka. Praktická část řeší vztah mezi úspěchem/neúspěchem a sebepojetím žáků na 1. Stupni.
ABSTRAKT
Práce je zaměřena na problematiku vlivu školy na utváření sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ. Zachycuje různé vlivy školy a školního prostředí na utváření sebepojetí žáka. Cílem teoretické části je zmapovat vnitřní a vnější vlivy, které na žáka na 1. stupni v souvislosti se školou působí. Teoretická část se zabývá vymezením sebepojetí jako jedním z rysů osobnosti, vývojem sebepojetí se zaměřením na žáka na 1. stupni ZŠ, osobnostními faktory žáka na 1. stupni ZŠ, které škola ovlivňuje a které mají vliv na úspěšnost ve škole a utváření sebepojetí. Dále práce mapuje různé vlivy školy a školního prostředí, jež jsou důležité pro rozvoj sebepojetí žáků. Zároveň práce zachycuje možnosti rozvoje zdravého sebepojetí žáků v běžné základní škole. Praktická část zkoumá sebepojetí žáků na konci třetího a pátého ročníku. Cílem praktické části je zjistit vztah mezi úspěšností ve škole a sebepojetím žáka na prvním stupni ZŠ. Jsou zde zpracovány údaje o tom, co znamená pro žáky samotné úspěch ve škole, je-li úspěch ve škole pro ně důležitý. Dále zkoumá, který z různých vlivů školy je pro žáky nejdůležitější a jak se liší sebehodnocení žáků třetích a pátých ročníků.
Klíčová slova:
sebepojetí
sebehodnocení
sebevědomí
osobnost
1. stupeň základní školy
vliv školy
školní úspěšnost
školní hodnocení
Obsah:
- Úvod -10-
I. Teoretická část -12-
1. Sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ -13-
1.1 Koncept „já“ a jeho struktura -13-
1.1.1 Obraz vlastního „já“ -14-
1.2 Vývoj sebepojetí -18-
1.2.1 Novorozenec a kojenecký věk (0-12 měsíců) -19-
1.2.2 Batolecí věk (1-3 roky) -19-
1.2.3 Předškolní věk (3-6 let) -20-
1.2.4 Raný školní věk (6-8 let) -21-
1.2.5 Střední školní věk (8-11 let) -23-
1.2.6 Dospívání (11-15 let) -24-
1.3 Úloha a význam sebepojetí -25-
1.4 Nezdravé sebepojetí -27-
2. Osobnost žáka na 1. stupni ZŠ -30-
2.1 Osobnost jedince - teoretická východiska -30-
2.2 Vývoj osobnosti -31-
2.2.1 Raný a střední školní věk -32-
2.3 Vlastnosti osobnosti a jejich specifika pro raný a střední školní věk -34-
2.3.1 Schopnosti -35-
2.3.2 Temperament -41-
2.4 Motivace ke školní práci -43-
2.5 Pětifaktorový model osobnosti -44-
2.6 Fyzické dispozice -46-
3. Vliv školy a školního prostředí na žáka 1. stupně ZŠ -47-
3.1 Škola jako socializační činitel dítěte raného a středního školního věku -48-
3.1.1 Sociální role -49-
3.1.2 Vrstevnická skupina -51-
3.2 Škola a rodina -52-
3.3 Školní hodnocení -54-
3.4 Učitel a jeho vztah k žákovi -60-
3.5 Možnosti rozvoje zdravého sebepojetí žáků ve škole -63-
3.5.1 Osobnostní a sociální výchova -64-
3.5.2 Kooperativní vyučování -66-
3.5.3 Projektové vyučování -68-
3.5.4 Dramatická výchova -70-
II. Praktická část -72-
4. Charakteristika výzkumného šetření -73-
4.1 Cíl výzkumu a hypotézy -73-
4.2 Použité metody výzkumu -74-
4.3 Charakteristika zkoumané skupiny -77-
5. Vyhodnocení výzkumného šetření -78-
5.1 Dotazník -78-
5.2 Popis své osoby očima druhého -96-
5.3 Stylizovaný autoportrét -102-
6. Souhrn získaných výsledků -108-
Závěr -110-
Summary -112-
Seznam literatury -113-
Příloha -117-