Popis:
Obecně je vzdělávání považováno za celoživotní proces. Nároky, které jsou na nás každodenně kladeny, požadavky, které musíme splnit, neustále se měnící situace a doba, která se žene stále dopředu. Neobejdeme se bez efektivního vzdělávání, stálého získávání nových informací a především bez jejich správného používání v praxi. Žádná firma se neobejde bez dostatečně vzdělaných a vzdělávaných zaměstnanců; schopnost rychle a dobře reagovat na požadavky trhu, zákazníků přináší konkurenční výhodu. Je proto třeba chápat vzdělávání zaměstnanců jako nástroj pro zvyšování nejen konkurenceschopnosti, ale i produktivity a loajality. Je důležité si uvědomit, že vzdělávání má přímý vliv také na firemní kulturu - tedy i presentaci firmy dovnitř, ale především navenek.
Problematika vzdělávání zaměstnanců je mi z profesního hlediska velmi blízká - již přes dva roky pracuji za pozici personalistky ve výrobní společnosti, kde mojí specializací je právě vzdělávání zaměstnanců. Proto bylo také přirozené si vybrat toto téma diplomové práce.
Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se věnuje vzdělávání a rozvoji zaměstnanců v systému personální práce. V teoretické rovině je zde pojednáno o vzdělávacích aktivitách pro nové zaměstnance, dále systému a plánu vzdělávání, uvedena je zde i procedura školícího systému, který je užíván ve společnosti, ve které pracuji. Kapitola druhá pojednává o metodách firemního vzdělávání. Základní rozdělení těchto metod je na metody používané při výkonu práce a metody používané mimo pracoviště. Mimo jejich charakteristiky jsou zde uvedeny i jejich výhody a nevýhody. Kapitola také pojednává o outdoorových programech a e-learningu, jako dalších z možných metod vzdělávání. Třetí kapitola pojednává o učící se organizaci, a organizačním učení. Čtvrtá kapitola se věnuje firemní kultuře, její charakteristice, věnuje se také kultuře v mezinárodní společnosti, která má svá specifika. Poslední kapitola diplomové práce obsahuje praktickou část, ve které jsem se na základě výzkumu zjišťovala názory a návrhy na zlepšení firemního vzdělávání od zaměstnanců výrobní společnosti ve které pracuji. Výběrový vzorek výzkumu tvoří THP pracovníci společnosti všech oddělení.
Klíčová slova:
rozvoj zaměstnanců
personální práce
firemní vzdělávání
firemní kultura
charakteristika společnosti
Obsah:
- Úvod 3
1. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v systému personální práce 5
1. 1 Vzdělávací aktivity pro nové pracovníky 5
1. 2 Systém vzdělávání pracovníků v organizaci 8
1. 3 Plán vzdělávání 11
1. 4 Procedura školícího systému 12
1. 5 Dílčí závěr 18
2. Metody firemního vzdělávání 19
2. 1 Metody používané při výkonu práce 19
2. 2 Metody používané při vzdělávání mimo pracoviště 22
2. 3 Outdoorové programy 25
2. 4 E-learning 27
2. 4. 1 Tréninkový systém LMS Academy 29
2. 5 Dílčí závěr 30
3. Učící se organizace 31
3. 1 Organizační učení a jeho styly 32
3. 2 Dílčí závěr 34
4. Firemní kultura a její charakteristiky 35
4. 1 Kultura mezinárodní firmy 38
4. 2 Vztah firemní kultury a vzdělávání 40
4. 3 Odlišnost kultur 44
4. 4 Dílčí závěr 45
5. Charakteristika společnosti 46
5. 1 Základní informace o společnosti a organizační struktura 46
5. 2 Politiky společnosti 47
5. 3 Metodologická část 48
5. 3. 1 Stanovení hypotéz 49
5. 4 Informace o průběhu výzkumu 51
5. 5 Analytická část 52
Závěr 65
Resumé 66
Anotace 67
Seznam použité literatury 68
Seznam grafů 70
Seznam tabulek 70
Seznam obrázků 71
Seznam příloh 71
Zdroje:
- ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007, 800 s. ISBN 80-247-1407-3.
- BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, 208 s. ISBN 80-247-2914-5.
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
- HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007, 240 s. ISBN 80-247-1457-8.
- KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 3. akt. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 261 s. ISBN 80-247-2202-X.
- KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. 4. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2009, 368 s. ISBN 80-7261-033-3.
- MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 80-7357-045-9.
- RADVAN, E. Poznámky k vypracování odborného textu. Brno, 2007, 21 s.
- ŘEHOŘ, A. Metodické pokyny pro vypracování bakalářské a diplomové práce. Brno: Institut mezioborových studií, 2008, 47 s.
- ŠIGUT, Z. Firemní kultura a lidské zdroje. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2004, 87 s. ISBN 80-7357-046-7.
- TICHÁ, I. Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing, 2005, 141 s. ISBN 80-86851-19-2.
- TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2004, 172 s. ISBN 80-24704-05-6.
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Pulishing, 2007, 205 s. ISBN 80-247-1904-7.
- LUBINOVÁ, Š. Firemní vzdělávání - náklad nebo investice? HRM : Human Resources Management. Praha: Economia, 2009. Roč. IV., číslo 5, ISSN 1801-4690.
- PŘIKRYL, J. Multikulturní kolektivy jsou nutností, ale vyžadují zvláštní péči. HRM : Human Resources Management. Praha: Economia, 2009. Roč. V., číslo 3, ISSN 1801-4690.
- HUČKA, M; KADLUBCOVÁ, J. Strategie a rozvoj podniku. Interní elektronický dokument.
- KONRÁDOVÁ, M. Procedure of Training Systém / Procedura tréninkového systému. Interní dokument.