Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Zavádění alternativních metod do edukačního procesu žáků na základní škole speciální

«»
Přípona
.doc
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
2750
Poslední úprava
02.01.2014
Zobrazeno
1 768 x
Autor:
cookiecrisp
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením se vzhledem k současným vzdělávacím trendům stává jednou z priorit speciálních pedagogů. Je zapotřebí neustále hledat a hlavně nacházet nové a účinné metody práce s těmito žáky. Dle citátu W. Malla můžeme konstatovat, že i žáci s těžkým postižením jsou připraveni přijímat nové podněty, zkušenosti, a je jen na nás, speciálních pedagozích, zda jim toto umožníme a staneme se tak jejich průvodci, „múzami“, při poznávání okolního světa. Ve většině školských zařízení, vzdělávajících žáky s těžkým zdravotním postižením, je dnes již samozřejmostí využívání konceptu bazální stimulace nebo alternativních metod. Během svých pedagogických praxí jsem s překvapením zjistila, že ne všechny školy s těmito přístupy a metodami pracují. Jednou z těchto škol byla i Základní škola U Trojice v Havlíčkově Brodě. Na žádost paní ředitelky byl vypracován projekt diplomové práce, který byl následně schválen. V bakalářské práci jsem se zabývala vlivem těchto metod na edukační proces dvou konkrétních žáků. Diplomová práce ve své teorii i praxi tedy navazuje na práci bakalářskou. Při realizaci výzkumného projektu jsem využila znalosti, které jsem získala při účasti na kurzech bazální stimulace, alternativních přístupů v multisenzorickém prostředí a míčkové facilitace.

Klíčová slova:

metody

pedagogika

edukace

facilitace

edukačný proces



Obsah:
  • Úvod 5
    1 Vymezení řešené problematiky 7
    1.1Legislativní opatření vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením, terminologie 7
    1.2 Možnosti vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením 9
    1.3 Vzdělávací programy užívané na základní škole speciální 12
    1.4 Specifika ve vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením 18
    2 Vybrané metody práce v základní škole speciální 21
    2.1 Bazální stimulace 21
    2.2 Bazální komunikace 26
    2.3 Míčková facilitace 29
    2.4 Wilbarger brushing protocol 32
    2.5 Masáže 33
    3 Základní škola, Speciálně pedagogické centrum a Školní družina U Trojice, Havlíčkův Brod 38
    3.1 Charakteristika školy 38
    3.2 Organizace školy 40
    3.3 Mimoškolní aktivity 42
    3.4 Spolupráce s dalšími organizacemi 44
    4 Zavádění alternativních metod do edukačního procesu žáků na základní škole speciální 46
    4.1 Cíl diplomové práce 46
    4.2 Charakteristika zkoumaného souboru 47
    4.3 Analýza případových studií 57
    4.4 Vyhodnocení a doporučení pro praxi 62
    Závěr 68
    Shrnutí 69
    Summary 69
    Literatura 71
    Seznam příloh 76

Zdroje:
  • AQUILLA, P., SUTTON, S., YACK, E. Building bridges through sensory integration. Arlington : Future Horizons, 2002. ISBN 978-1-932565-45-0.
  • BARNES, M., FLETCHER, J., FUCHS, L., LYON, R. Learning Disabilities. London : Guilford Press, 2006. ISBN 9781593856274.
  • BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie - texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-161-4.
  • BEZŮŠKOVÁ, M. Metody regeneračních procedur u osob s mentálním postižením. Praha : Modrý klíč, 2003.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie - speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
  • FAJMONOVÁ, J., CHOVANCOVÁ, M. Možnosti využití snoezelenu při práci s žáky ZŠ speciální. Praha : IPPP, 2008. ISBN 978-80-86856-39-1.
  • FARELL, M. Debating special education. Abingdon : Routledge, 2010. ISBN 0-203-85245-I.
  • FIKAROVÁ, A. Analýza využití alternativních metod péče v multisenzorickém prostředí. Bakalářská práce. Brno : Masarykova Univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra speciální pedagogiky, 2009. Vedoucí bakalářské práce Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
  • FRÖHLICH, A., HEINEN, N., LAMERS, W. Texte zur Körper- und Mehrfachbehindertenpädagogik. Düsseldorf : Verl. Selbstbestimmtes Leben, 2001. ISBN 3-910095-50-X.
  • GULLIFORD, R., UPTON, G. Special educational needs. London : Routledge, 1992. ISBN 0-415-07124-0.
  • HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha : Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
  • HANÁK, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha : IPPP, 2005. ISBN 80-86856-10-0.
  • HAŠPLOVÁ, J. Masáže dětí a kojenců. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-652-0.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše