Popis:
Současný svět je charakterizován jako globální, turbulentní a chaotický. Globální svět je více propojený, přináší nové možnosti, nové příležitosti, nové technologie a nová ohrožení. Globalizace změnila svět a změnila podmínky na jednotlivých trzích. Chtějí-li firmy v tomto světě obstát, musí změnit své myšlení a chování. Zásady a dlouhodobá paradigmata, která platila v minulosti, nejsou již mnohdy v dnešních podmínkách zcela aktuální. Mění se a narůstají nároky firem na jejich udržení se na trhu a jejich schopnost obstát v těžké a tvrdé konkurenci. Přežijí jen ti největší, nejbohatší či nejsilnější?
Zdá se, že i paradigma neochvějného postavení velkých, neúprosných a rozpínajících se nadnárodních gigantů již tak zcela neplatí. Téměř ve všech ekonomikách celé Evropy zaujímají významné místo malé a střední podniky.
Malé a střední podniky jsou páteří většiny evropských ekonomik. V roce 2012 Evropská komise zveřejnila výsledky průzkumu výkonnosti malých a středních podniků. Navzdory náročnému prostředí, v roce 2012 malé a střední podniky vydrželi v zemích EU jako páteř evropského hospodářství.
Existence malých a středních podniků je pro společnost nepostradatelná. Malé a střední podniky jsou většinou těsněji spjaty s regionem, ve kterém působí. Danému regionu jsou ekonomickým přínosem, protože efekty z jejich podnikání většinou zůstávají v regionu. Kromě ekonomického významu mají význam sociální (vytvářejí pracovní místa v regionech), obslužný (dodávají své výrobky a služby ke spotřebitelům nebo dalšímu zpracování jako subdodavatelé) a společenský ve smyslu účasti na dění v daném regionu (charitativní a jiné společenské akce, podíl na urbanizaci měst, atd.). Malé a střední podniky jsou protipólem velkých podniků. V České republice tvořili v roce 2011 malé a střední podniky cca 99,84 % ze všech aktivních podniků, čímž se významně podílejí na zaměstnanosti a mají ve společnosti nezastupitelnou pozici.
Klíčová slova:
konkurence
podnikatelské prostředí
marketingový mix
analýza
pasportizace
porterova analýza
syntéza
Obsah:
- 1. Úvod 5
2. Teoreticko-metodická východiska 7
2.1 Vymezení pojmu podnik a pojmů souvisejících 7
2.1.1 Podnik a podnikatel 8
2.1.2 Podnikání versus podnikavost 9
2.1.3 Malé a střední podnikání 10
2.2 Vymezení pojmu konkurenceschopnost a pojmů souvisejících 11
2.2.1 Konkurence 12
2.2.2 Konkurenceschopnost 17
2.2.3 Konkurenční výhoda 21
2.2.4 Konkurenční strategie 22
2.3 Vymezení pojmu podnikatelského prostředí a okolí podniku 26
2.4 Metody analýzy podnikatelského prostředí 29
2.4.1 PESTLE analýza 29
2.4.2 Pasportizace podnikatelského prostředí 30
2.4.3 Porterova analýza pěti konkurenčních sil 31
2.4.4 SWOT analýza 32
2.5 Metody analýzy portfolia 34
2.5.1 BCG Matice 34
2.5.2 GE Matice 36
2.6 Nástroje marketingového mixu 38
2.6.1 Produkt 38
2.6.2 Cena 39
2.6.3 Distribuce 40
2.6.4 Propagace 40
3. Charakteristika podniku a jeho činnosti 42
3.1 Historie podniku 42
3.2 Současný stav 43
3.3 Organizační struktura podniku 44
3.4 Portfolio výrobků 44
3. 5 Cíle a vize podniku 45
4. Analytická část 47
4.1 PESTLE analýza 47
4.1.1 Politické vlivy 47
4.1.2 Ekonomické vlivy 48
4.1.3 Sociální vlivy 51
4.1.4 Technologické vlivy 53
4.1.5 Legislativní vlivy 54
4.1.6 Ekologické vlivy 56
4.2 Pasportizace podnikatelského prostředí 57
4.2.1 Historické souvislosti území 57
4.2.2 Charakteristika lokality moravskoslezského regionu 58
4.2.3 Struktura obyvatelstva 58
4.2.4 Infrastruktura 59
4.2.5 Podnikatelské prostředí 59
4.3 Porterova analýza pěti konkurenčních sil 60
4.3.1 Vyjednávací vliv odběratelů (zákazníků) 61
4.3.2 Vyjednávací vliv dodavatelů 61
4.3.3 Soupeření mezi existujícími konkurenty 65
4.3.4 Hrozba nově vstupujících firem 70
4.3.5 Hrozba substitučních výrobků 71
4.4 SWOT analýza 73
4.5 BCG matice 85
5. Syntéza a doporučení 86
5.1 Syntéza provedených analýz 87
5.1.1 Syntéza PESTLE analýzy 87
5.1.2 Syntéza Pasportizace podnikatelského prostředí 87
5.1.3 Syntéza Porterovy analýzy pěti konkurenčních sil 87
5.1.4 Syntéza SWOT analýzy 89
5.1.5 Syntéza BCG matice 93
5.2 Doporučení 93
5.2.1 Návrh na získání podlicence k užívání značky 94
5.2.2 Návrh na změnu právní formy 95
5.2.3 Návrh na novou organizační strukturu 96
5.2.4 Návrh na utlumení výroby produktů z kvadrantu bídných psů 97
5.2.5 Návrh na posílení marketingu 98
5.2.6 Návrh na spolupráci s odbornými školami 98
6. Závěr 100
Seznam použité literatury 102
Seznam zkratek 108
Prohlášení o využití výsledků diplomové práce 109
Seznam příloh 110