Popis:
Životní spokojenost by měla být prioritou každého člověka. Spokojeností se rozumí nejen současná, ale i celková, dlouhotrvající životní situace daného jedince. Životní spokojenost může být vedlejším úkazem, ale také výsledkem průběhu přizpůsobování se pracovním i mimopracovním, osobním podmínkám života člověka. Může také ovlivňovat naše budoucí bytí. Naši spokojenost hodnotíme podle rozdílu mezi skutečností a naším očekáváním.
Kvalitu života, nebo li životní spokojenost je velmi těžké definovat, jelikož je velmi mnohotvárná. V publikacích můžeme najít rozdílné atributy životní spokojenosti a jejich dělení. V předkládané diplomové práci jsou atributy kvality života rozděleny do několika základních skupin, okruhů, které mohou ovlivňovat životní spokojenost. S ohledem na rozdílnost lidí není možné obsáhnout všechny atributy spokojenosti, jelikož každého člověka dělá šťastným něco jiného.
Diplomová práce se zabývá tématem „Životní spokojenost učitelů“. Vzhledem k mému povolání a studovanému oboru mě zaujalo zaměření na profesi učitelů, kteří jsou v dnešní době vystavováni velkému psychickému napětí ve svém zaměstnání. Právě proto práce pojednává o úrovni spokojenosti učitelů. Práce je rozdělena do dvou částí- teoretické a praktické. Teoretická část pojednává o samotné učitelské profesi, jejích charakteristikách a nárocích na ni. Dílčí kapitola teoretické části se snaží zachytit a popsat co nejširší okruh atributů, které mají vliv na životní spokojenost člověka. Praktická část je tvořena samostatným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit míru spokojenosti učitelů v jednotlivých podoblastech lidského života a porovnat ji v závislosti na délce vykonávané praxe ve školství. Přínosem diplomové práce by mělo být zjištění, jak délka praxe ovlivňuje životní spokojenost učitelů. K výzkumu byl použit nestandardizovaný dotazník, který vyplnilo 60 učitelů ze tří základních škol v Karlovarském kraji.
Bohužel se v dnešní uspěchané době zvyšuje počet nespokojených lidí, a proto by měl být naším cílem takový život, ve kterém bychom my sami byli spokojení.
Klíčová slova:
učitelská profese
životní spokojenost
kvalita života
odolnost
databáze prací
spokojenost učitelů
Obsah:
- Úvod -6-
I. Teoretická část -7-
1. Učitelská profese -7-
1. 1 Vymezení pojmu učitel -7-
1. 2 Charakteristiky učitelské profese -8-
1. 2. 1 Profesně- demografické charakteristiky -8-
1. 2. 2 Specifikace profesních aktivit učitele -9-
1. 3 Nároky na učitelskou profesi -10-
1. 3. 1 Sociální role učitele -10-
1. 3. 2 Osobnostní předpoklady potřebné pro výkon učitelské profese -10-
1. 3. 3 Profesionalizace školství -11-
1. 4 Pracovní zátěž učitelů -12-
1. 4. 1 Profesiografický rozbor učitelské profese -12-
1. 4. 2 Pracovní prostředí -12-
1. 4. 3 Učitelský stres a jeho důsledky -13-
1. 4. 4 Syndrom burnout -13-
2. Životní spokojenost (kvalita života) -15-
2. 1 Štěstí -15-
2. 1. 1 Štěstí v širším a užším slova smyslu -16-
2. 1. 2 Rozměry (dimenze) štěstí -16-
2. 2 Radost -17-
2. 3 Uspokojení potřeb -17-
2. 4 Duševní rovnováha -18-
2. 5 Zdraví -19-
2. 6 Odolnost -19-
2. 6. 1 Odolnost a práce -20-
2. 7 Sociální vztahy -20-
2. 8 Pracovní spokojenost -21-
2. 8. 1 Pracovní spokojenost učitelů -21-
2. 9 Úspěch -22-
3. Informační zdroje- databáze prací a článků
Na téma „životní spokojenost učitelů“ -23-
II. Praktická část -24-
1. Cíle a úkoly výzkumu -24-
2. Metodika výzkumu -24-
3. Charakteristika vzorku respondentů -25-
4. Interpretace výsledků výzkumu -27-
5. Shrnutí výzkumné části -49-
Závěr -51-
Resumé -52-
Résumé -53-
Seznam literatury -54-
Seznam příloh -56-