Popis:
Úvod
Dnešní globální prostředí vyžaduje, aby organizace měly k dispozici jasnou vizi a směr, kterým se chtějí dále ubírat. K tomu slouží tzv. strategické plány, podle kterých lze posuzovat kvalitu podnikatelského jednání.
Ten kdo si myslí, že strategii nepotřebuje, se velmi mýlí. Firmy, které se zmítají ve velkých potížích, z bídy nevytrhne a jejich problémy zcela určitě nevyřeší pouhé jednotlivé dílčí operativní opatření. Je nutné provést analýzu příčin těchto potíží, stanovit si, kam firmu chceme dovést, jaké jsou základní cíle firmy, formulovat operace, jimiž tyto cíle dosáhneme a zároveň tyto operace realizovat.
Avšak i firma, jež si dobře vede a dosahuje dobrých ekonomických výsledků, potřebuje strategii. Právě firmy na výsluní jsou nejvíce ohroženy, jelikož jim hrozí tzv. Ikarův efekt, kdy po dlouhém pobytu v popředí úspěchu hrozí prudký pád. Proto i dobré firmy si neustále dělají starosti, přemýšlejí o budoucnosti a stále svou strategii aktualizují.
Sama denně pozoruji, že se vše stále rychleji a neustále mění, každým dnem vznikají nové, převratné události, jejichž vliv se bleskově šíří do celého světa a právě proto v rychle se měnícím, globálním a chaotickém světě firmy potřebují strategii více než kdy jindy. Jedná se o strategii zcela nového typu, která umožňuje firmám nejen velmi rychle reagovat na probíhající změny, ale tyto změny předvídat a dokonce je aktivně vytvářet.
Mou snahou v této eseji je vyhmátnout to nejpodstatnější, ucelit si názor na strategické řízení a pochopit a zpřehlednit všechny složky jež tento pojem v sobě zahrnuje.
Klíčová slova:
strategické řízení
plánování
myšlení
předvídání
vize
cíle
Obsah:
- Úvod 3
1. Strategie a strategické řízení 4 - 5
2. Strategické plánování 5
3. Strategické myšlení 6 - 7
4. Strategické předvídání 8
5. Strategická vize a cíle 9 - 10
Závěr 11
Seznam použité literatury 12
Zdroje:
- BĚLOHLÁVEK, František; KOŠŤAN, Pavol; ŠULEŘ, Oldřich. Management. Brno: Computer Press, 2006. 724 s. ISBN 80-251-0396-X
- SOUČEK, Zdeněk. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional publishing, 2003. 213 s. ISBN 80-86419-47-9