Tématické okruhy Ideové základy 3: Základy evropské civilizace
Studijní materiál53 s. / 2. roč. / pdf
1. okruh: VÝZVA KRIZE- dochází k výrazné proměně evropské civilizace - přesněji řečeno ke konci celé epochy, jejížvlastností bylo, že byla civilizací evropskou→ konfrontace s novými otázkami: Když končí tato epocha typicky evropské civilizace, znamená to konec projektu Evropa (toho co také můžeme nazvat jako společný evropský dům)? Znamená to, že kulturní i historická rozmanitost vlastní našemu civilizačnímu okruhu ztrácí svůj integrující prvek - ještě víc - totiž schopnost tvořit jediný domov, ...
|
|
1,4 |
2x |
|
Platonova kritika demokracie
Seminární práce19 s. / 3. roč. / pdf
Tato seminární práce se bude zabývat Platónovým pojetím demokracie, přesněji jeho kritikou tohoto politického systému. Zvolil jsem si toto téma, jelikož si myslím, že žijeme v době, kdy se vyspělý západní svět snaží onu demokracii vybudovat a ve velké míře také propagovat do všech končin naší země. Proto mě začalo velmi zajímat, co na oné demokracii vadilo tak velkému mysliteli jako byl Platón a hlavě proč. Pokusím se tedy interpretovat jeho postoj vůči demokracii a také poukázat na možné důvody...
|
|
0,4 |
5x |
|
Pojetí dobra a zla - seminární práce Filosofie pedagogiky
Seminární práce12 s. / 1. roč. / pdf
Co je dobro a co zlo? Jaké jsou kořeny lidského zla? Ano lidského, protože vesmír a příroda kolem nás je z tohoto lidského pohledu neutrální. Aspoň si to myslíme. Když někde vznikne přírodní katastrofa mluvíme o náhodě a ne zlém úmyslu.Je-li však zahrnut lidský faktor, hodnotíme vždy v kategorii dobra a zla, mluvíme o úmyslu. Je to proto, že člověk má svobodu rozhodování a za ni následně nese také odpovědnost. U kořenů zla je možná lidské rozhodování, které sleduje nějaký cíl, nejčastěji prospěc...
|
|
0,3 |
4x |
|
Robert F. Murphy - Úvod do kulturní a sociální antropologie (kniha)
Studijní materiál229 s. / 2. roč. / pdf
Úvod do kulturní a sociální antropologie je učebnicí pro úvodní kursy kulturní a sociální antropologie. Může rovněž sloužit jako přehled oboru pro zájemcez řad veřejnosti. Poprvé byla tato kniha vydána v roce 1978 jako Uvedení do sociální antropologie a změna titulu odráží rostoucí důraz, který klade na pojem kultury. Přes změnu titulu zůstalo oběcné zaměření a účel díla stejný: jeho cílem je podat čtivou a intelektuálně povzbuzující alternativu klasické učebnice, má být úvodem do antropologie, ...
|
|
37,3 |
1x |
|
Malá filosofie člověka - Slovník filosofických pojmů
Skripta140 s. / 1. roč. / doc
ÚvodemTato knížka vznikla z přednášek úvodu do filosofie, určených především pro studenty jiných oborů, pro něž je filosofie součástí společného základu. Může však posloužit i jako první uvedení do pestrého světa filosofické problematiky studentům oborové filosofie, učitelům a dalším zájemcům.Jako řada jiných oborů lidské činnosti je i filosofie v současné době velice mnohotvárná a často rozptýlená. Množství publikací a časopisů už nemůže nikdo obsáhnout, a tak se filosofická diskuse rozpadá do ...
|
|
1,0 |
0x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / docx
1. HLAVNÍ OKRUHY ZÁJMU ANTROPOLOGIE Čím se zabývá, co je její předmět, kulturní kodifikace, adheze, co znamená primitivní spol., hlavní disciplíny a., základní pojmy - etnocentrismus, kulturní relativismus…, metodyČím se antropologie zabývá? Co je její předmět?- antropologie se ptá „Co jsme vlastně za bytosti?“, antropologie je tak rozborem nás samotných- tématem (knihy) jsou způsoby, jimiž se lidé vyrovnávají se svým společenským prostředím; tyto způsoby jsou ale mnohem různorodější, než lidská...
|
|
0,1 |
14x |
|
Vývoj a perspektivy mezináboženského dialogu - Distanční pomůcka
Skripta17 s. / 3. roč. / pdf
1. Postup domácí přípravy a práce s distanční pomůckou• Předmět „Ideové základy transkulturní komunikace 6: Vývoj a perspektivy mezináboženského dialogu" seznamuje studenty s aktuálními otázkami mezináboženského dialogu. Nastíní vývoj vztahů mezi náboženstvími v dějinách, přičemž proti ideologii střetu představí jako reálnou alternativu dialog. Reflexe mezináboženského dialogu je sledována rovněž v kontextu teologických komparativních studií. Pro katolickou církev byl v otázkách vztahu k nekřesť...
|
|
0,6 |
1x |
|
Vypracované státnicové okruhy - Etická a ideová východiska
Státnicové otázky182 s. / 3. roč. / docx
1. Myšlení starověku - překonané cesty nebo živý odkaz?Role idejí v dějinách lidstva, myšlení-věda-filosofie-náboženství-umění, moudrost staré Indie a Egypta, čínská moudrost a filosofie, řecká filosofie do Sókratova vystoupení Role idejí v dějinách vývoje lidstva- idea = myšlenka, nápad, smysl, význam, pojem, podstata- zamyšlení se nad problémy světa a věčnými otázkami lidského bytí- ideje - jako naděje → myšlenky a díla mohou pomoci a poradit• vyřešení vlastní existence • vymezení se z živočiš...
|
|
0,5 |
6x |
|
Přednášky z předmětu Databázové systémy pro humanitní obory
Přednášky27 s. / 2. roč. / doc
DATA= údaje, fakta, atributy- jsou vyjádřením stavu- hodnota: cena pořízení + cena za uchování + cena za údržbu + cena daná jejich informačním obsahemDATA A INFORMACEData:- reprodukce jakýchkoli faktů v realitěInformace:- význam, který lidé dávají datům, slouží jako základ pro :• rozhodování• vykonávání úkonůdata: objektivníinformace: subjektivníINFORMAČNÍ SYSTÉMY- cíle informačních systémů se mění v závislosti na vývoji- jeho posláním je „zlepšit výkonnost v organizacích prostřednictvím užívání...
|
|
0,2 |
0x |
|
Zápisky z přednášek z předmětu Antropologie sídelních forem
Poznámky18 s. / 3. roč. / docx
Antropologie sídelních forem- O tom, jak čl. proměňuje svět, jak se otiskuje do okolního světa- Jak životní prostor vyjadřuje nás samotné, naše hodnoty- Zpětně, jak okolí působí na nás, a jak se okolní svět do nás utiskuje a spoluutváří naše hodnoty- Vývoj architektury se dá rozdělit do období» nomádská K bez stálých sídel» epocha s trvalými sídli - starověk, středověk» industrializace - vytváření umělého světa, ovládání světa- v historické perspektivě sledovat sídelní formy - jak utváří- zacílí...
|
|
0,1 |
5x |
|
Poznámky z předmětu Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Poznámky20 s. / 3. roč. / docx
Antropologie rodinyVztah mezi biologickou daností a kulturouVztah mezi jedincem a společnostíRodina a její příbuzenské systémy - jakási laboratoř, nacházíme ji v každé kultuře, můžeme hledat kulturní vzorce, komparace.Má vliv na všechny vrstvy života člověka, na politický, ekonomický život. Tradiční společnosti - vše je propojenoModerní společnost - také hraje zásadní roli, ale už rozdělenéNeplati to tak úplně, je třeba to relativizovat - i v tradiční společnosti najdeme instituce - např. tajné ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit
Studijní materiál141 s. / 3. roč. / pdf
Cílem sborníku Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit je diskutovat konceptuální východiska multikulturalismu, jakož i možnosti aplikace tohoto konceptu do sféry praktické politiky. Zveřejněním statí domácích badatelů na poli sociální antropologie a příbuzných společenskovědních disciplín bychom rádi navázali jednak na zahraniční kritické reflexe multikulturalistických teorií i politických praxí a jednak na diskuse, které se poslední dobou rozvířily v České republice stran řešení ...
|
|
2,3 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky z předmětu Etická a ideová východiska
Státnicové otázky100 s. / 3. roč. / rar
1. MYŠLENÍ STAROVĚKU - PŘEKONANÉ CESTY NEBO ŽIVÝ ODKAZ?Role idejí v dějinách lidstva, myšlení-věda-filosofie-náboženství-umění, moudrost staré Indie a Egypta, čínská moudrost a filosofie, řecká filosofie do Sókratova vystoupeníÚvod: PROMYŠLENÍ HLUBOKYCH OTÁZEK JAKO ZNAK VYSPĚLÉ SPOLEČNOSTIMá-li být lidské společenství úspěšné a dosahovat postupného zlepšování situace člověka ve světě, nemůže rezignovat na promýšlený zásadních otázek spojených se životem. Jaká je povaha světa? Jak nejlépe organiz...
|
|
2,6 |
8x |
|
Vypracované okruhy ke zkoušce - Komparace společenských, hospodářských a politických systémů
Vypracované otázky32 s. / 3. roč. / docx
1. DEFINOVÁNÍ A VYSVĚTLENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮFilozofie a polis:• Polis: obec, řecký městský stát• Politika: starost o veřejné záležitosti• Societas (latinsky): společnostStát Z latinského STATUS = stav, pořádek. Pojem se objevuje od 16. století (jako res publica, imperium=říše, regnum=království). Definice: Společenství lidí žijících na stejném ohraničeném území, dodržujíc určitá pravidla, normy (vyplývající z legislativy), prostřednictvím státu získávají lidé také určité výhody. Znaky:• instituce...
|
|
0,1 |
5x |
|
Antropologie jazyka, národa a národnosti - výpisky z přednášek
Poznámky18 s. / 3. roč. / docx
1. Jazyk jako predmet antropologie- studovat jazyk je důležitou složkou studuji kultury- jazyk ve smyslu jazykové komunikace je nedílnou součásti kultury a podmínkou jejího vývoje Interdisciplinární obor mezi lingvistikou a antropologii- své francii spise etnologie, u nás příklon k etnografické nálepce- soc.a kulturni antropologie - boas, malinowski, moz, stross,- antropologická lingvistika je tautologii - nemá cenu říkat antropologická, už to v tom vyjádřeni je, jazyk používají jen lide, proto ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Vypracované státnicové okruhy z předmětu Antropologie jazyka, národa a národnosti
Státnicové otázky24 s. / 3. roč. / docx
I. Jazyk jako předmět antropologických studiíLingvistická antropologie, etnolingvistika, etnografie komunikace, lingvistický relativismus, Readr: Murphy, Duranti, Sapir• studium jazyka nelze oddělit od pokusu porozumět kultuře• Jazyk ve smyslu symbolické komunikace je ústřední součásti každé lidské kultury • Jazyk je podmínkou vývoje kultury ve smyslu kumulovat zkušenosti, technologie a dal stavět na již existujících• Lingvistická antropologie - interdisciplinární obor, na hranici mezi lingvisti...
|
|
0,2 |
8x |
|
Výpisky z přednášek - Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / docx
ANTROPOLOGIE RODINY- souvisí s ní: antropologie, etnografie, sociologie, psychologie, dějiny umění, sociální dějiny RODINA - zvláštní sociální a ekonomická jednotka, složená nejméně z jednoho nebo dvou rodičů a jejich dětí, jejichž vztah je založen na příbuzenství a jsou mezi nimi určitá vzájemná práva a povinnosti.- vzniká uzavřením manželství a zplozením nebo adopcí dětí - formy rodiny se liší, nejmenší rodinu představuje nukleární rodina - svazek rodičů a jejich dětí. Podle některých antropol...
|
|
0,1 |
2x |
|
Úvod do kulturní a sociální antropologie - distanční pomůcka
Studijní materiál95 s. / 3. roč. / pdf
KONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYDistanční pomůcka kopíruje témata okruhů ze sylabu. Každé téma je uvedeno přednáškou, která poskytne studentům vhled do problematiky. Každý z okruhů je v distanční pomůcce uveden stručnou charakteristikou, cíli a klíčovými slovy. Stěžejní část pak tvoří odkazy na podklady pro další studium, sestávající se převážně z internetových odkazů. Následuje literatura ke studiu, na jejímž základě pak studenti vypracovávají zadané úkoly.Metodologie práce s distanční pomůckou: Pomů...
|
|
1,7 |
2x |
|
Ideové základy transkulturní komunikace: Dějiny spiritualit Evropy - distanční pomůcka
Studijní materiál19 s. / 3. roč. / pdf
Předmět „Ideové základy transkulturní komunikace 4: Dějiny spiritualit Evropy“ seznamuje studenty se základními tématy duchovních dějin Evropy. Student získá základní informace o duchovních kořenech evropské civilizace. V rámci přednášek jsou představeny hlavní spirituální proudy Evropy již od předkřesťanských dob. Stěžejním zájmem je vyvážená prezentace různorodosti křesťanských spiritualit, které na tomto kontinentu vznikaly od počátečního období patristiky, přes středověk, novověk až po souča...
|
|
0,5 |
4x |
|
Vypracované státnicové okruhy - Areál a filologická studia a komparace konkrétních areálů
Státnicové otázky140 s. / 3. roč. / rar
1. FILOLOGICKÉ A AREÁLOVÉ STUDIUM: SHODY, ROZDÍLY A SPOJITOSTIAreálové studium = obohacení filologických věd Metodologické východisko (areal.st.) byl projekt integrované žánrové typologie (brněnské pojetí literární komparatistiky a genologie) + areálová koncepce (počíná Josefem Dobrovským a slavistickou školou 18. a 19. st., ne americkými areálovými studiemi!). Nejen obohacení filologické výuky z hlediska informací a kontextové šíře, ale i důležitý metodologický posun, který bychom mohli charakt...
|
|
1,3 |
3x |
|
Robert F. Murphy - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Skripta198 s. / 3. roč. / pdf
Úvod do kulturní a sociální antropologie je učebnicí pro úvodní kursy kulturní a sociální antropologie. Může rovněž sloužit jako přehled oboru pro zájemce z řad veřejnosti. Poprvé byla tato kniha vydána v roce 1978 jako Uvedení do sociální antropologie a změna titulu odráží rostoucí důraz, který klade na pojem kultury. Přes změnu titulu zůstalo obecné zaměření a účel díla stejný: jeho cílem je podat čtivou a intelektuálně povzbuzující alternativu klasické učebnice, má být úvodem do antropologie,...
|
|
2,9 |
21x |
|
Křesťanské pojetí člověka ve středověku a nyní
Seminární práce9 s. / 3. roč. / doc
ÚvodKřesťanství zaujímá ve společnosti důležité postavení. Nynější pohled na osobu ve filosofické antropologii, je založena hlavně na křesťanské nauce. Já jsem si toto téma zvolila z osobního zájmu o pojetí člověka, jak v náboženstvích obecně, tak i konkrétně v katolické církvi. 1. Člověk jako obraz BohaObrovský posun ve výkladu člověka nastává v době rozpadu a zániku řeckého a římského filozofického myšlení. Do pozadí ustupuje myšlenka, že člověk má usilovat o sebepoznání a sebezdokonalení, s c...
|
|
0,1 |
1x |
|
Přednášky z předmětu Antická a středověká filosofie
Přednášky29 s. / 3. roč. / doc
I.VZNIK FILOSOFIEŘecko- 7./8. st. př. n. l.- z filosofie se postupně začaly vydělovat speciálmí vědy- vznik umění- navazovali na ně Římané, renesance,…; literatura, sochařství, architektura- sociální a pol. organizace- DEMOKRACIEŘím- nebyl zde takový smysl pro věduFILEIN+SOFIA- moudrost- vědět to podstatné- pro Řeky byla fifie nový způsob jak rozumět člověku- objevili fci racionality v životě čl. (rácio- rozum) = užívání lidského rozumu, myšlení hl. nástroj- racionalita- hledání souvislostí mezi...
|
|
0,2 |
0x |
|
Murphy: Úvod do kulturní a sociální antropologie
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / doc
-Kapitola 1- Prolog• Primitivní znamená v antropologii označení společnosti,která nemá písmo,rozdělení podle tříd,etnických skupin a zaměstnání; má jednoduchou spol.organizaci,jednoduché technologie; malý počet členů• 4 antropologické disciplíny: soc.a kult.antropologie,antropologická lingvistika,fyzická antropologie,archeologie• Pronikání západního světa do každého kouta planety se stalo primitivním společnostem osudným (lidé loveni,pobíjeni,umírali na přivezené nemoci )• Kultura je mechanismu...
|
|
0,3 |
2x |
|
Prezentace z předmětu Antropologie rodiny a příbuzenství
Prezentace147 s. / 3. roč. / rar
Antropologické studium příbuzenství• Rodina a principy příbuzenské organizace jsou jedním ze základním a univerzálních principů, které jsou využívány k udělení smyslu lidské existence a zkušenosti.• Vyjadřují: • V jakých jsme vztazích s ostatními lidmi. • Jak se v těchto vztazích máme chovat. • Jaké chování máme čekat od ostatních. • Říkají nám, koho si máme vzít, kde máme žít, jak máme vychovávat děti, jaké předky uctívat, jak řešit problémy, jakou zemi obdělávat, jaký majetek zdědíme, ke komu ...
|
|
0,8 |
1x |
|
P. Horská, M.Kučera. E. Maur, M. Stloukal: Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy; Panorama, Praha 1990
Studijní materiál14 s. / 3. roč. / doc
P. Horská, M.Kučera. E. Maur, M. Stloukal: Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy; Panorama, Praha 19901. Života a smrt v pravěké Evropě• Před 5 - 6 mil. lety , V a J Afriky - od hominidů Australopithecus se oddělila nejstarší vývojová větev - „člověk zručný“ Homo habilis. - začátek přetváření přírody, výrobní nástroje a zkušenosti předávány následujícím generacím. Zdokonalil se i nástroj komunikace - jazyk. Měnila se i biologická tvářnost člověka. Díky vývoji výrobních sil potřeba dokonalejš...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Osobnosti české filozofie
Přednášky21 s. / 3. roč. / doc
1. PŘEDNÁŠKAdoporučená literatura:1. Josef Král - Československá filosofie2. Ontologie českého a slovenského myšlení3. Slovník české filosofie, BrnoPOČÁTKY- filosofické povědomí se rozvíjelo při církevních školách (Pražská kapitula, 13.století - vyučování aristotelské filosofie, 1348 vzniká Karlova univerzita a Pražské učení)- snahy o rozšíření filosofie mimo univerzitydílo Tomáše Štítného ze Štítného (asi 1331) - pokouší se jako laik vysvětlovat principy křesťanského učení- jedná se o naučení, ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Výpisky ze skript ku předmětu Úvod do kulturní a sociální antropologie
Poznámky35 s. / 3. roč. / doc
Kapitola 1. Prolog1. náznaky vývoje lidské kultury- před 5 mil.let- vých.Afrika- australopiték- vzpřímená chůze na zadních končetinách, jejich mozek se postupně zvětšoval- pohybovali se v malých tlupách, živili se lovem zvířat či sběrem rostlin, vyráběli první historické zbraně. .Rozlišující charakteristikou lidstva je vysoká inteligence- vzpřímené držení těla vedlo k zvětšení lebky, přední končetiny byly použity pro nové účely- tyto prvky podporovaly společenskost. Rozvoj manuální zručnosti a n...
|
|
0,3 |
1x |
|
Metodologie humanitních věd - poznámky z přednášek
Poznámky23 s. / 3. roč. / pdf
Metodologie humanitních věd‐ Poznámka k označení „humanitní vědy“: Pojem věda se v evropské tradici používá v souvislosti s přírodními, exaktními vědami, bylo zvykem používat označení humanitní obory. Až v 90. letech dochází ke změně a začíná se užívat pojem humanitní vědy.Krize humanitních věd Obraz vědy a vědecké metodologie ve filosofii 20. století‐ Konference věnované metodologii humanitních věd probíhaly v posledních letech a z diskuzí za‐znívá názor: humanitní vědy jsou v krizi. Humanitní ...
|
|
0,4 |
0x |
|
Studijní pomůcka k předmětu Filozofie člověka
Studijní materiál73 s. / 3. roč. / pdf
1. ÚVOD1.1. ÚKOL POMŮCKY- předložit nástin filozofické antropologie jakožto části filozofie, která hledá rozumovou cestou odpověď na otázku po člověku („co, příp. kdo je člověk jakožto člověk“ - tážeme se po člověku v jeho celistvosti, po jeho bytí, po základních strukturách jeho „ontologického já“)resp. se jedná o „pokus“ o nástin - každá odpověď na otázku po člověku (z hlediska jeho bytí) musí nutně zůstat neukončená a stát se novou otázkou a výzvou - zvláště pokud se chce dotýkat též poslední...
|
|
1,6 |
2x |
|
Přednášky z předmětu Filozofická antropologie
Přednášky31 s. / 3. roč. / doc
POJETÍ ČLOVĚKA VE STAROVĚKU- počátky fie spojeny se vznikem přírodní fie Milétské školy- obrat fie k člověku:- SOKRATESo jeho postoj v Platónově interpretacio teze: „Poznej sám sebe“ - člověk e zabývá řadou různých předmětů a přírodními ději, ale měl by nezajímat sám o sebe, jak správně žít = etická otázkao čl. by měl pochopit to, co to je dobro » co to je mravní dobro? - nejednoznačné vymezení, čl. se snaží najít cestu k dobru a návod pro svůj životo myšlenka dobra jako čehosi všeobecně platnéh...
|
|
0,3 |
1x |
|
Demokracie a vlastenectví je především odpovědnost
Seminární práce13 s. / 1. roč. / pdf
Oslovila jsem pár svých známých, aby mi řekli první, co je napadne, když se řekne… Padla první otázka: „Co je podle Vás demokracie?“ „…, to je to, co dnes u nás absolutně neexistuje.“ „…, neptejte se mě, nechci se rozčilovat.“ „Demokraticky jsme si zvolili vládu a ta teď nefunguje a už po nás tu demokracii dál nechtějí!“ „Demokracie - stav, který vzniká dobrovolnou volbou masy lidí, národa, skupiny v domnění, že tato masa lidí následně může touto volbou něco ovlivnit.“ „…demokracie - snaha o ide...
|
|
0,2 |
2x |
|
Výpisky z přednášek Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Poznámky13 s. / 3. roč. / doc
Rodina je univerzální jev, s kterým se můžeme potkat ve všech kulturách. (I napříč časem)- specifika v každé kultuře (v každé kultuře jsou jiná specifika, lišící se od Evropy)- je to i předmět sporů (emancipace ženy, nízká porodnost, fenomén třicetiletých, sociální vrstvy, sexuální svoboda (antikoncepce) -umožnění plánování potomstva a i oddělení od sexuálního vztahu), větší možnost/tlak na migraci (studium, práce) -prostorová, -sociální; životní netrpělivost (jiskra vyprchá - sériové monogamie ...
|
|
0,2 |
1x |
|
Distanční pomůcka - Psychologie náboženství
Studijní materiál22 s. / 3. roč. / pdf
1. O co v kursu půjdeUjasníme si, co je naším tématem.Obor transkulturní komunikace se nemůže podrobně nezabývat náboženstvím. Důvody jsou pro mnohé nabíledni, pro ostatní se ozřejmí v průběhu kursu. Tento kurs se komunikuje s předmětem IZANABO Ideové základy transkulturní komunikace 5: Světová náboženství.Pracovně si definujeme, co je náboženství a z jakých úhlů pohledu ho můžeme studovat. Speciálně nás bude zajímat pohled psychologie a popř. sociologie a filozofieNáboženství hraje v osobním a ...
|
|
0,9 |
2x |
|
Státnicové otázky z předmětu Religionistika
Státnicové otázky61 s. / 3. roč. / doc
1. Religionistika - věda o náboženství, její vznik a cíle. Struktura rel. Müller, Thiele, SaussayeReligionistikaRel. je věda o náboženství. Předmětem zkoumání je náboženstvíReligio: v latině není přesně jasný původ tohoto slova, lze ho odvozovat 15 způsobyZ písemných dokladů známe náb. už 6000 let, i když bylo i před tím.Již v antice se fil. ptají, proč náb. vzniklo. Epikuros (atomista) říká, že důvodem je lidský strach ze smrti. Dalším důvodem je lidská nevědomost. Snažil se zbavit člověka stra...
|
|
0,4 |
2x |
|
Poznámky z předmětu Politická filozofie 2
Poznámky18 s. / 2. roč. / docx
Spravedlivá válka, tedy Justum bellum se skládá ze tří částí:1. jus ad bellum - označuje pravidla, za nichž se může válka uskutečnit, aby byla spravedlivá2. jus in bello - zahrnuje spravedlivé a férové zásady během vedení války3. jus post bellum - zahrnuje spravedlnost mírových dohod a konec války Tři dominantní myšlenkové proudy v západní tradici:1. Realismus2. Pacifismus3. Teorie spravedlivé válkyRealismus - je skeptický k aplikaci morálních kritérií na zahraniční politiku. Na státy není možné...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Člověk a společnost
Přednášky26 s. / 3. roč. / doc
Politická ideologie je světonázor na politickou realitu. Je to soubor koherentních idejí a myšlenek. Soubor idejí, kterými člověk popisuje, vysvětluje a zdůvodňuje cíle a prostředky organizovaných akcí. Politické ideologie zastávají političtí aktéři (lidé, politické strany...). Mají vizi, jak má být společnost uspořádána. Politika vychází z předpokladu kolektivu. Politika se týká centrálního rozdělování nedostatkových zdrojů. U ekonomie je přerozdělování zdrojů nekoordinované, aktéři spolu nespo...
|
|
0,2 |
0x |
|
Studijní podklady pro předmět filosofie
Studijní materiál75 s. / 1. roč. / zip
Většina těch, kdo se první zabývali filosofií, se domnívala, že počátky věcí jsou jen v podobě látky. Neboť to, z čeho všechny věci jsou a z čeho nejprve vznikají i do čeho nakonec zanikají - přičemž podstata trvá a mění se jen ve svých stavech - to nazývají prvkem a počátkem jsoucen. Proto se domnívají, že nic nevzniká, ani nehyne, jelikož se vždy uchovává takováto přirozenost... Musí totiž být nějaká přirozenost, ať už jedna nebo vícero, ze kterých vše jiné vzniká, jí udržováno. Počet a podobu...
|
|
48,0 |
1x |
|
Výpisky - Emerich Coreth: Co je člověk?
Studijní materiál90 s. / 3. roč. / rar
FILOSOFICKÉ MYŠLENÍ vyrůstá odedávna ze základní potřeby člověka. Člověk se stále ptá na ZÁKLAD A SMYSL světa -> z toho vyplývá filosofická otázka raných řeckých myslitelů po „arché pantón“ = principu všeho. Tato otázka určuje úlohu filosofického myšlení - u všeho se tázat na základ, všemu jít na kořen. Otázku si klade člověk a kvůli člověku - aby prozkoumal veškerou skutečnost, v níž prožívá sám sebe a aby poznal své vlastní postavení a úlohu v tomto celku bytí. Filosofické myšlení je vždyck...
|
|
0,2 |
30x |
|
Významní filosofové - Úvod do filosofie
Poznámky39 s. / 2. roč. / doc
Sókratés (4. června 469 v Athénách - 399 př. n. l. v Athénách), řecky Σωκράτης, bez diakritiky Sokrates, byl athénský filosof, učitel Platónův. Je považován za jednu z nejvýznamnějších postav evropské filosofie, neboť na rozdíl od svých předchůdců předsókratiků, kteří pátrali po původu a příčinách světa, Sókratův zájem se soustředil na záležitosti člověka a společnosti; jak praví Cicero, „snesl filosofii z nebe na zem“. Svou dialektickou metodou položil základy západního kritického myšlení.Sókra...
|
|
1,3 |
2x |
|