Rasy a rasismus - Romové jako součást české společnosti
Závěrečná práce11 s. / - roč. / pdf
Proč mě při výběru tématu seminární práce na kulturní antropologii vyvstala na myslzrovna tematika rasismu a s tím spojená romská menšina v české společnosti? Rasismujako zvrácená ideologie o nadřazenosti jedné rasy nad jinou je vůbec jedním znejohavnějších jevů společnosti. Bohužel i té dnešní, která se tak ráda tituluje jakomoderní a vyspělá. Kořeny rasismu sahají do doby raného křesťanství, kdy byla nenávistnamířena zejména proti Židům, vyvinul se antisemitismus jako určitá forma rasismu. Ten...
|
|
0,1 |
2x |
|
Teorie regionálního rozvoje - výpisky ke zkoušce
Studijní materiál22 s. / 2. roč. / docx
Teorie regionálního rozvoje• ucelený systém, vysvětlující působení základních faktorů, subjektů, mechanismů a dalších souvislostí RR• odráží:o politické postoje svého tvůrceo místo a dobu svého vznikuo rozdílná filozofická východiskao odlišné odborné zkušenosti a profily svých zakladatelů • má velmi významný poznávací i praktický význam, jejich znalost je základem pro koncipování regionální politiky a regionální rozvojové strategie• cílem je vyvážený socio-ekonomický vývoj
|
|
2,8 |
4x |
|
Státověda - vypracované otázky
Vypracované otázky29 s. / 1. roč. / zip
1) STÁT JAKO ÚSTAVNĚPRÁVNÍ KATEGORIE Pojem stát lze chápat jako určitou suverénní jednotku,jež existuje ve světě odděleně od jednotek jiných(svět společenstvím státu) a jako mechanismus politické moci,jenž zejména uvnitř společenského organismu uskutečňuje veřejný zájem 2.případy:1. tzv.vnější aspekt státnosti (mezi národní pohled na stát)2. vnitřní aspekt státnosti (formy státu, atd.)
|
|
0,1 |
2x |
|
Oscar Wilde - The Happy Prince and Other Stories
Esej10 s. / - roč. / doc
Oscar Wilde was an Irish poet, novelist, author of short stories as well as playwright, and it was his comedies which made him famous. In spite of that, it looks like his works remain only a reflection of his great mind. He was always fascinated by the public - for his work he needed immediate reaction. Probably he was a better storyteller than writer. Nevertheless, Oscar Wilde was a very talented student, with great memory. He studied at Trinity College in Dublin and later on in Oxford. He deci...
|
|
0,1 |
0x |
|
Mohandas Karamchand Gandhi Ahimsa
Esej8 s. / - roč. / doc
Mohandas Karamchand Gandhi, known also as Mahatma Gandhi, was an Indian politican and a founder of Indian independence. Born into India colonized by Britian, he understood from the very beginning what catastrophe Britain ment for his country. His reformatory mind probably originated at this time. His goal was to be strong and rise up against colonizers. He studied in Britain and later on worked in Africa, where he realized he turned up to be under racial discrimination. After his return to Indi...
|
|
0,1 |
0x |
|
2019_POLAC_Kriminalistika otázky z testů
Testy30 s. / - roč. / pdf
Sesbírané otázky z testů z minulých let z kriminalistiky u Marka.
|
|
1,8 |
3x |
|
Vznik a vývoj partnerských vztahů
Seminární práce6 s. / - roč. / doc
VZNIK A VÝVOJ PARTNERSKÝCH VZTAHŮ
Individuální rodina ve významu trvalého soužití otce, matky a jejich dětí je ovšem zřejmě výsledkem dlouhého společenského vývoje stejně jako manželství ve významu dlouhodobého či trvalého partnerského soužití muže a ženy. Zdá se, že nejsou spojeny s životem lidské společnosti od samotného počátku a že také nejsou jedinou myslitelnou formou partnerského soužití.
Předchůdci člověka žili pravděpodobně v „prvotních stádech“ - hordách, které zřejmě uvnitř zpočá...
|
|
0,1 |
0x |
|
UNESCO - Ústava Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu
Seminární práce5 s. / - roč. / doc
UNESCO – přidružený orgán
Organizace spojených národů
OSN
Organizace spojených národů je organizací států, která si klade za cíl hlavně udržovat mír a bezpečnost a za tím účelem konat účinná kolektivní opatření. Dalšími hlavními cíli, které jsou v čl.1 Charty OSN obsaženy jsou: Rozvíjet mezi národy přátelské vztahy, založené na úctě k zásadě rovnoprávnosti a sebeurčení národů. Třetí hlavní cíl organizace je uskutečňovat mezinárodní součinnost řešením mezinárodních problémů rázu hospodářské...
|
|
0,1 |
0x |
|
Martin Fendrych - Kontakty jsou k nezaplacení
Referát3 s. / - roč. / doc
Interview - Martin Fendrych, komentátor Týdne:
Kontakty jsou k nezaplacení
Momentálně pracujete jako politický komentátor v časopise Týden. Co vás vedlo k odchodu z postu šéfredaktora Respektu a proč jste si vybral právě Týden?
Já jsem přišel do Respektu přímo z vládní funkce a nastupoval jsem na místo
, které znamenalo někoho řídit, mít pod sebou spoustu lidí a rozhodovat o jejich práci
, takže to byla víceméně funkce manažerská, a já jsem poměrně brzo přišel na dvě věci; jednak na t...
|
|
0,1 |
0x |
|
Arthur Schopenhauer - Životní moudrost
Referát5 s. / - roč. / doc
Arthur SCHOPENHAUER
Životopis
Arthur Schopenhauer žil v letech 1778 až 1860. Byl synem gdaňského velkoobchodníka. V roce 1793 přesídlil jeho otec na krátký čas do Hamburku. Devátý až jedenáctý rok svého života trávil mladý Schopenhauer u otcova přítele v Le Havru, kde se naučil velmi dobře francouzsky. Také později s rodiči často cestoval do Belgie, Francie, Švýcarska a po celém Německu. Šest měsíců pobýval také v Anglii, kde ho velmi silně zaujala anglická kultura a jazyk.Jako šestnáct...
|
|
0,1 |
1x |
|
Postavení ženy v Islámu - Afghánistánu
Semestrální práce9 s. / - roč. / doc
1 Úvod
Už roku 1899 obvinil egyptský spisovatel Kásim Amín společnost ze zaostalého a omezujícího přístupu k ženám. Za uplynulých sto let se ale postavení ženy v arabských zemích změnilo k lepšímu jen o málo. Pravda, ve většině arabských zemích už mají ženy volný přístup ke vzdělání, a to i univerzitnímu (počet dívek ve školách za posledních 20 let vzrostl nejméně dvakrát, v některých zemích dokonce až čtyřikrát), a stále více jich dává vale životu domácnosti a realizuje se profesionálně. Hor...
|
|
0,1 |
2x |
|
Fašišmus, komunismus a socialismus
Referát4 s. / - roč. / doc
FAŠISMUS
Je s podivem, co všechno lidé nespojují s fašismem. Mnohem závažnější je ale skutečnost, že jej ani neumějí správně definovat. To nejen vede k výrokům typu "Každé násilí je fašismus" apod., ale samotné smíchání ideologií nacismu a fašismu a jejich zjednodušení vede k tendencím považovat za hlavní projev těchto politických směrů jejich rasistické a xenofobní prvky. Podobná nebezpečná zjednodušení vedou například k tomu, že jako houby po dešti vyrůstají nejrůznější organizace p...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vánoce u nás a ve světe
Seminární práce11 s. / - roč. / doc
1. PŮVOD A OBSAH VÁNOC.
S příchodem prvních sněhových vloček, mrazíků a tradiční výzdobou v oknech domů a výkladech obchodů se stále častěji v hovorech lidí objevuje slovo Vánoce. Tyto krásné svátky se každoročně vracejí a provázejí nás celým naším životem od dětských let až po stáří. Podívejme se tedy na období Vánoc poněkud zevrubněji.a zamysleme se nad symbolikou s nimi spojenou.
Slovo Vánoce
Staré prameny uvádějí, že vlastní slovo Vánoce bylo převzato od německých sousedů, přesněji ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Hlavní problémy postkomunistických zemí
Poznámky2 s. / - roč. / doc
Hlavní problémy postkomunistických států
Nejprve musíme vědět o které státy se jedná, kde se nacházejí a jak je dělíme
- Středoevropské státy : Česká republika, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko
Obecně se dá říct, že tyto státy jsou v přechodu z centrálně
plánovaného hospodářství na hospodářství tržní nejdále,
převážně již překonali hospodářský pokles a plánují vstup do EU.
- Jihovýchodní státy : Rumunsko a Bulharsko
|
|
0,1 |
0x |
|
Vánoce a tradice Vánoc v naší kultuře
Referát4 s. / - roč. / doc
Tradice Vánoc v naší kultuře
Do předvánočního období vstupujeme adventem (z lat. adventus = příchod), což je období čtyř neděl před Božím hodem vánočním. Advent začíná první neděli po 26. listopadu a první neděle adventní je také začátkem katolického církevního roku. Je to doba duchovní přípravy na Vánoce, která se tradičně měla nést spíše v atmosféře kajícnosti a zároveň radostného očekávání. Advent býval pro naše předky dobou postní, v níž platily zásady střídmosti v jídle, pití i odívání, ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Anarchismus - pojem, historie, znaky
Seminární práce8 s. / - roč. / doc
Anarchismus - pojem, historie, znaky
Když se řekne slovo anarchie, představíme si negativní a hanlivý význam. Vybaví se nám chaos a nepořádek, totální rozvrácení. Anarchie je spojována i s násilím, protože veřejnost si anarchistu představuje jako teroristu nebo člověka s bombou. Proti tomu by se však většina anarchistů ostře ohradila, protože anarchisté sice hlásají zrušení zákonů a státní moci, ale v předpokladu, že se vytvoří přirozenější a spontánnější sociální řád. Anarchie znamená doslova ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vývoj českého státního znaku
Referát2 s. / - roč. / doc
Vývoj státního znaku
Literatura:
Josef Petráň: Státní znak; Společenské vědy ve škole, roč. 46, 1989 - 90, č.8;
Milan Buben: Čs. státní znak ve svém vývoji a perspektivách
Heraldika - má prameny ve sfragistice a numismatice.
Znak - smysl politický, kulturní. Nejobecnější znak - erb, panovnický, zemský a státní. Byl rozlišovacím znamením ve válce, měl právní a pečetní funkci, byl znakem na mincích. Zemský znak je symbolem státnosti.
Počátek 12. stol. - rytířská kultura - rozvoj erbů. E...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vývoj v pojetí státu od Platóna do současnosti – Bacon, Companela, Mor
Referát3 s. / - roč. / doc
Platónská utopie ideální uspořádání státu, obyvatelstvo je rozprostřeno do určitých skupin: 1) řemeslníci, obchodníci – mají dostatek příjmů, aby se uživili, mají vést stát k produkci 2) vojáci – musí bránit stát před vnitřním i vnějším nebezpečím. Musí mít majetek tak veliký, aby se nedali zkorumpovat. 3) vládci – filozofové – jsou závislí pouze na mozku, nesmějí mít žádný majetek ani rodinu a děti. Nemají nic soukromého, žijí na státní útraty.
|
|
0,1 |
0x |
|
Senát a úloha senátu
Semestrální práce8 s. / - roč. / doc
Pokud si chceme položit tuto otázku,je nezbytně nutné obrátit se v krátkosti do mnohoznačného významu tohoto slova nejen v současném,ale i historickém pojetí.Ve veřejné správě působí soudní senát tj.sbor soudců(obyčejně tříčlenný nebo pětičlenný)povolaných rozhodovat rámci soudní činnosti v konkrétních případech.Ve školství jsme se setkali s akademickým senátem,dříve to byla nejvyšší instituce univerzitní,skládající se z rektora,prorektora děkanů a dalších zástupců jednotlivých fakult .Později n...
|
|
0,1 |
0x |
|
Epiktetos - Rozpravy
Referát7 s. / - roč. / doc
E p i k t e t o s - R o z p r a v y
Epiktetos byl popularizátor stoicismu v římské době císařské a pocházel z Hierapole v maloasijské Frygii.Narodil se mezi lety 50-60 n.l.Mládí prožil jako otrok v domě Neronova propuštěnce a důvěrníka Epafrodita a už tehdy naslouchal výkladům stoika Musonia Rufa. Po propuštění si otevřel v Římě vlastní filozofickou školu .V době hromadného pronásledování filozofů za císaře Domitiana se uchýlil do Nikopole v Epeiru (dnešní Albánie).Brzy se stala jeho škola ve...
|
|
0,1 |
0x |
|
Aristoteles a aristotelismus
Přednášky5 s. / - roč. / doc
Aristoteles. Osudy jeho učení ve středověku, renesanční aristotelismus.
¨ Aristoteles (384 - 322 př. n. l.)
Byl (20 let) žákem Platóna. Narodil se roku 384 ve Stageiře v Thrákii (Řecko) v rodině lékaře Nikomacha. Po smrti Platóna žil v Atarneu u svého spolužáka, který se stal diktátorem v Malé Asii, později se stal vychovatelem Alexandra Makedonského. Otevřel v Athénách vlastní školu (Lykeion, Lyceum), knihovnu, měl rozsáhlé přírodovědné sbírky. Nebyl mezi Řeky oblíben, protože se přátelil s...
|
|
0,1 |
1x |
|
Globální problémy lidstva
Referát3 s. / - roč. / doc
Globální problémy lidstva
Globalizace je proces integrace společnosti na vyšší geografické úrovni , než tomu bylo v předcházejících etapách vývoje společnosti . Globalizační proces je přirozený , nevyhnutelný a do jisté míry očekávatelný . Hnacím motorem je globalizace ekonomických aktivit , která propojuje výrobu a trhy různých zemí prostřednictvím obchodu se zbožím a službami a pohybu kapitálu a informací
. Globalizace je otázkou teprve 2. pol. 20. stol. , kdy rozvoj vědy a techniky přines...
|
|
0,1 |
1x |
|
Globalizace světa v novém století
Referát2 s. / - roč. / doc
Globalizace světa v novém století
(referát)
Dámy a pánové,
dovolte, abych se několika slovy vyjádřil k tématu globalizace. V médiích tolik diskutovaný proces globalizace světa je jistě dalším mezníkem ve vývoji lidské společnosti. Slovník cizích slov vysvětluje termín „globalizace“ jako celkový, rozsáhlý, nebo celosvětový. Tento trend spojování a propojování světa v různých sférách lidské činnosti byl akcelerován koncem 20. století.
|
|
0,1 |
0x |
|
Americký způsob života v ČR
Referát2 s. / - roč. / doc
Velice ožehavé téma, které můžeme chápat ze dvou stran. Jednak jako způsob života Američanů (konkretizujme: občanů se státní příslušností k USA) v naší vlasti a jednak jako zažitý styl amerikanismů používaný občany ČR.
Začněme první možností. Co vlastně vede Američany přestěhovat se do českých krajů? Pravděpodobně zaměstnání, rodina, historie a krása vlasti. Jenomže Slované jsou odedávna jiná mentalita než Američané. Nutno si uvědomit, že zvyky jsou zcela odlišné. Ať se na mě zlobí kdokoliv, ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Komunikace zvířat
Referát3 s. / - roč. / doc
Komunikace zvířat
Úvod:
Schopnost vzájemného předávání informací (schopnost komunikace) patří k základním schopnostem živých organismů. Tuto schopnost sdílí společně s člověkem také příslušníci živočišné říše, o jejichž komunikačních možnostech bude pojednávat následující práce.
Komunikace:
Komunikace tvoří součást sociálního chování, ať už zvířat nebo osob. Jejím obsahem je "odevzdání a přijímání informací při přímém a nepřímém sociálním styku" (Czako, Novacký). Křivohlavý při...
|
|
0,1 |
0x |
|
Gender studies
Referát4 s. / - roč. / doc
GENDER – pojem u nás ještě málo rozšířený, téměř tajuplný, rozporuplný. Každý si pod ním představí něco jiného. Mnozí ho automaticky spojují s feminismem. Není to úplně tak.
Pojmu GENDER se používá k tomu, abychom v diskusích o mužích a ženách ve společnosti uměli odlišit biologickou podstatu lidí (pohlaví) od dalších vlivů, které formují dnešní podobu a postavení žen a mužů - společenských, kulturních, historických (gender, česky někdy překládáno jako rod). Zatímco tedy POHLAVÍ odkazuje k fyzi...
|
|
0,1 |
0x |
|
Anglický empirismus
Poznámky2 s. / - roč. / doc
Anglický empirismus
Johne Locke 1632 – 1704,
Angličan, studoval lékařství, přírodní
vědy na Oxfordu, syn obchodníka, věnuje se filozofii, rétorika, politik – diplomat, obviněn, odchází do Holandska, po revoluci 1688 – se vrací do Anglie
Zkoumání lidských možností poznání, Esej o lidském rozumu
Empirik, sensualista
„Nic není v rozumu, co předtím nebylo ve smyslech.“
Naše duše při narození tabula rasa, ostře proti Descartovi, Leibnizovi
lidské ideje jsou získané, zdrojem lidská zkušenost...
|
|
0,1 |
0x |
|
Manželství - smysl a hodnota
Referát2 s. / - roč. / doc
Dříve bylo manželství samozřejmostí. Málokdo zůstával sám. Například ve starém Řecku bylo manželství závazkem státu. Milenecký pár tak dával slib založení rodiny a zplození potomka. Nebylo výjimkou, že páry bývali vybrány a zasnoubeny již v dětství. Většinou se tak stávalo pod vidinou dobrého postavení či majetku. Zdá se, že tehdy mezi sebou mývali manželé i větší autoritu. O tom svědčí i jejich chování na veřejnosti. Mnoho bylo i pro manžele nepřípustné. Jen zavzpomínejme na doby, kdy dámy nosi...
|
|
0,1 |
2x |
|
Antická tragédie
Referát2 s. / - roč. / doc
Genologie
Dramatický žánr : Antická tragédie
Původ tragédie:
Roku 534 př. Kr. došlo ke spojení státu
a divadla v Athénách a Athény institucionalizovaly soutěž o nejlepší tragédii v rámci Městských Dionýsií, tj. velkých náboženských slavností. Tradice vynálezu dramatu se přisuzuje Thespidovi, vítězovi první soutěže, ale antické dějiny se v tom různí. Žádná z teorií o původu pojmu tragédie, neskýtá významnější vodítko, jak vlastně dramatický žánr, jenž nazýváme tragédií, vznikl. Nejstarším...
|
|
0,1 |
0x |
|
Zahraniční migrace
Referát2 s. / - roč. / doc
Zahraniční migrace
Migrace je mechanický pohyb obyvatelstva. Nejzákladnější dělení migrace:
a/ migrace vnitřní (vnitrostátní) - pohyb obyvatelstva mezi sídelními jednotkami v rámci státu.
b/ migrace vnější (zahraniční) – pohyb obyvatelstva za hranice státu.
Zahraniční migraci rozlišujeme:
a/ trvalá migrace – migrace s konečnou změnou trvalého pobytu.
b/ dočasná migrace – přesídlení na omezenou dobu. Jako příklad bychom zde mohli jmenovat příliv turistů v rámci cestovního ruchu.
K v...
|
|
0,1 |
0x |
|
Globální výchova
Referát2 s. / - roč. / doc
Svět se mění, neustále, a všechny sféry lidského uspořádání s ním. V posledních letech 20.století však bylo zjištěno, že základní principy tradičního školního systému (není však jediný) začíná poněkud pokulhávat. A taky proto,dle mého mínění, vznikla na Britském ostrově tato kniha (ale hlavně také myšlenka globální výchovy, která se objevila již mnohem dříve) pod vedením dvou autorů, a to Davida Selby a Grahama Pike...
|
|
0,1 |
0x |
|