Psychoanalytická interpretace textu
Seminární práce10 s. / - roč. / pdf
Před tím, než budeme schopni pustit se do přehledu psychoanalytických interpretací textu, musímese nejprve podívat na to, co je to psychoanalýza a co je předmětem jejího zkoumání. K tomu námjistě poslouží S. Freud a C. G. Jung, kteří se psychoanalýzou po celý život zabývali a položili takzáklad pro další badatele, kteří, ovlivněni jejich poznatky, pokračují v jejich práci a své poznatkydále prohlubují.Pro psychoanalýzu je charakteristické zkoumání nevědomí. C. G. Jung o nevědomí říká: „Oblastnev...
|
|
0,1 |
0x |
|
Lingvistická Bohemistika
Přednášky18 s. / - roč. / doc
LINGVISTICKÁ BOHEMISITIKA= zabývá se všestranným zkoumáním českého jazyka a tím, že se zabývá jazykem spadá pod bohemistikuJazykověda= společenskovědní disciplína, která spadá pod sémiotiku (= věda o znacích, znakových systémech),- jazyk má znakový charakter, proto spadá pod sémiotikuLingvistika se dělí:1) Okruh zkoumaných jazyků- lingvistika obecná- filologické obory (germanistika, slavistika)2) Podle zkoumaných dílčích jazykových systémů- neboli podle jazykových rovin a plánů- rovina zvuková (...
|
|
0,1 |
1x |
|
Státnice z Českého jazyka - vypracované otázky
Státnicové otázky150 s. / 5. roč. / rar
Učitelství pro 1. stupeň základních škol Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce Mateřský jazyk, sloh a literatura1a) Jazykověda jako vědní disciplína, její rozdělení. Jazyk národní, jeho formy a místo mezi slovanskými jazyky. 1b) Současné pojetí předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ. Charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, učebnic, metodických materiálů, pomůcek. 1c) Literatura pro děti a mládež jako součást národní literatury. Literatura intencionální a nei...
|
|
1,7 |
90x |
|
Rozbor a zamyšlení nad knihou Svět podle Garpa (John Irving)
Závěrečná práce14 s. / - roč. / pdf
1) Literární část1.1. Zamyšlení se nad knihami„Knihy jsou nahromaděným pokladem světa, vhodným dědictvím pokolení a národů.“Henry David ThoreauKnihy po staletí patří ke každodenním společníkům lidí. Zpřístupnění knih všem lidem je úžasnýpokrok lidstva. Neumím si představit, že by knihy byly nedostupné a jejich vlastnictví by se rovnalovlastnictví slavného obrazu. Tím by lidstvo jistě směřovalo k záhubě, protože v knihách jsou ukrytynejen úchvatné příběhy, myšlenky, pocity lidí, ale také v nich l...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dějiny lingvistiky, lingvistické směry a přístupy
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / pdf
Lingvistika (jazykověda) - věda o jazyce jako prostředku lidského dorozumívání• v širokém pojetí: souhrn názorů, které kdy měl člověk na jazyk• zhruba 3 období (hranice jsou pohyblivé):Periodizace dějin lingvistiky1. období předhistorické2. období historické:a) obd. předvědecké (od starověku do začátku 19. stol.)
•
starověk (Indie, Řecko, Řím - nejstarší gramatiky)
•
středověk (latina, scholastika)
•
renesance - 18. stol. (zájem o živé jazyky)b) obd. vědecké (od 20. let 19. st. dodnes)
...
|
|
0,1 |
1x |
|
Okruhy - metodika českého jazyka
Vypracované otázky34 s. / 4. roč. / doc
Okruhy - metodika českého jazyka1. ročník magisterského studia - Didaktika českého jazyka - úkoly, faktory ve vyučování- Metody, zásady v hodinách jazyka českého, matematiky- Pjetí a osnování učiva ČJ v programu Základní škola, - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání- Možnosti využití alternativní pedagogiky v edukačním procesu - Dalton. plán, Otevřené vyučování, projekt Začít spolu- Připravenost dítěte na školu, školní zralost- Vývoj metod ve výuce čtení a psaní - Psychologické zák...
|
|
0,2 |
0x |
|
Český jazyk a stylistika - Skladebný pravopis
Studijní materiál13 s. / - roč. / docx
Skladba se zabývá vyššími mluvnickými celky, které vznikají spojováním slov i víceslovných pojmenování do různě složitých větných a souvětných struktur (větných celků). Nebudeme se zabývat rozborem vět ani pojednáním o větných a souvětných strukturách, všimneme si jen problematiky pravopisné, která souvisí s probíranými slovními druhy.Shoda přísudku s podmětemPodmět a přísudek jsou základní větné členy. Z hlediska pravopisného je vztah mezi nimi velmi důležitý. Připomínáme proto několik zásad.Ro...
|
|
0,1 |
1x |
|
Otázky ke zkoušce z Morfologie
Vypracované otázky56 s. / - roč. / docx
1. Předmět zkoumání morfologie; funkční a formální tvarosloví; základní typy morfémů. Vztah morfologie k jiným jazykovědným disciplínám. Morfologie- tvarosloví- jedna ze čtyř základních jazykovědných disciplín- syntax a morfologie = gramatika- formální morfologie- zabývá se tvořením tvarů slov- funkční/sémantická morfologie- zabývá se fungováním tvarů slov ve větě a vysvětlováním mluvnických významůMorf a morfém - morf/morfém- základní jednotka morfologického plánu- morf- rovina parole (konkrétn...
|
|
0,1 |
22x |
|
Stylistika současné češtiny
Seminární práce14 s. / - roč. / doc
1. Pojmosloví stylistiky1.1. O jazyku a komunikaci7 Jazyk – systém znaků sloužící k výměně a vyrovnávání obsahů lidského vědomí, k dorozumívání a myšlenířeč – schopnost člověka využívat jazyka a ztvárňovat komunikáty podle potřeby v určité komunikační situaci.Vyjadřování – způsob využití jazyka v konkrétní komunikační situaci.8 Komunikační situace – subjektivní (soc. role, věk, pohlaví, jazyk. kompetence, vzdělání…)a objektivní faktory (čas, kód, prostor), původce a adresát k...
|
|
0,1 |
2x |
|
Obecná charakteristika umělecké literatury
Maturitní otázky3 s. / 4. roč. / pdf
Maturitní otázky, obecná charakteristika umělecké literatury.
Funkce literatury
1. Estetická
- umění by mělo být krásné, hraje si s jazykem, piluje příběh nebo úmyslně ošklivé
- umělecký projev formuluje svou výpověď tak, aby podněcovala představy a působila i na citovou stránku vnímatele, obohacovala jeho vnitřní život, nutila jej zaujímat věcné, etické nebo emotivní postoje k uměleckému sdělení a jeho prostřednictvím k zobrazované realitě
2. Citová
- co má člověk cítit
3. Informativní
...
|
|
0,1 |
31x |
|
Předmět a členění jazykovědy - Základní jazykovědné disciplíny
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / pdf
Co je jazykověda?- Jiným slovem lingvistika.- Teoretická společenskovědní disciplína, která se zabývá zkoumáním přirozených lidských jazyků (patří mezi společenskovědní obory, nikoliv přírodní vědy).- Jazykověda je teoretické bádání o jazyku, nikoliv jeho praktická znalost (tzn., že člověk může prakticky ovládat i několik jazyků, aniž by měl základní teoretické znalosti o jazyce a naopak, jazykovědec nemusí ovládat dokonale ani jeden cizí jazyk).- Předmětem jazykovědy je tedy určení podstaty jaz...
|
|
0,2 |
2x |
|
Stylistika
Maturitní otázky8 s. / 4. roč. / pdf
Maturitní otázky, stylistika.
Slohové postupy
a) informační
- nejjednodušší slohový postup, bez uměleckého zabarvení
- sdělení ve věcných (místních, časových) nebo formálních souvislostech (např. abecedně)
- cíl – konstatovat pouze nějaká fatka
- podle povahy – v celku (souvislý text) nebo heslovité
- zpravidla jde o jednoduché vyjádření
- veřejný projev – spisovný jazyk, neveřejný – hovorově, nespisovně
- převažují podstatná jména, přídavná jména, zajmena
- hojně se využívá v prostě...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dějiny lingvistiky
Poznámky16 s. / - roč. / doc
I. Srovnávací a historická gramatika 19. stol.19.stol – nové pohledy na jazyk, poprvé se využívají nové metodologie-1. Objevení sanskrtujazyk staroindických literárních památekzprávy se objevují ve 2. pol. 18. stol.Sanskrt pro Evropu objevil W. Jones – myšlenka společného pramene sanskrtu, latiny a řečtinyStaroindičtí gramatikové – kompletní popis fonetiky jazyka (Evropa si fonetiky všímá až ve 20. stol), důsledné morfologické rozbory2. Zakladatelé srovnávací a historické gramatikyRasmus Rask (1...
|
|
0,1 |
1x |
|
Jazyk jako sociální jev (jazyk a jeho základní vlastnosti, faktory jazykového vývoje, základní funkce jazyka)
Poznámky1 s. / 3. roč. / pdf
Co je jazyk?- Jazyk je jev sociální (= společenský).- Znalost konkrétního jazyka se jedinci dostává v prvních letech svého života od osob, v jejichž blízkosti vyrůstá (naučí se jejich jazyku, slyší jej ve svém okolí).- I člověk dospělý může po mnoha letech pobytu v cizojazyčném prostředí zapomenout svůj mateřský jazyk, zpravidla přejímá jazyk svého okolí.- Jazyk (z angl. langue) je kolektivní pro společnost × promluva (z angl. parole) je individuální.- Jazyk = nejdůležitější prostředek dorozumív...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základní jazykovědné přístupy a metody - Vztah jazykovědy k dalším vědním disciplínám
Poznámky1 s. / 3. roč. / pdf
Jazykovědné přístupy:1. Synchronní přístup = zkoumá jazyk v určitém období (ne vždy současném), v určité fázi vývoje jazyka.2. Diachronní přístup = zkoumání jazyka v různých obdobích, sleduje vývoj jazyka v průběhu času (cílem je úplná rekonstrukce vývoje daného jazyka).Jazykovědné metody:1. Popisná metoda = popis a analýza jazyka a jazykového mechanismu; uplatňuje se při zkoumání společenského fungování jazyka; shromažďuje velké množství materiálu, který se využívá pro sestavování učebnic, gram...
|
|
0,2 |
0x |
|
Přednášky UDLB
Přednášky26 s. / - roč. / doc
LINGVISTA• Z latinského lingva = jazyk• Jazykověda• Teoretická společensko-vědní disciplína• Zabývá se studiem přirozených jazyků• Přirozený jazyk= lidský dorozumívací kód, jedinečný komunikační nástroj mezi lidmi• Umělý jazyk= esperanto, umělé konstrukce 2 základní proudyo Aplikovaná lingvistikao Teoretická lingvistika Synchronní DiachronníTEORETICKÁ LINGVISTIKASYNCHRONNÍ• Stav jazyka právě teď v této chvíli, průřez současným stavem jazyka• Např. ustupuje moci, péci na úkor moct a péctDIACHR...
|
|
0,2 |
0x |
|
Komunikace (verbální, neverbální)
Maturitní otázky2 s. / 4. roč. / pdf
Komunikace, dorozumívání, dialog, monolog, slovanské, germánské, románské, maturitní otázky.
Funkce komunikace: informace (sdělování), výzva (rozkaz, přání, otázka),kontakt, metařeč (jazyk), estetická.
KANÁL - jakou cestou vyšleme informace k příjemci ( pošta, holub)
MÉDIUM - prostředek, kterým zakódujeme informaci (mobilní telefon, papír)JAZYK - do čeho zakódujeme zprávy (řeč, mimika)KOMUNIKAČNÍ ŠUM - narušení komunikace – špatný signál, větší vzdálenost, vítr, projíždějící auto
BARIÉRY KOM...
|
|
0,1 |
15x |
|
Přehled genologie
Poznámky12 s. / - roč. / docx
Genologie - subdisciplína literární vědy, věnuje se literárním druhům a žánrům, omezena žánrovými pravidly, vyvíjí se od 30. let 20. století. Dnes se zapojují i moderní disciplíny: sociologie, psychologie, sémiotika, fenomenologie. Do 18. století byly žánry vnímány jako nemísitelné celky, s romantickou filosofií vzniká triáda lyrika, epika, drama a proza, poesie. Vše závisí na vývoji literatury, jejím vnímání. Preferuje se žánrová čistota, moderní genologie nestanovuje striktnípočet druhů, nepře...
|
|
0,1 |
0x |
|
Úvod do problematiky Competitive Intelligence s přihlédnutím k situaci v ČR
Diplomová práce103 s. / - roč. / pdf
Tato práce si klade za cíl přehledně a systematicky ukázat problematiku spojenou s Competitive Intelligence, vymezit ji, ukázat její metody, její praktické procesy, funkce a možná uplatnění, zejména její důležitost pro strategické plánování. Dalším cílem práce by pak mělo být zmapování situace v České republice, jak se zde Competitive Intelligence rozšiřovala, jaké jsou u nás trendy a v neposlední řadě také vypsat hlavní zdroje informací pro Competitive Intelligence u nás.Stejně jako v mnoha dal...
|
|
0,8 |
0x |
|
Média a mediální výchova
Maturitní otázky2 s. / 4. roč. / pdf
Média a mediální výchova, maturitní otázky.
Komunikace
- dorozumívání, výměna informací
- druhy
Médium
- prostředek, který přenáší informaci
- psaní na tabuli, média
Masa
- velmi početná skupina lidí, která se vzájemně nezná
Mediace
- mediace neboli zprostředkování je aktivita, při které třetí neutrální strana sporu, mediátor (česky zprostředkovatel), napomáhá k dosažení dohody s konkrétními účinky ve věci společného zájmu
- způsob zprostředkování informace
|
|
0,1 |
106x |
|
Multikulturní výchova a vzdělávání
Přednášky10 s. / - roč. / docx
cvičení:Během jednání, je teprve červen, zdravý nemocnému nevěří, cítil jakousi úzkost, přece o tom vědí, je starší než ona; z vlaku vystoupila sousta lidí; vrátili se všichni; aby to tak byla pravda; vrátil se sám; cítila se zdráva; bylo to takhle jednou v létě; rázem vše utichlo; přijde určitě; ledaže by se něco stalo; zdali přijde; zdali se na to pamatuješ; když ono je už pozděBěhem - předložka; teprve - částice; zdravý - pod. jm.; jakousi - zájmeno; přece - částice; než - částice; spousta - ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny lingvistiky
Referát6 s. / - roč. / doc
1) Jan Gebauer- Příruční mluvnice jazyka českého- byl představitelem mladogramatismu (→ten se zabýval zkoumáním jazyka z hlediska diachronního, tedy historického, hledisko synchronní (současný stav jazyka) nebylo bráno v potaz- jeho vědecká práce byla ovlivněna pozitivismem (→směr, který staví do popředí pouze vědecké zkoumání podložené ověřitelnými fakty)- v roce 1894 vydává první část (Hláskosloví) ze své Historické mluvnice jazyka českého, v roce 1896 pak Tvarosloví-Skloňování, v roce 1898 Tv...
|
|
0,1 |
0x |
|
Tvarosloví
Maturitní otázky6 s. / 4. roč. / pdf
Tvarosloví, slovní druhy. Maturitní otázka. Tvaroslloví je nauka o tvarech slov, zabývá se tříděním slov na slovní druhy, mluvnickými tvary, významy, kategoriemi.
Podstatná jména -jsou to názvy osob, zvířat, věcí, dějů.Prídavná jména - přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (milá dívka, černý pes, kvetoucí louka, něžná krása). S podstatnými jmény se shodují v rodě, v čísle a v pádě (hnědý kůň, hnědá kráva, hnědé štěně, hnědá štěňata, hnědým štěňatům).
Zájmena - je jedním z plnový...
|
|
0,1 |
9x |
|
Skladba - syntax
Maturitní otázky7 s. / 4. roč. / pdf
Skladba slov. Maturitní otázka. Skladba je jazyková disciplína, která se zabývá: vztahy mezi slovy ve větě, správným tvořením větných konstrukcí, slovosledem.
Podmět (subjekt) je základní větný člen. Ptáme se na něj 1. pádovou otázkou - kdo? co? Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem, může však být vyjádřen všemi slovními druhy.
Přísudek (predikát) je základní větný člen, mluvnicky se shoduje s podmětem, tvoří s ním základní skladební dvojici. Vyjadřuje děj,
činnost, stav nebo změnu stavu...
|
|
0,1 |
17x |
|
Lingvistika, předmět jejího zkoumání, základní a vedlejší lingvistické disciplíny, vztah lingvistiky k jiným vědám
Studijní materiál4 s. / - roč. / doc
Lingvistika (jazykověda) = humanitní věda, která se zabývá studiem jazyka. Protože však existuje velké množství jazyků (cca 3000-4000) a protože je jazyk neobyčejně složitý, dělí se lingvistika do řady dílčích disciplín. Pro takové dělení máme k dispozici dvě základní hlediska:1) kterými jazyky se dílčí disciplína zabývá2) kterou složku jazyka studuje 1) Rozdělení lingvistiky podle toho, které z jazyků jsou předmětem jejího studia:a) obory, studující jednotlivé jazyky- bohemistika, rusistika, an...
|
|
0,1 |
0x |
|
Slovo a slovní zásoba
Maturitní otázky6 s. / 4. roč. / pdf
Slovo a slovní zásoba. Slovo:
- skupina hlásek (někdy jen jediná),
- tvoří ustálený celek a má svůj vlastní význam – jednovýznamová, nebo více významová,
- jednotka slovní zásoby (lexikální jednotka, lexém),
- v každém slově se spojuje stránka významová a zvuková
|
|
0,1 |
21x |
|
Skupina kolem časopisu Květen (Holub, Šotola, Šiktanc, Brukner, Florian)
Seminární práce8 s. / - roč. / doc
V roce 1955 byl založen časopis Květen jako publikační prostor pro začínající básníky, ale tuto funkci plnil jen krátce. Po 2. sjezdu Svazu československých spisovatelů v dubnu 1956 se kolem něj vytvořila skupina básníků mladší generace – poprvé od roku 1948 se vlastně objevila skupina s vlastním estetickým programem. Vyhlášené heslo „poezie všedního dne“ obsahovalo v sobě vůli nahradit oslavnost, patetičnost a často i rétoričnost a abstraktnost dosavadní poezie střízlivým pohledem na všední rea...
|
|
0,1 |
0x |
|
Srovnání děl Máchova Máje a Erbenova Záhořova lože
Seminární práce11 s. / - roč. / doc
Myšlenka života a smrti:
Na rozdíl od Máchova života proběhl Erbenův život v klidu a bez větších zvratů. V době pražských studií se stýkal s Karlem Hynkem Máchou a leccos s ním sdílel: zálibu v minulosti, vlastenecké cítění, zájem o sny a přetváření reálných zážitků. Avšak s Máchou se rozcházel v názoru na život. Dal to najevo hned po vydání Máje, vytvořil v Záhořově loži svoji verzi loupežnické historie, v níž použil stejné motivy jako Mácha avšak s opačným vyzněním. Základní směřování Erbe...
|
|
0,2 |
1x |
|
Jan Amos Komenský - Labyrint světa a táj srdce (divadelní představení)
Čtenářský deník2 s. / - roč. / doc
"VÝKLAD
Komenský se v Labyrintu snaží postihnout a zhodnotit zároveň celý dějinný vývoj lidstva z jakési ptačí perspektivy. Snaží se zde poukázat na jistou povrchnost lidí. Záměrně vybírá postavy s nějakým přesvědčením o životě, díky kterému poukáže na rozpory mezi myšlením lidí a křesťanským jednáním. Bůh je v tomto díle zvýrazňován jako ten největší ideál, kdežto lidé pouze jako „něco zkaženého“.
SUBJEKTIVNÍ NÁZOR, CITÁT
Divadelní hra byla zpočátku poněkud obtížná na pochopení, ale p...
|
|
0,1 |
22x |
|
Eduard Petiška - Staré řecké báje a pověsti - Daidalos a Ikaros
Čtenářský deník1 s. / - roč. / doc
"1) zachránila život. Dodnes se čejky bojí výšek, létají nízko nad zemí a také na ní hnízdí. Dajdalův skutek byl však odhalen a tak i se svým synem Ikarem utekl na Krétu. Tam ho s radostí přivítal krétský král Minós, který zrovna hledal stavitele. Daidalos tedy postavil obrovské bludiště pro Minotaura, obrovského člověka s býčí hlavou. Daidalos ovšem nechtěl zůstat na ostrově. Toužil se vrátit do své vlasti. Proto si sestrojil křídla z peří, nití a vosku. Udělal také jedny pro Ikara. Na dru...
|
|
0,1 |
2x |
|
Jazyková kultura, norma, kodifikace
Poznámky2 s. / - roč. / doc
Jazyková kultura je uvědomělá péče společnosti o rozvoj spisovného jazyka (kultura jazyka, řeči), předmětem je jazyk spisovný; kultura řeči je záležitostí všech uživatelů
- jeho kultivováním se zabývá jazykovědná instituce
Jazyková výchova – týká se školního i mimoškolního osvojování normy a kodifikace spisovného jazyka, rozvíjení komunikačních dovedností, vypěstování si postojů k jazyku a řeči
|
|
0,1 |
21x |
|
Historické náměty v české literatuře
Seminární práce13 s. / - roč. / doc
Historické náměty v české literatuře se objevují již od roku 885 kdy byly napsány knihy Život Konstantinův a Život Metodějův , až do současnosti . Autoři píší historické povídky, novely, historické romány,románové kroniky a epopeje. Historie je v literatuře zpracovávána řadou metod. Nejvýrazněji je zachycena v romantismu , kdy byly psány historické romány.
|
|
0,2 |
0x |
|
Josef Svatopluk Machar - Zde by měly kvést růže
Čtenářský deník2 s. / - roč. / doc
“-Podzimní povídka
Podzimní povídka je prologem. Je to básníkovo rozloučení s mládím. Básník se oddává v podzimním odpoledni snění a hudba valčíku, jež k němu doléhá, u něho vyvolává tuto vzpomínku: V tanečním sále se sešel se svou bývalou tanečnicí, sedící mezi gardedámami. Připomenul jí bývalé chvíle, kdy spolu tančívali, a vyzval ji k tanci. Ale dáma, která ho nechávala v domnění, že je svobodná, mu teď nabídla s úsměvem, aby si zatančil s její dcerou. Tak básník poznal, že už má mládí za se...
|
|
0,1 |
30x |
|
Jiří Orten - V nazlátlém vidění – Čítanka jaro (výklad básně)
Analýza2 s. / - roč. / doc
Jiří Orten byl básník, který umřel za 2. světové války ve věku pouhých 22let. A i když byl takto mladý, napsal mnoho krásných básní. Já jsem si vybrala báseň se zajímavým názvem – V nazlátlém vidění.
Nejdříve si ji budu snažit všímat z pohledu literárního teoretika. Jiří Orten žil ve 40. letech 20. století. V této době v naší republice vznikalo velké množství básnických skupin. Např.: Skupina 42. Ale Orten patřil ke skupině K. Bednáře a byl nejsvrchovanějším básníkem této skupiny. Z jejich sp...
|
|
0,1 |
57x |
|
Karel Havlíček Borovský - Křest svatého Vladimíra
Čtenářský deník1 s. / - roč. / doc
"Základní charakteristika:
Rok a místo vzniku: 1848-1854, Brixen
Žánr: epická báseň
Verš: přerývaný (ABCB)
Kompozice: chronologická
Jazyk: hodně lidový, místy vulgární, určuje charakter postav
Místo konání: Rusko
Zajímavost: dílo není dokončené
Popis
-Jedná se o satiru namířenou proti panovnickému absolutismu, které se zároveň do určité míry vysmívá víře. Borovský se nechal inspirovat ruskou pověstí o caru Vladimírovi Svjatoslavovi a přijetí křesťanství. Panovník se rozhodoval,...
|
|
0,1 |
0x |
|
Jan Amos Komenský - Labyrint světa a ráj srdce
Čtenářský deník1 s. / - roč. / doc
„Hlavní postavou je sám Komenský. Dostane se do věku, kdy je potřeba vybrat si povoláni, kterým se bude celý život zabývat. Rozhodne, že se seznámí se všemi lidskými řemesly, a pak si teprve vybere to pravé. Začal přemýšlet, kde by měl začít, když se mu zjevil člověk, který se jmenoval Všudybud a stal se jeho průvodcem po cestách. Náhle se zjevilo další stvoření, které se k nim také přidalo. Jmenovalo se Mámení a na oči Komenského nasadilo brýle. Ty všechno hezké ukazovaly ošklivě a naopak. Náhl...
|
|
0,1 |
1x |
|
Jan Ámos Komenský - Labyrint světa a ráj srdce
Čtenářský deník1 s. / - roč. / doc
"Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
- alegorická skladba
V Labyrintu se Komenský představuje jako poutník, který prochází světem. Svět je uspořádán jako velké středověké město. Město má dvě brány: jednou se do města vchází - brána narození, a druhou se vychází - brána smrti.
Od brány života vede ulice dětství, po které poutník dojde k bráně rozchodu. V této bráně sedí osud a určuje každému průběh dalšího života. Uprostřed města se tyčí dva hrady, hrad Štěstěny a hrad Moudros...
|
|
0,1 |
35x |
|
Moderní básnické směry, česká moderna
Poznámky5 s. / - roč. / doc
IMPRESIONISMUS
- imprese = dojem
- nejdříve byl užíván jako posměšný výraz (1874, odvozen z Monetova obrazu
Imprese, Západ slunce)
- v literatuře znamená označení děl, jejichž cílem bylo zachytit atmosféru okamžiku(ale nechce jí rozumově odůvodňovat) pomocí obrazů, zachycujících smyslové vnímání
- v literatuře se používá od 50.let 19. stol.
- nová forma vnímání, umění = svět. Skutečnost je zobrazována tak, jak je viděna básníkem, větší rozsah pohledu
- PŘEDSTAVITELÉ : Baudlaire, Rimbaud, ...
|
|
0,1 |
23x |
|
Mácha: Máj, Byron: Chillonský vězeň, Erben: Záhořovo lože
Analýza3 s. / - roč. / doc
Srovnávací práce - Máj, Chillonský vězeň, Záhořovo lože
Karel Hynek Mácha: Máj
Tato lyricko-epická báseň má čtyři dějství, dvě intermezza a předzpěv, ve kterém je opěvováno české vlastenectví. V prvním zpěvu se ocitáme v barvitě líčené přírodě, která jako by ožívala láskou.
Byl pozdní večer – první máj
večerní máj – byl lásky čas.
hrdliččin zval ku lásce hlas
kde borový zaváněl háj.
|
|
0,1 |
101x |
|
Německy psaná literatura v českých zemích
Referát5 s. / - roč. / doc
Franz Kafka
Narodil se 3. července 1883 na Starém Městě pražském. Po vystudování práv na pražské německé universitě pracoval v l. 1907-1922 jako úředník v pojišťovnictví.Posléze 14 let, až do svého penzionování v r. 1922 v Dělnické úrazové pojišťovně. Jako zdatný, výkonný a odborně skvěle kvalifikovaný úředník tak dosáhl hodnosti vrchního tajemníka ústavu. Za svůj hlavní životní úkol však považoval psaní a obtížně je uváděl v soulad s prací v úřadě, kterou svědomitě vykonával. Po propuknutí ...
|
|
0,1 |
27x |
|